MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Rośnie sprzedaż pasz. De Heus liderem w segmencie płynnego żywienia trzody chlewnej w Polsce

10 listopada 2016
Rośnie sprzedaż pasz. De Heus liderem w segmencie płynnego żywienia trzody chlewnej w Polsce
Newseria Inwestor

Firma De Heus, międzynarodowy wiodący producent pasz dla drobiu, bydła i trzody chlewnej, dominuje na polskim rynku płynnego żywienia trzody chlewnej. Przedsiębiorstwo obecnie obsługuje już blisko połowę polskich hodowców zajmujących się płynnym żywieniem trzody.

– Na polskim rynku obsługujemy już około 50 proc. hodowców, którzy zajmują się płynnym żywieniem trzody chlewnej. Dysponujemy wykwalifikowanym zespołem. Jesteśmy świetnie przygotowani do tego, by odgrywać na tym rynku wiodącą rolę – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Michał Szafryna, kierownik produktu ds. drobiu w firmie De Heus.

Płynne żywienie trzody to inaczej żywienie na mokro. W tego rodzaju systemie stosowane są produkty uboczne przemysłu spożywczego, np. odpady piekarnicze, mleczarskie, cukiernicze (m.in. wafle, ciastka). Pozwala to zaoszczędzić hodowcy od 20 do 60 zł na sztuce tucznika. Zużycie paszy w karmieniu na mokro może być niższe niż w żywieniu na sucho ze względu na możliwość restrykcyjnego żywienia. Hodowcy w ten sposób mają szansę uzyskać współczynnik zużycia paszy (FCR) nawet poniżej 2,5 kg przy bardzo niskim koszcie paszy.

Holenderska firma rodzinna De Heus największe przychody uzyskuje z produkcji i sprzedaży paszy dla drobiu. Co roku przedsiębiorstwo wytwarza około 1,2 mln ton paszy dla zwierząt.

– Specjalizujemy się w produkcji pasz dla brojlerów i indyków. Obecnie mamy około 15 proc. polskiego rynku pasz dla brojlerów i około 8 proc. rynku pasz dla indyków. Jesteśmy jedynym w Polsce producentem paszy dla stad prarodzicielskich brojlerów kurzych – mówi Michał Szafryna.

Firma De Heus ma jedną z najnowocześniejszych w Europie fabryk pasz. Obiekt w Mieścisku dysponuje specjalną instalacją (tzw. sanityzacją termiczną), która pozwala na produkcję paszy w stu procentach wolnej od salmonelli. To właśnie ta fabryka zaspokaja 30 proc. zapotrzebowania na pasze dla stad prarodzicielskich firmy Aviagen, która dominuje na rynku europejskim.

Przedsiębiorstwo istnieje od 100 lat, a w Polsce od 25 lat. Według zestawień branżowych pism i organizacji rolniczych jest 13. największą firmą na świecie produkującą pasze dla zwierząt. Na polskim rynku De Heus jest producentem numer jeden lub dwa, w zależności od zestawienia i stosowanej metodologii. Co ciekawe, w 2011 r. działalność firmy została doceniona i wyróżniona przez królową Niderlandów. Od tamtej pory firma może określać się jako „królewska” oraz wykorzystywać wizerunek holenderskiej korony w zestawieniu ze swoim logo.

W 2015 roku polski rynek pasz dla zwierząt hodowlanych miał wartość 12,54 mld zł, czyli mniej więcej taką samą co w 2014 roku – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Co prawda w ubiegłym roku sprzedaż pasz wyniosła łącznie 9 394 tys. ton, więc wzrosła rok do roku o 3,8 proc., ale ceny spadły o 2,8 proc. Największy popyt jest na pasze dla drobiu (64,8 proc. sprzedaży w 2015 roku). Trzoda chlewna ma 20,1 proc. rynku pasz, a bydło 9,3 proc.

Newseria Inwestor


POWIĄZANE

Ruszyła kampania promująca narzędzia cyfrowe w rolnictwie, której celem jest zwr...

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników pod...

Kończący się rok 2024 będzie rekordowy dla producentów żywca kurcząt rzeźnych – ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę