Doświadczenia rolnictwa w wysoko rozwiniętych krajach świata wskazują, iż w procesie rozwoju dadzą się zaobserwować prawidłowości związane nie tylko z wpływem postępu na techniki wytwarzania, ale i zależnościami pomiędzy rolnictwem a rozwojem wsi.
Realizacja polityki społeczno-gospodarczej wobec wsi i rolnictwa wymaga nowej filozofii rozwoju polegającej na zrozumieniu, że dla wsi równie ważne jak dotychczas rolnictwo jest rozwój innych działalności:
Problemy wsi i rolnictwa muszą być traktowane kompleksowo, gdyż istnieje
ścisła zależność między modernizacją rolnictwa i zharmonizowanym z nią
rozwojem obszarów wiejskich. Modernizacja zwalnia siłę roboczą, która musi
być wykorzystana w innych niż rolnicze zawodach. Wieś w tej sytuacji
przejmuje inne wyspecjalizowane funkcje i przyspiesza przemiany strukturalne w
rolnictwie, stwarzając przymus stałego lub częściowego odchodzenia ludzi z
rolnictwa.
Za przyjęciem takiej filozofii przemawia także fakt jednoczenia się ze wspólnotami
europejskimi. Jeśli nie będziemy mogli stworzyć nowych miejsc pracy na
obszarach wiejskich i dać szansę alternatywnego zarobkowania ludności
rolniczej, niemożliwe stanie się wprowadzenie postępu w rolnictwie, obniżka
kosztów produkcji, podniesienie jakości produktów, sprostanie wymogom
konkurencji międzynarodowej. Do tego zdolne będą tylko zmodernizowane
gospodarstwa.
Reformy systemowe dokonane w Polsce po 1989 r. stworzyły niezbędne, ogólne
ramy do podjęcia działań służących rozwojowi rolnictwa i obszarów
wiejskich. Gospodarka polska rozwija się dynamicznie, opierając się na
mechanizmie rynkowym. Stan rozwoju obszarów wiejskich oceniany krytycznie,
wymaga przygotowania tak kompleksowej koncepcji rozwoju, jak i stworzenia wielu
niezbędnych instytucji i instrumentów wdrażania owej koncepcji.
Trzeba się jednak przychylić do tezy, że ani stan polskiego rolnictwa, ani
niedorozwój obszarów wiejskich w Polsce nie stanowią bariery uniemożliwiającej
integrację naszego kraju z Unią Europejską, a jedynie poważne zagrożenie,
że wejście Polski do Unii przy obecnych strukturach rzeczowych i
instytucjonalnych, istniejących na polskiej wsi i w rolnictwie, nie pozwoli na
szybkie, pełne spożytkowanie korzyści płynących z integracji.
Nienowoczesność polskiej wsi przejawia się w cechach, które wyraźnie odróżniają
ją od wsi w wysoko rozwiniętych krajach Europy Zachodniej. Cechy te dowodzą,
że przeważająca część obszarów wiejskich dotknięta jest typowymi
dolegliwościami obszarów peryferyjnych oddalonych od centrów gospodarczych,
nie posiadających znacznych źródeł surowców, nie zdominowanych przez żadną
gałąź gospodarki, wysoko efektywna i zdolną do konkurencji i nie mających
żadnych innych nadzwyczajnych impulsów rozwoju.
Z ponad 2-milionowej rzeszy gospodarstw rolnych znaczna część (wg Spisu
Rolnego 1996 – ponad 50%) nie ma żadnych kontaktów z rynkiem, zaś 32%
osiąga (przy niskiej towarowości gospodarstwa) głodowe dochody; tylko 12,9%
sprzedaje rocznie za więcej niż 15 tys. PLN. W tym 5,9% za więcej niż 25 tys.
PLN (dochody porównywalne z dochodami rodzin pracowniczych).
Rozwój wielofunkcyjny to umiejętne wkomponowanie w wiejską przestrzeń
coraz większej liczby nowych funkcji pozarolniczych. Wielofunkcyjnego rozwoju
terenów wiejskich nie można ograniczyć do powstawania nowych miejsc pracy
pozarolniczej na wsi. Jest to pojęcie znacznie szersze, w którym problemy wsi
i rolnictwa muszą być traktowane kompleksowo – istnieją bowiem ścisłe
zależności między modernizacją rolnictwa a wielokierunkowym rozwojem
obszarów wiejskich.
Głównym celem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich jest poprawa
warunków życia i pracy rodzin żyjących na wsi.
Zwiększenie zatrudnienia pozarolniczego na wsi, większa możliwość wyboru
pracy i jej różnorodność spowodują nie tylko wyższe dochody ludności
wiejskich, ale także wzrost atrakcyjności wsi jako miejsca życia i pracy.
Przejmowanie przez tradycyjną wieś nowych funkcji zaowocuje zmniejszeniem
bezrobocia oraz wzrostem przedsiębiorczości, która jest warunkiem każdego
wzrostu gospodarczego.
Przy planowaniu rozwoju należy pamiętać, że poszczególne regiony w Polsce są
bardzo zróżnicowane pod względem ekonomicznego zaangażowania w budowie
stosunków rynkowych i rozwoju społeczno-gospodarczym.
Lokalne programy i pomysły ożywienia przedsiębiorczości na wsi w rolnictwie
muszą być skorelowane z wieloma szczegółowymi programami, z których
najistotniejsze to:
Nowoczesna wieś może stać się w coraz większej mierze miejscem
zamieszkania ludzi, którzy prace mają poza rolnictwem, poza tą wsią, często
poza gminą. Wieś może stać się miejscem atrakcyjnego wypoczynku, uprawiania
różnych hobby, oazą spokoju dla tych, którzy znajdują tu łatwiejsze życie.
W chwili obecnej wieś w Polsce pełni jeszcze ważne funkcje gospodarcze
– znajduje się na niej ponad 2 miliony gospodarstw, z których tylko
nieznaczna część produkuje surowce żywnościowe na rynek. Pełni również
funkcje socjalne – utrzymuje gospodarstwa, które nie mają żadnych więzi
z rynkiem i produkują na samo zaopatrzenie (rolnictwo domowe). Wieś wreszcie
jest schronieniem dla bezrobotnych, którzy albo stracili pracę i wrócili do
gospodarstw rodzinnych (bezrobocie jawne), albo nigdy jej nie mieli poza
gospodarstwem rolnym (bezrobocie utajone ), w którym zawsze pracowało więcej
osób niż trzeba.
Niezwykle ważne staje się dobre przygotowanie na różnych szczeblach
kompetentnych urzędników administracji i liderów życia społeczno-gospodarczego,
zwłaszcza takich, którzy:
Realizacja polityki wielofunkcjonalnego rozwoju obszarów wiejskich opierać się musi na adresowanych do różnych odbiorców celowych programach, mających jasno sprecyzowane, mierzalne cele, kryteria uruchomienia programu, a przede wszystkim – źródła finansowania. Dla polskich obszarów wiejskich kluczowe wydają się programy umożliwiające:
Na przeszkodzie konsekwentnej, zharmonizowanej z innymi programami realizacji polityki wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich może pojawić się wiele barier.
Powodzenie polityki wobec wsi i rolnictwa związane będzie także ściśle z
przemianami po stronie całej gospodarki narodowej. W szczególności z efektami
polityki przekształceń własnościowych, prywatyzacja przedsiębiorstw
zdolnych skupować płody rolne i tworzyć nowe miejsca pracy, restrukturyzacją
banków mogących obsłużyć sferę gospodarki żywnościowej, polityką
fiskalną tworzącą zachęty do inwestowania, polityką naukową i efektami
upowszechniania wyników badań, polityką społeczną zharmonizowaną z polityką
rozwoju, polityką regionalną, itp.
Na możliwość częściowego odejścia z rolnictwa przez jednych lub całkowitego
przez innych złożyć się muszą zamierzenia wielu resortów, programów i
instytucji, których skuteczność działania doprowadzi do ukształtowania
struktur w rolnictwie bliskich krajom Unii Europejskiej. Interwencja państwa na
rzecz realizacji polityki wielofunkcyjnego rozwoju wsi i modernizacji rolnictwa
jest niezbędna. Ale pomoc musi być za coś: za przyspieszenie przemian
strukturalnych, za obniżkę relatywną kosztów wytwarzania surowców żywnościowych
i za wyższą ich jakość, na czym zyskają konsumenci.