biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Smartfony w szkołach: Instytut Spraw Obywatelskich zabiera głos w konsultacjach projektów ustaw

6 sierpnia 2025
Smartfony w szkołach: Instytut Spraw Obywatelskich zabiera głos w konsultacjach projektów ustaw

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,
które mogą istotnie wpłynąć na przyszłość polskiej edukacji, nawyki cyfrowe
uczniów oraz standardy życia szkolnego. Zachęca uczniów, rodziców i nauczycieli
do aktywnego udziału w procesie legislacyjnym.

Jeden z projektów, złożony pod koniec czerwca br. roku przez grupę posłów Klubu
Parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga, dotyczy wprowadzenia zmian w ustawie
„Prawo oświatowe” i wdrożenia zakazu używania smartfonów w szkołach
podstawowych. Drugi, przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN),
zakłada stworzenie jednolitej dla całego kraju ustawy o prawach i obowiązkach ucznia
oraz o Rzeczniku Praw Uczniowskich.

W ramach zakończonych 27 lipca br. konsultacji poselskiego projektu nowelizacji ustawy
„Prawo oświatowe”, Instytut zgłosił trzy główne postulaty. Przede wszystkim apelujemy
o wprowadzenie całkowitego zakazu nie tylko używania, ale i wnoszenia do szkół
podstawowych telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych,
umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Smartfony uzależniają jak alkohol,
papierosy i kokaina. Jeżeli zakazujemy dzieciom wnoszenia do szkoły alkoholu, papierosów
i kokainy, to również wprowadźmy zakaz wnoszenia smartfonów – powiedział prezes
Instytutu, Rafał Górski. Dla poparcia swojego stanowiska, powołał się na dorobek
światowej klasy ekspertów, m.in. prof. Manfreda Spitzera i dr Catherine L’Ecuyer,
zajmujących się kwestiami wpływu mediów cyfrowych na rozwój mózgów i zdolności
poznawczych młodych ludzi.

W lipcu 2025 roku, w rozmowie z Tygodnikiem Spraw Obywatelskich, prof. Spitzer
stwierdził wprost: Smartfony wpływają również negatywnie na proces uczenia i powodują
choroby psychiczne takie, jak zaburzenia koncentracji, zaburzenia lękowe i depresję. Z tych
względów rozsądne byłoby trzymanie smartfonów z dala od dzieci i młodzieży,
tj. zezwalanie na korzystanie z nich dopiero od szesnastego roku życia (…).

Z kolei dr L’Ecuyer, w wywiadzie udzielonym Tygodnikowi w 2024 roku, powiedziała:
Jestem przekonana, że za około pięć lat sprzedaż urządzeń takich jak smartfony osobom
poniżej osiemnastego roku życia będzie nielegalna. Uważam, że dzieci i nastolatki nie są
przygotowane do korzystania z urządzeń, które zaprojektowano tak, aby uzależniały.

Drugim postulatem zgłoszonym przez Instytut jest utworzenie Cyfrowego Funduszu
Korkowego wzorowanego na Funduszu Korkowym (zwany też kapslowym). Fundusz
Korkowy to wyodrębnione w gminnym budżecie środki, pozyskiwane od
przedsiębiorców sprzedających alkohol. Przepisy nakazują samorządom w całości
wydawać je na przeciwdziałanie problemom wynikającym z uzależnień od alkoholu
i narkotyków, łagodzenie ich następstw oraz zapobieganie obu zjawiskom. Z danych
Ministerstwa Rozwoju wynika, że w 2020 roku Fundusz Korkowy w skali kraju wyniósł
około 880 mln złotych. Cyfrowy Fundusz Korkowy powinien stanowić wyodrębnione
w budżecie państwa środki, pozyskiwane od wielkiego biznesu, który najwięcej
zyskuje na uzależnianiu dzieci i młodzieży od ekranów. Mamy tutaj na myśli np.
korporacje technologiczne: Tik Tok, Meta (Facebook, Instagram), Google (YouTube);
producentów smartfonów, jak np.: Apple, Samsung, Xiaomi; firmy telekomunikacyjne:
Play, Orange, Plus, T-Mobile. Pieniądze pochodzące z Cyfrowego Funduszu Korkowego
powinny być w całości przeznaczane m.in. na programy przeciwdziałające cyfrowym
uzależnieniom, kampanie społeczne promujące higienę cyfrową oraz na edukację
technologiczną. Szeroko rozumiany biznes technologiczny musi w końcu wziąć czynną
odpowiedzialność za towary i usługi, z których czerpie ogromne zyski, wprowadzając je
na rynek. A poprzez uporczywe i agresywne kampanie marketingowe wymusza ich
kupowanie i użytkowanie.


Po trzecie, Instytut domaga się obowiązkowej edukacji technologicznej w szkołach,
ukierunkowanej na odpowiedzialne korzystanie z technologii przez dzieci i młodzież.
Dziś, w czasach, kiedy technologia wywraca do góry nogami nasze życie, powinniśmy uczyć
dzieci i młodzież, jak mocno technologia wpływa na nas samych i na społeczeństwo w ogóle
– podkreślił Górski. Przywołał też słowa prof. Neila Postmana, który w książce „W stronę
XVIII stulecia” już w 1999 roku pisał: jeśli chcemy uczynić edukację technologiczną częścią
programu kształcenia, celem takiego kroku winno być nauczanie młodych, jak używać
technologii, w przeciwieństwie do bycia używanym przez technologię.
Jednocześnie Instytut planuje zgłosić uwagi w trwających konsultacjach projektu
ustawy o prawach i obowiązkach ucznia, przygotowanego przez MEN. Projekt
zakłada m.in. uregulowanie statusu uczniow pełnoletnich, wzmocnienie roli rad szkoł
i stworzenie sieci Rzecznikow Praw Uczniowskich. Przewiduje tez, ze uczniowie będą
zobowiązani do przestrzegania zasad korzystania z telefonow i urządzen elektronicznych,
okreslonych w statucie szkoły. Kazda placowka, tak jak dotychczas, będzie mogła
samodzielnie ustalac własne regulacje. Instytut postuluje w tym kontekscie włączenie do
ustawy zapisu o ogólnopolskim zakazie wnoszenia smartfonów do szkół
podstawowych i używania telefonów na terenie szkół.


Konsultacje społeczne projektu ustawy o prawach i obowiązkach ucznia zgłoszonego
przez MEN potrwają do 7 sierpnia 2025 roku. Z treścią projektu ustawy można zapoznać
się pod linkiem TUTAJ.
Uwagi należy przesyłać na adres: konsultacje.dk@men.gov.pl.
***
Instytut Spraw Obywatelskich jest organizacją społeczną niezależną od partii
politycznych i korporacji. Od 2004 r. walczy o dobro wspólne m.in bezpieczną żywność,
czyste powietrze, prawa pracownicze, zrównoważony transport. Jego misją jest
rozwijanie, kształtowanie i promowanie postaw obywatelskich. Wprowadza zmiany
społeczne dzięki łączeniu działań eksperckich (think tank) z oddolną mobilizacją
obywatelską (action tank) i patrzeniem władzy na ręce (watchdog). Wydaje Tygodnik
Spraw Obywatelskich. Od 2020 roku, w ramach kampanii obywatelskiej „Ratuj dzieci!”,
Instytut wielokrotnie apelował do ministrów edukacji o wprowadzenie zakazu używania
smartfonów w szkołach, opowiadając się za centralną, rządową regulacją, a nie
pozostawieniem dtawieniem decyzji w gestii poszczególnych placówek.

oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: Instytutu Spraw Obywatelskich


POWIĄZANE

Unia Europejska, po latach gospodarczych turbulencji, prezentuje Kompas konkuren...

Dziś, 6 sierpnia 2025 roku, Karol Nawrocki złoży uroczyste ślubowanie i obejmie ...

Ostatni dzień urzędowania prezydenta Andrzeja Dudy był nie tylko formalnym zakoń...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę