Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Egzaminy zewnętrzne w szkołach. Ilu uczniów ściąga?

25 marca 2004

Co piąty szóstoklasista przyznał się, że ściągał na ogólnopolskim sprawdzianie na koniec podstawówki. Z kolei większość nauczycieli podstawówek twierdzi, że to niemożliwe albo mało prawdopodobne.

 Ściąganie to hańba polskiej edukacji i szkoła korupcji, zwłaszcza przy cichym przyzwoleniu nauczycieli - uważa prof. Krzysztof Konarzewski, autor badań na temat egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych dla Instytutu Spraw Publicznych. Jego zdaniem ściąganiu można zapobiec, m.in. sprawnie organizując sprawdziany. - Na egzaminy należy wprowadzić niezależnych obserwatorów. Trzeba też analizować dane ze szkół i kontrolować te, które budzą wątpliwości - mówi.

Konarzewski zwraca uwagę na różnice w ocenianiu wewnątrzszkolnym i zewnętrznym. W tym pierwszym średnio lepsze wyniki mają dziewczynki, a w drugim chłopcy.

Ok. 30-40 proc. badanych nauczycieli deklaruje, że wprowadzenie zewnętrznych egzaminów testowych zmieniło m.in. ich sposób uczenia. Przyznawali, że szczególnie przed egzaminami trenują z uczniami testy, co - jak wskazywali uczestnicy konferencji - niesie ze sobą niebezpieczeństwo zaniedbania programu, po to by uczyć "pod test".

- To powodu presji wyników tych egzaminów zdarza się, że nauczyciele nawet pomagają w ściąganiu. Chcą żeby ich szkoła lepiej wypadła - mówił Jacek Strzemieczny z Centrum Edukacji Obywatelskiej. - Od publikowanych w mediach rankingów wyników szkół, zależy przecież nie tylko dobre imię, ale i sytuacja finansowa szkoły.

Prof. Konarzewski przekonywał z podobnych powodów, że wyniki z egzaminów zewnętrznych nie powinny być upubliczniane.

ISP przedstawił też wczoraj ocenę nowej matury, kolejnego egzaminu zewnętrznego, który będzie ostatecznie wprowadzony w przyszłym roku. Eksperci ISP: dr Roman Dolata, prof. Elżbieta Putkiewicz i prof. Anna Wiłkomirska wytykali jednak m.in., że ( część wymagań egzaminacyjne rozmija się z podstawami programowymi (to zasadnicza sprawa wymagająca natychmiastowej zmiany), ( na maturze nie ma obowiązkowej matematyki, ( nie ma też obowiązku zdawania choćby jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. To wszystko może spowodować obniżenie poziomu kształcenia.

Egzaminy tzw. zewnętrzne (sprawdzian szóstoklasisty i egzamin gimnazjalny) zostały wprowadzone w 2001 roku (kolejny - nowa matura - zostanie wprowadzony za rok).

Ich zasada jest taka: uczniowie piszą test w szkole (taki sam w całym kraju, dzięki czemu wyniki szkół łatwo porównywać), ale ich prace oznaczone kodem sprawdzane są przez nauczycieli-egzaminatorów poza szkołą, do której chodzą uczniowie. Egzaminatorzy nie wiedzą, czyje prace sprawdzają. To m.in. miało zapewnić większy obiektywizm oceniania.

Jednak zdaniem ekspertów ISP nie jest jeszcze dobrze z rzetelnością zewnętrznego oceniania. Ocena w dużym stopniu zależy od tego, do którego egzaminatora praca trafiła - piszą autorzy badań.


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę