W wyniku restrykcji pandemicznych wzrosło zainteresowanie komputerami osobistymi. Masowe przechodzenie pracowników na model pracy zdalnej oraz postawienie na edukację domową wymusiło na wielu firmach oraz użytkownikach zakup nowego sprzętu. Z szacunków firmy analitycznej Gartner wynika, że w drugim kwartale 2020 roku sprzedano 64,8 mln komputerów, a motorem napędowym tego sektora gospodarki okazały się urządzenia mobilne.
Według analiz przeprowadzonych przez ekspertów z firmy Canalys w pierwszym kwartale 2020 roku w wyniku obostrzeń pandemicznych sprzedaż komputerów osobistych spadła o ok. 8 proc. względem analogicznego okresu w 2019 roku i był to najgorszy wynik od czasu 12-proc. spadku w pierwszym kwartale 2016 roku. W tym czasie sprzedano 53,7 mln urządzeń. Jednak wraz z przywróceniem łańcucha dostaw sytuacja w branży wróciła do normy.
– Nastąpiło krótkoterminowe ożywienie na światowym rynku komputerów osobistych, czego zasługą był przede wszystkim wyjątkowo silny wzrost w regionie EMEA – podkreśla Mikako Kitagawa, dyrektor ds. badań w firmie Gartner. – Po poważnym zakłóceniu łańcucha dostaw komputerów osobistych na początku 2020 roku z powodu pandemii SARS-CoV-2 część wzrostu w drugim kwartale była spowodowana ponownym zaopatrzeniem dystrybutorów i kanałów sprzedaży detalicznej na niemal normalnym poziomie.
Zgodnie z wyliczeniami Gartnera w drugim kwartale 2020 roku sprzedaż wzrosła o 2,8 proc. względem drugiego kwartału 2019 roku. Analizy ekspertów z Canalys są jeszcze bardziej optymistyczne i zakładają, że sprzedano w nim 73 mln, uzyskując 9-proc. wzrost w porównaniu do danych z roku ubiegłego. To największy wzrost sprzedaży komputerów osobistych w badaniach Canalys od trzeciego kwartału 2010 roku.
– Zanotowano szczególnie silny wzrost liczby komputerów przenośnych, co spowodowane było kilkoma czynnikami, w tym utrzymywaniem przez firmy pracy zdalnej, edukacją online i rosnącymi potrzebami konsumentów w zakresie rozrywki. Ta poprawa popytu na komputery przenośne nie będzie jednak kontynuowana po 2020 roku, ponieważ dostawy były głównie stymulowane krótkoterminowymi potrzebami biznesowymi ze względu na wpływ pandemii SARS-CoV-2 – prognozuje dyrektor ds. badań w firmie Gartner.
Z wyliczeń Canalys wynika, że w drugim kwartale 2020 roku zanotowano 24-proc. wzrost sprzedaży na rynku laptopów. Był on na tyle duży, że zrekompensował 26-proc. spadek sprzedaży komputerów stacjonarnych w tym samym okresie.
– Chociaż ograniczenia i restrykcje były już łagodzone w drugim kwartale 2020 roku, wiele firm nadal przygotowywało się na potencjalne ponowne pojawienie się wirusa, co spowodowało duże zapotrzebowanie na mobilne komputery PC jako środek ostrożności – tłumaczy Mikako Kitagawa.
Według Gartnera najlepiej w czasie kryzysu poradziły sobie firmy HP oraz Lenovo, które odpowiadają za sprzedaż blisko 50 proc. wszystkich komputerów w drugim kwartale 2020 roku. Największe procentowe wzrosty sprzedaży zanotowały zaś firmy Acer (23,6 proc.) oraz Asus (21,4 proc.).
Newseria Innowacje