Istnieje wyraźne powiązanie rynku edukacyjnego z rynkiem pracy. Dowodzi tego analiza raportu o bezrobotnych absolwentach szkół ponadgimnazjalnych województwa kujawsko-pomorskiego.
Bezrobotni absolwenci biorący udział w ankiecie przeprowadzanej przez WUP w Toruniu to głównie byli uczniowie średnich szkół zawodowych – liceów zawodowych i techników. Zmalał w porównaniu z poprzednią edycją raportu udział bezrobotnych absolwentów szkół zasadniczych zawodowych (o 9,4 proc.), a wzrósł – liceów ogólnokształcących (o 7,1 proc.). Przyczyną mogą być m.in. zmiany w naborze uczniów do klas pierwszych. Nadal pod względem liczby bezrobotnych absolwentów na czele znajdują się uczniowie zasadniczych szkół zawodowych.
Liczba bezrobotnych w tej grupie zależy najczęściej m.in. od typu szkoły i jej lokalizacji. Szkoły o takim samym profilu kształcenia z jednego powiatu zwiększają liczebność absolwentów bez pracy. Kondycja gospodarcza powiatu, liczba podmiotów gospodarczych, ich wielkość i rodzaj branży oraz skupiska ośrodków miejskich to tylko niektóre – poza niewłaściwą strukturą edukacyjną – z przyczyn większego bezrobocia absolwentów.
Najczęściej poszukują pracy młodzi sprzedawcy, technicy mechanicy i ekonomiści. W zawodach, w których kształci się najwięcej młodzieży, jest też najwięcej bezrobotnych.
Niedobrym symptomem jest to, że wzrasta udział bezrobotnych kontynuujących naukę – w pierwszej edycji raportu uczący się stanowili 39 proc. w drugiej – 43,7 proc., a w trzeciej – już 50 proc. Znajduje to również potwierdzenie w odpowiedziach absolwentów na pytanie o pomoc, jaką oferuje urząd pracy bezrobotnym, a z jakiej chcieliby skorzystać – 26 proc. młodych ludzi wskazuje na szkolenia oraz kursy.
Według bezrobotnych, uzyskanie pracy zależy przede wszystkim od poziomu wykształcenia – tak twierdzi 27,4 proc. ankietowanych, dodatkowych umiejętności (prawo jazdy, obsługa programów komputerowych, znajomość języków obcych) – 22,7 proc., własnej inicjatywy i zaangażowania – 14,3 proc. oraz znajomości – 12,2 proc.
Wiek czy sytuacja materialna nie mają według respondentów żadnego znaczenia. Niewiele osób wskazało na doświadczenie zawodowe oraz wiedzę i umiejętności jako czynniki zwiększające możliwości zatrudnienia.
Najliczniejsze grupy zawodowe wśród bezrobotnych absolwentów
• sprzedawca (581 osób),
• technik ekonomista (404),
• technik mechanik
(300),
• kucharz (192),
• technik żywienia i gospodarstwa domowego
(187),
• technik informatyk (177).