Na adres naszej redakcji przyszedł kolejny list otwarty Pana Jedamskiego w którym czytamy m. innymi że: "w związku z artykułem Pani Agaty Molenda z dnia 31 października br. "Rolnik też zasługuje na godną starość" - dziękując Redakcji za zainteresowaniem się niniejszym problemem - przesyłam petycję dotyczącą emerytur z dnia 12 sierpnia br. do Prezydenta.
Na podstawie art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 r., składając niniejszą petycję w interesie własnym i publicznym wnoszę o:
1/ zmianę pkt 7 w art. 6 Ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 933,1155 i 2140, z 2023 r. poz.337) poprzez nadanie art. 6 pkt 7 następującego brzmienia; "7) emeryturze podstawowej - rozumie się kwotę równą kwocie najniższej emeryturze określonej w przepisach emerytalnych,"
2/ zmianę ust. 1 w art. 26 Ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 933,1155 i 2140, z 2023 r. poz.337) poprzez nadanie art. 26 ust. 1 następującego brzmienia; " 1. Część uzupełniająca wynosi 95% emerytury podstawowej. "
3/ stosowną zmianę przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, które przyznają każdemu rolnikowi emeryturę w wysokości 1,2% emerytury podstawowej za każdy kwartał ubezpieczenia w zakresie do 99 kwartałów.
4/ zmianę ust. 2 art. 85 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429, 1672 ) poprzez nadanie art. 85 ust. 2 następującego brzmienia; " 2. Kwota najniższej emerytury, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54, art. 54a ust.2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi od 1 marca każdego roku kwotę nie niższą od minimum socjalnego dla 1 - osobowego gospodarstwa emeryckiego , obliczonego dla cen z pierwszego kwartału roku poprzedniego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.";
dodanie do art. 85 w ust. 2 pkt 1 o następującym brzmieniu " 1) Rada Ministrów uchwałą do 15 lutego każdego roku (opublikowaną w Dzienniku Ustaw) określi wysokość kwoty najniższej emerytury i renty dla osób całkowicie niezdolnych do pracy, obowiązującej od 1 marca danego roku, której wysokość nie może być mniejsza od kwoty minimum socjalnego, obliczonego dla cen z pierwszego kwartału poprzedniego roku przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych dla 1 - osobowego gospodarstwa emeryckiego, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.
UZASADNIENIE WNIOSKOWANYCH ZMIAN
Przedstawione w pismach z dnia 13 listopada oraz 23 listopada br. i 1 grudnia br., przesłanych m.in do wszystkich Posłów pocztą elektroniczną (tytuł: Apel do Parlamentarzystów o przywrócenie praw nabytych emerytom i rencistom KRUS; Niezbędne uzupełnienie propozycji dla rodziny i seniorów w Dekalogu Polskich Spraw; Rolnik/emeryt to też obywatel, który ma prawo do godnej emerytury, zgodnej z art. 30 Konstytucji ), zarzuty o niekonstytucyjności zmian ustawowych odnoszących się do obniżenia emerytury podstawowej w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz wskazane naruszenie praw Konstytucyjnych obywateli uzasadniają w pełni konieczność wskazanych w powyższym pkt. 1 - 4 ustawowych zmian w przedstawionym zakresie.
Wyżej wymienione 3 pisma (maile przesłane do posłów) są dostępne na stronie
ppr.pl w załączeniu do artykułu "Grzegorz Jedamski: ROLNIK/EMERYT TO TEŻ OBYWATEL" - poniżej w zał. link do niniejszego artykułu.
Zgodnie z art. 67 Konstytucji obywatel ma prawo do zabezpieczenia społecznego. Wprawdzie zakres i formy zabezpieczenia społecznego określa ustawa, niemniej zakres zabezpieczenia nie może naruszać praw obywateli wynikających z art. art. 2 i 30 Konstytucji.
Niestety, obecna forma zabezpieczenia społecznego regulowana m.in przepisami o emeryturze podstawowej i najniższej w/w ustawami oczywiście bezwzględnie narusza prawa obywatela wynikające z art.art. 2 i 30 Konstytucji.
Ustawodawca poprzez kreowanie prawa sprzecznego z Konstytucją nie może rencistów w pełni niezdolnych do pracy i emerytów pozbawiać prawa do życia co najmniej na poziomie minimum socjalnego, albowiem nie zapewnienie stałych dochodów z tytułu rent i emerytur, gwarantujących życie na poziomie co najmniej minimum socjalnego pozostaje w oczywistej sprzeczności z prawami obywatela wynikającymi z art. 30 Konstytucji, która zobowiązuje władze do poszanowania i ochrony godności człowieka, umożliwiając życie z zachowaniem ich godności.
Państwo, w świetle obowiązującej Konstytucji, jest zobowiązane do zapewnienia każdemu renciście w pełni niezdolnemu do pracy i emerytowi ze stażem uprawniającym do pełnej emerytury stałych dochodów na poziomie co najmniej minimum socjalnego.
Wysokość kwoty najniższej emerytury i renty w ustawie o emeryturach i rentach z FUS powinna wynikać z obliczenia minimum socjalnego przez Instytutu Pracy i Spraw socjalnych, a nie z arbitralnego uznania polityków sprawujących władzę.
Polska, szczycąca się ETOSEM SOLIDARNOŚCI nie może pozwolić sobie na nierespektowanie praw obywateli wynikających z Konstytucji i art. 25 ust. 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Zmianę przepisu ust. 1 art 26 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników przedstawioną w pkt 2 uzasadnia niezgodne z dotychczasowym przepisem jego stosowanie przez KRUS, poprzez obniżanie emerytury uzupełniającej rolnikom, którzy legitymują się ponad dwudziestoletnim okresem pracy i opłacania składek. Niezgodne z niniejszym przepisem postępowanie KRUS potwierdza komentarz do art. 26 Prof. dr hab. Inetty Jędrasik-Jankowskiej przedstawiony w Komentarz do ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, (w:) Prawo do emerytury z ubezpieczenia i zabezpieczenia społecznego. Komentarz do ustaw z orzecznictwem, wyd. II. Na skutek wadliwej interpretacji i stosowania niniejszego przepisu przez KRUS, rolnicy są karani obniżeniem emerytury uzupełniającej za ponad dwudziestoletni okres gospodarowania i opłacania składek w przedziale od 20 do 40 lat.
Wniosek przedstawiony w pkt 3 uzasadniają zasady sprawiedliwości społecznej wynikające z Konstytucji. Skoro ubezpieczony w ZUS nawet za jeden dzień pracy/ubezpieczenia otrzymuje stosowną emeryturę, to nie znajduję żadnego usprawiedliwienia dla nie wypłacania rolnikom należnej emerytury za każdy kwartał ubezpieczenia w sytuacji jak nie legitymują się pełnym 25 letnim okresem ubezpieczenia.
Na skutek obniżenia emerytury podstawowej (zmiany pkt 7 w art. 6 Ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników) ustawową z 2 grudnia 2016 r. i 13 stycznia 2023 r. - finalnie do 90% emerytury minimalnej - budżet Państwa oszczędził w okresie od 1 marca 2017 r. do 1 marca 2025 r. kosztem emerytów i rencistów KRUS ponad 20 miliardów zł; wypłacając w tym okresie większości z nich świadczenia w kwocie niższej od minimum socjalnego !!!
Wobec powyższego proszę o uwzględnienie przedstawionych w niniejszej petycji wniosków i przedstawienie Sejmowi projektu ustawy nowelizującej przepisy przedmiotowych ustaw w wnioskowanym zakresie z wnioskiem o pilną nowelizację, aby wnioskowane zmiany przepisów skutkowały należnymi świadczeniami od 01 marca 2026 r.
Wyrażam nadzieję, że Pan Prezydent mając na względzie obowiązek ochrony praw obywateli wynikających z Konstytucji, niezwłocznie i pozytywnie rozpatrzy niniejszą petycję, za co z góry bardzo dziękuję.
Grzegorz Jedamski