Potrzeby edukacyjne w zakresie ekologii mieszkańców terenów o walorach przyrodniczo – krajobrazowych |
|
|
Dr inż. Maria Oszmiańska
|
Działalność ludzi, zwłaszcza kończącego się wieku, doprowadziła do
zachwiania równowagi ekologicznej w przyrodzie. Istnieje pilna konieczność
tworzenia warunków do powstrzymania dalszej degradacji ziemi.
Nauka ekologia wskazuje na ogromną rolę człowieka w kształtowaniu środowiska.
Dlatego to on, człowiek, cząstka tego środowiska powinien pielęgnować i dbać
o nie jak o własny ogród, a chronić przed dewastacją i zniszczeniem. Działania
człowieka będą wtedy właściwe, gdy będzie posiadał odpowiedni poziom świadomości
ekologicznej.
Podstawą w budowaniu i kształtowaniu świadomości ekologicznej jest
prowadzenie szerokiej edukacji w tym zakresie. Celem edukacji jest przekazanie
społeczeństwu wiedzy na temat środowiska i zmian, jakie w nim wprowadził człowiek,
wskutek swojej działalności oraz wykształcenie wartości, postaw i
praktycznych umiejętności, które umożliwią odpowiedzialne i skuteczne
uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów ekologicznych, a także we właściwym
zarządzaniu zasobami środowiska.
Problemom i perspektywom edukacji ekologicznej w Warszawie i woj. warszawskim poświęcona
została konferencja, którą 10.4.1996 r. zorganizowały Zarząd Stołeczny Okręgu
Ligi Ochrony Przyrody, Fundacja "Nowa Edukacja", Urząd Wojewódzki i
Kuratorium Oświaty [1]. Stwierdzono m.in., że:
Edukacja ekologiczna, według Mioduszewskiego [6], odgrywa istotną rolę w
zrozumieniu potrzeb ochrony środowiska i nie budzi wątpliwości, że
prowadzona być powinna na wszystkich szczeblach kształcenia. Wskazuje na
potrzebę edukacji zawodowej, a szczególnie rolników na różnego typu
kursach, które miałyby na celu wdrażanie nowych, bardziej proekologicznych
metod gospodarowania zasobami glebowymi i wodnymi, wprowadzanie odpowiedniej
agrotechniki, racjonalnych metod nawożenia i ochrony roślin. Postuluje, aby
edukację powiązać z odpowiednimi przepisami prawnymi i finansowymi oraz
poprzeć właściwym systemem organizacyjnym zarządzania danym regionem.
Celem edukacji ekologicznej w kontekście trwałego i zrównoważonego rozwoju
staje się [4]:
Wierzbicki [12] uważa, iż niezbędne są przede wszystkim działania zmierzające
do przekształcenia sposobu ludzkiego myślenia o przyrodzie, tworzenia swoistej
kultury ekologicznej (włączenie wartości ekologicznych do wszystkich sfer życia
społecznego) i w tym kontekście modyfikacja potrzeb i pragnień ludzkich, wzorów
życia i postępowania.
Potrzeby są różnie definiowane i klasyfikowane w literaturze. W słowniku
pedagogicznym [9] określa się je jako stan, w którym jednostka odczuwa chęć
zaspokojenia jakiegoś braku. Najbardziej rozpowszechniona jest teoria
hierarchii potrzeb według Maslowa [5]. Występujące w niej potrzeby podstawowe
są zorganizowane w tzw. hierarchii względnej przewagi. Są to potrzeby:
fizjologiczne, bezpieczeństwa przynależności i miłości, szacunku i uznania,
samourzeczywistnienia, wiedzy i rozumienia, estetyczne. Posługiwanie się nazwą
"hierarchia względnej przewagi" oznacza, że powstanie następnej w
kolejności potrzeby nie musi bezwzględnie wiązać się z zaspokojeniem
poprzedniej potrzeby. Niezaspokojenie wszystkich prowadzi do stanu frustracji,
natomiast zaspokojenie pierwszych trzech w hierarchii daje jednostce satysfakcję,
ale nie ma wpływu na zwiększenie motywacji do działania.
Potrzeby edukacyjne w zakresie ekologii były przedmiotem badań, ale dotyczyły
głównie rolników [7,8,10,11]. Ryznar [11] przeprowadził analizę potrzeb w
gospodarstwach podkreślając, że aż 63,6 % z nich odnosi się do ochrony środowiska.
Cymerman [2] uważa, że cele ekorozwoju dotyczą w pierwszym rzędzie człowieka
i powinny więc ujmować jego potrzeby, odczucia i pragnienia – również te do
życia w bezpiecznym środowisku, gdzie powietrze, woda i inne składniki środowiska
są czyste, krajobraz nie zniszczony itd. Rozwój zrównoważony (ekorozwój)
jest już dziś uznaną ideą myślenia o przyszłości; ideą wynikającą nie
z mody ekologizacji, ale z konieczności zachowania życia na Ziemi. W
ekorozwoju zagadnienia gospodarowania środowiska są rozpatrywane wspólnie z
gospodarczymi i społecznymi – inaczej mówiąc uwarunkowania społeczne są
traktowane na równi z ekonomicznymi i środowiskowymi.
Jego cechą charakterystyczną jest:
Perspektywa przyłączenia Polski do Unii Europejskiej postawiła przed naszym krajem problem dostosowania go do jej standardów. Wśród nich ważne miejsce zajmują te, które dotyczą ekologii. Tylko społeczeństwo posiadające wysoką świadomość ekologiczną będzie w stanie skutecznie rozwiązywać te problemy. Dlatego tak pilnym zadaniem jest poznanie potrzeb dotyczących zakresów wiedzy ekologicznej, jaką chcieliby zdobyć mieszkańcy terenów, które szczególnie należy chronić.
Założenia metodyczne
Celem badań było poznanie potrzeb edukacyjnych w zakresie ekologii, mieszkańców
terenów o bogatych walorach przyrodniczo – krajobrazowych. Potrzeby te
respondeci sformułowali w formie zakresów wiedzy ekologicznej, z którymi
chcieliby się dokładnie zapoznać. Każdy z nich podał także preferowaną
formę zdobycia wiedzy. Określili też dotychczasowe źródła zdobywania
wiedzy. Badania były przeprowadzone w 1999 roku w gminie Drawno w woj.
zachodniopomorskim.
Zastosowano metodę wywiadu i obserwacji uczestniczącej. Narzędziem badawczym
był kwestionariusz wywiadu. Materiał opracowano i przedstawiono w formie tabel
i opisowo. Do badań wytypowano losowo 150 mieszkańców gminy. W celu
przedstawienia wyników utworzono cztery grupy respondentów, a mianowicie:
Charakterystyka Gminy
Miasto i gmina Drawno zajmują 32 109 ha. W gminie mieszka 5 875 osób, a w samym
Drawnie 2 640. Swym zasięgiem obejmuje 31 miejscowości. Położona jest na
zachodnim skraju Puszczy Drawskiej, na pograniczu Pojezierza Myśliborskiego i
Wałeckiego. Ze względu na dużą lesistość, teren gminy charakteryzuje się
większą liczbą dni z pokrywą śnieżną (45-50 dni), mglistych i o
minimalnych temperaturach. Okresy wegetacji są krótsze niż na obszarach sąsiednich.
Średnia długość okresu wegetacji wynosi od 210 do 215 dni.
Występują tutaj głównie następujące typy gleb:
Średni wskaźnik bonitacji gleb wynosi 1,02.
Powierzchnia użytków rolnych wynosi 7 069 ha (tj. 22 % ogólnej powierzchni),
gruntów ornych – 5 797 ha i użytków zielonych 1 268 ha. W strukturze zasiewów
dominują zboża (56,0 %) i przemysłowe (14,0 %).
Większość UR gminy stanowią zasoby AWRSP – 4 081 ha (58 % UR). Grunty te
dzierżawią 3 spółki oraz rolnik indywidualny – 890,8 ha.
Rolnicy indywidualni posiadają 2 189 ha i dzierżawią 209 ha użytków rolnych.
Struktura agrarna gospodarstw chłopskich przedstawia się następująco:
Średnia wielkość gospodarstwa wynosi 11 ha UR.
Warunki glebowo-klimatyczne i naturalna sieć wodna oraz duża lesistość
terenu gminy wyznaczają charakter gospodarczy gminy, a mianowicie ukierunkowany
na rolnictwo i leśnictwo, turystykę, rybactwo i łowiectwo.
Walory przyrodnicze i tereny leśne oraz położenie w pobliżu jezior stwarzają
naturalne i korzystne warunki do rozwoju rekreacji i agroturystyki. Obecnie występuje
duże zainteresowanie osób z kraju i zza granicy trwałym nabyciem w tych
miejscowościach nieruchomości w celach rekreacji i wypoczynku.
Przez Drawno, położone malowniczo nad dwoma jeziorami, przepływa jedna z
najczystszych rzek w Polsce – Drawa. Jest to powszechnie znany szlak kajakowy o
wysokim stopniu trudności, ze względu na miejscami górski charakter rzeki,
wartko płynącej wśród stromych skał wąwozu. Był on pokonywany również
przez ks. K. Wojtyłę obecnego Ojca św., stąd zwany jest dzisiaj trasą spływu
"Śladami Papieża".
Na całej swej długości Drawa tworzy malownicze meandry. Najpiękniejsze
fragmenty spotkać można na terenie Drawskiego Parku Narodowego. Tutaj spadek
Drawy wynosi 1m / km, nadając rzece górski charakter. Piękne lasy, bogactwo
przyrody ożywionej i nieożywionej, niezapomniane widoki kwalifikują Drawę do
atrakcyjnych szlaków kajakowych, a dolina Drawy jest idealnym miejscem
wypoczynku. W Drawie występuje pstrąg, troć, lipień, głowacz białopłetwy,
a także bobry i wydry. Gnieżdżą się tutaj także gągoły, tracze, pliszki
górskie i zimorodki.
Lesistość gminy wynosi 60 %, znaczna część gminy leży na terenie Puszczy
Drawskiej. Lasy te cechują się wysokimi walorami krajoznawczo-rekreacyjnymi.
Lasy sosnowe od lat są celem przyjazdów amatorów grzybobrania. Są tu
borowiki, podgrzybki, kurki, rydze, kozaki itd. Grzybiarze mogą parkować na
parkingach usytuowanych przy głównych drogach przebiegających przez kompleksy
leśne. Nie brak tu borówek, jeżyn, malin, bzu czarnego, tarniny i ziół. W
lasach królują jelenie, sarny, dziki, lisy, borsuki, jenoty. Największym
walorem turystycznym i krajoznawczym jest Drawieński Park Narodowy.
Powierzchnia jego w granicach gminy wynosi 1 778 ha, w tym lasy 1278, wody 54 ha.
Powierzchnia całkowita DPN to 11 018 ha. Został on utworzony 1 maja 1990 r. (Dz.U.Nr
26 poz. 151 z dnia 10.04.1990 r.). Drawieński Park Narodowy to jedyny w skali
kraju obiekt reprezentujący przyrodę Pojezierza Pomorskiego, chroniący
krajobraz młodoglacjalnych równin sandrowych. Niezbędny dla zachowania
krajobrazu ukształtowanego przez ostatnie fazy zlodowacenia bałtyckiego. Głównym
rysem rzeźby terenu Parku są kilkudziesięciometrowej głębokości doliny
rzek – Drawy (stanowiącej oś Parku) i Płocicznej, których wody płyną wąskim
korytem, nieustannie podmywając zbocza. Najciekawsze takie miejsce to tzw.
"Tragankowe Urwisko". W nurcie Drawy dość często można spotkać głazy
narzutowe (duże skupienie takich głazów znajduje się w dolinie Drawy, na
odcinku Barnimie – Zatom). Największy – "Dziewiczy Głaz" (o obwodzie
14 m) leży w pobliżu rezerwatu "Łęgi nad Drawą". Teren Parku jest
do dziś areną żywych procesów rzeźbotwórczych, szczególnie rozwoju koryt
i dolin rzecznych oraz kształtowania zboczy dolinnych. Interesujący jest także
żywy stożek napływowy – delta Płocicznej, u jej ujścia do jeziora Płociczno.
Na terenie Parku rozpoznano około 1 050 gatunków roślin naczyniowych, z czego
40 to rośliny rzadkie i podlegające ochronie. Niczym nie ustępujące urodą
tym z ciepłych krajów – storczyki (13 gatunków), arktyczny gatunek chamedafne
północna, czy też występujące tylko w kilku miejscach w Polsce: żurawina
drobnolistkowa, lilia złotogłów, kłoć wiechowata, jarząb brekinia,
rosiczki oraz nie występujące już w Polsce kilka gatunków porostów.
Podziwiać możemy okazałe pomniki przyrody, takie jak lipa drobnolistna, dąb
szypułkowy. Spotkać można m. in. orła bielika, gągoły, tracze, pliszki górskie
i zimorodki, swoje siedliska mają tutaj bobry i wydry.
Najcenniejsze obiekty przyrodnicze na terenie Parku:
Park jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą obcować z nieskażoną przyrodą,
za zachowaniem nakazów i zakazów w nim obowiązujących. Ilość turystów
odwiedzających gminę wraz z grzybiarzami wynosi ok. 30 000 osób. Duży udział
(do 50 %) mają turyści przyjeżdżający do Drawieńskiego Parku Narodowego.
Walory przyrodniczo – krajobrazowe stwarzają doskonałe warunki do rozwoju różnorodnych
form rekreacji. Obecnie mieszkańcy gminy i turyści mogą spędzać czas wolny
wykorzystując turystykę pieszą, rowerową i kajakową oraz uprawiając sporty
wodne, wędkarstwo i łowiectwo, a także zbieractwo grzybów, jagód i ziół.
Dużą atrakcją turystyczną są również liczne obiekty zabytkowe:
Wyniki badań
Średni wiek respondentów wynosił 44 lata. Wśród nich 54,0 % stanowią
kobiety, a 46,0 % mężczyźni. Część badanych zajmuje kierownicze i
odpowiedzialne stanowiska w urzędach i instytucjach gminy w Parku Drawieńskim
i Nadleśnictwie.
Miejsce zamieszkania na obszarze chronionym oraz popularyzowanie wiedzy, dotyczącej
ochrony środowiska, przez media z pewnością przyczyniło się do uobecniania
idei ekologicznych w świadomości respondentów. Na pytanie "czy problem
ochrony środowiska uważają za: istotny, drugorzędny – czy nieistotny?
– wszyscy odpowiedzieli, że istotny. Podkreślali przy tym, że szczególnie
tutaj, gdzie utworzono Park Narodowy, należy nie tylko chronić środowisko,
ale również robić wszystko, aby doprowadzić je do odpowiedniego stanu i
naprawić to, co zniszczono i zdewastowano. Powyższe wypowiedzi wynikają również
z posiadanej wiedzy ekologicznej respondentów (tab. 1).
Tabela 1
Stan posiadanej wiedzy w zakresie ekologii
Lp. | Wyszczególnienie | A | B | C | D | Razem A+B+C+D |
1 | Wysoki | 38,5 | 4,0 | 3,3 | - | 9,3 |
2 | Średni | 50,0 | 75,7 | 63,4 | 40,0 | 64,0 |
3 | Niski | 11,5 | 20,3 | 33,3 | 60,0 | 26,7 |
Spośród badanych tylko 9,3% oceniło ją na poziomie wysokim, 64% – średnim,
a 26,7% – niskim. Ocena ta była zróżnicowana w zależności od poziomu
wykształcenia; wraz z jego wzrostem stan posiadanej wiedzy ekologicznej był wyższy.
Głównymi źródłami zdobywania wiedzy były: telewizja, radio, czasopisma, szkolenia (tab. 2).
Tabela 2
Źródła zdobywania wiedzy ekologicznej
Lp. | Wyszczególnienie | A | B | C | D | Razem A+B+C+D |
1 | Szkolenia | 53,8 | 2,7 | 0,0 | 0,0 | 10,7 |
2 | Radio | 57,7 | 51,3 | 46,7 | 55,0 | 52,0 |
3 | Telewizja | 65,4 | 81,1 | 96,7 | 100,0 | 84,0 |
4 | Czasopisma | 76,9 | 40,5 | 20,0 | 15,0 | 39,3 |
5 | Książki | 15,4 | 1,3 | 0,0 | 0,0 | 3,3 |
6 | Szkoła | - | 10,8 | 13,3 | 15,0 | 10,7 |
7 | Własne obserwacje | - | 6,7 | 13,3 | 20,0 | 8,7 |
8 | Od innych ludzi | - | - | 10,0 | 25,0 | 5,3 |
Respondenci z wykształceniem wyższym najczęściej korzystali z czasopism,
a także w dużym stopniu ze szkoleń i książek, czego nie robiły pozostałe
grupy.
Do najbardziej poczytnych czasopism, oprócz prasy codziennej i lokalnej, należą:
"Aura", "Parki Narodowe", "Przyroda Polska",
"Ekopartner", "Przegląd Techniczny",, "Środowisko",
"Wędkarski Świat", "Echo Leśne", "Przegląd Leśniczy".
Szkolenia, w których uczestniczyli badani, były prowadzone przez wysokiej
klasy specjalistów z placówek naukowo-badawczych oraz instytucji i fundacji
działających na rzecz ochrony środowiska. Dwie osoby ukończyły studia
podyplomowe w tym zakresie.
Dla młodych osób z pozostałych grup często szkoła była jedynym źródłem
poszerzania wiedzy. Świadczy to, iż może ona w przyszłości przyczynić się
do podnoszenia świadomości ekologicznej społeczności lokalnej. Ankietowani,
starsi wiekiem, zdobywali ją poprzez własne obserwacje i kontakty z innymi
osobami.
Potrzebę uzupełniania wiedzy ekologicznej wykazało 98,0% badanych. Tylko 2%
stwierdziło, że mają w stopniu wystarczającym. Posiadali oni wyższe wykształcenie.
Na uwagę zasługuje fakt, że respondenci z wykształceniem wyższym podali
tematy w zakresie których chcieliby się dokształcić. Natomiast, prawie 50%
badanych, z pozostałych grup, nie potrafiło ich sprecyzować. Wyjaśniali, że
każdy z nich, dotyczący ekologii, zapewne byłby ciekawy i warty poznania.
Natomiast wszyscy wypowiedzieli się z jakich form przekazu wiedzy chcieliby w
przyszłości korzystać (tab. 3).
Tabela 3
Preferowane formy zdobywania wiedzy ekologicznej
Lp. | Wyszczególnienie | A | B | C | D | Razem A+B+C+D |
1 | Szkolenia | 88,5 | 20,3 | 20,0 | 15,0 | 31,3 |
2 | Radio | 19,2 | 27,0 | 23,3 | 40,0 | 26,7 |
3 | Regionalna telewizja | 30,8 | 66,2 | 53,3 | 80,0 | 59,3 |
4 | Prasa lokalna i czasopisma | 57,7 | 81,1 | 40,0 | 40,0 | 63,3 |
5 | Plakaty | 23,1 | 8,1 | 3,3 | 5,0 | 9,3 |
6 | Konkursy | 11,5 | 6,7 | 3,3 | 5,0 | 6,7 |
7 | Ulotki | 11,5 | 4,1 | 16,7 | 20,0 | 10,0 |
8 | Festyny ekologiczne | 3,8 | 4,1 | 3,3 | 0,0 | 3,3 |
Pierwsze miejsce zajęła prasa lokalna i czasopisma, drugie telewizja
regionalna, trzecie szkolenia itd. Respondenci z wykształceniem wyższym
chcieliby przede wszystkim uczestniczyć w szkoleniach, następnie wymienili
prasę i czasopisma, telewizję, plakaty itd. W pozostałych grupach preferowane
były przede wszystkim: telewizja i prasa lokalna, radio a także ulotki.
Wyniki badań potwierdziły stwierdzenia innych autorów [3,7,8,10], którzy
wskazywali na dużą rolę mediów w kształtowaniu świadomości ekologicznej i
proekologicznych postaw we współczesnym społeczeństwie.
Zdaniem Fiut [3] stanowią one ważny środek komunikowania społecznego, który
nie tylko uformował zręby świadomości ekologicznej, lecz w dalszym ciągu ją
transformuje i utrwala. W zakresie zdobywania wiedzy i uczenia się zachowań
proekologicznych utrwalają się w polskim społeczeństwie wzory zbliżone do
funkcjonujących na Zachodzie, gdzie ponad 70% ludzi posiada znajomość tych
zagadnień dzięki mediom.
Potrzeby uzupełniania wiedzy ekologicznej były bardzo zróżnicowane w zależności
od wykształcenia osób.
Poniżej podaję bloki tematyczne najczęściej zgłaszane przez badane grupy osób:
Grupa A
Grupa B
Grupa C i D
Potrzeby poszerzania wiedzy ekologicznej były zapewne związane też z możliwością wykorzystania jej w pracy zawodowej, społecznej, czy też w prowadzeniu gospodarstwa domowego. Świadczą o dużej trosce mieszkańców o środowisko lokalne. Liczne osoby proponowały, aby zorganizować specjalne szkolenia dla osób pełniących funkcje na stanowiskach kierowniczych oraz prowadzących działalność produkcyjną i usługową. Oni bowiem, poprzez podejmowanie decyzji, mają największy wpływ na ochronę środowiska. Błędne decyzje, podejmowane na szczeblach kierowniczych, wpływają destrukcyjnie na społeczność lokalną i zniechęcają do działań na "własnym podwórku". Przykładem takim było zezwolenie na wybudowanie tuczarni w Chomętowie, czy też brak podłączeń dla części gospodarstw domowych do sieci kanalizacyjnej, co powoduje zanieczyszczenie jeziora ściekami. Mieszkańcy gminy Drawno wykazali się znajomością problemów ekologicznych. Sami uznali, że ich stan wiedzy nie jest wystarczający i dlatego też zgłosili liczne potrzeby edukacyjne w tym zakresie.
Wnioski
1. Problem ochrony środowiska znajduje odzwierciedlenie w świadomości
respondentów. Wszyscy uważają, że jest on niezwykle istotny, a w szczególności
na ich terenie, który jest bogaty pod względem walorów przyrodniczo – krajobrazowych.
2. Stan posiadanej wiedzy tylko 9,3% badanych oceniło na poziomie wysokim, 64%
– średnim, a 26,7% – niskim. Wraz ze wzrostem wykształcenia był on wyższy. Głównymi
źródłami zdobywania wiedzy były: telewizja, radio, czasopisma i szkolenia.
3. Potrzeby edukacyjne w zakresie ekologii zgłosiło 98,0% respondentów. Nie
wszyscy jednak sprecyzowali jego tematykę. Proponowane tematy dotyczyły zagrożeń
środowiska oraz wszelkich form działalności proekologicznej.
4. Potrzeby te chcieliby zaspokoić, wykorzystując prasę lokalną i
czasopisma, telewizję, szkolenia itd. Respondenci z wykształceniem wyższym
preferowali przede wszystkim szkolenia, natomiast pozostali telewizję.
Literatura:
1. Abramczyk S.: 1966. Problemy Edukacji Ekologicznej, Zielone Brygady, Nr 6.
2. Cymerman R.: 1994: Gospodarka zrównoważona (ekorozwój) na obszarach
wiejskich. w: Doradztwo w ekorozwoju obszarów wiejskich. Szczecin s. 11-36.
3. Fiut J. S. 1998. Filozofia, Media, Ekologia, Kraków. s. 73-79.
4. Leśniak M., Seręga Z. 1999. Świadomościowe korelaty proekologicznych wzorów
zachowań w wiejskich społecznościach lokalnych w: Socjologia i ekonomika
ochrony środowiska na wsi i w rolnictwie. Poznań 1999. s. 46-56.
5. Maslow A.: 1986. W stronę psychologii istnienia. Instytut Wydawniczy PAX
Warszawa.
6. Mioduszewski W.: 1993. Społeczno-ekonomiczne aspekty i instrumenty
ekorozwoju. Postępy Nauk Rolniczych. PAN Warszawa . Nr 3. s. 32-39.
7. Moskal S., Kotala A., Kohut R. 1995: Świadomość ekologiczna mieszkańców
wsi jako czynnik warunkujący ochronę środowiska i krajobrazu. w: Ekologiczne
i ekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego Karpat Południowo-Wschodnich.
s. 175-181. Mat. Międz. Konf. Nauk. Bieszczady 1995.
8. Mydlak D. 1993. : Świadomość ekologiczna rolników w: Rola doradztwa w
kształtowaniu i ochronie środowiska rolniczego w gminie". Świnoujście-
Kopenhaga.
9. Okoń W.: 1985. Słownik Pedagogiczny. PWN. Warszawa.
10. Oszmiańska M.: 1999. Potrzeby edukacyjne rolników w zakresie ochrony środowiska
w: Strategia rozwoju obszarów wiejskich w warunkach reformy ustrojowej państwa
i procesów integracji europejskiej. Szczecin. s. 91-98.
11. Ryznar J.: 1994. Charakterystyka potrzeb ochrony środowiska w rodzinnych
gospodarstwach rolnych. Zesz. Nauk. AR we Wrocławiu. Rolnictwo LXI, nr 253. s.
91-98
12. Wierzbicki Z.T.:1985. Socjologiczne problemy ochrony środowiska w:
Ekonomiczne i socjologiczne problemy ochrony środowiska cz. I. PAN Ossolineum.
Wrocław. s. 211-239.