Ponad 1000 osób skorzystało do tej pory z internetowych form edukacji, które prowadzi Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji (COME) Uniwersytetu Warszawskiego.
O możliwościach i ograniczeniach związanych z nauką przez internet rozmawiano
podczas środowego spotkania na Uniwersytecie.
COME prowadzi kursy i
studia internetowe od 2000 roku. W pierwszym roku skorzystało z nich 73 osoby, w
2001 - 107, rok później 358, a w bieżącym 585 osób.
Chętni mogą zapisać
się m.in. na internetowe studia podyplomowe: z psychologii zmian i postaw oraz
integracji europejskiej, a także kursy pisania streszczeń w języku angielskim
czy pedagogiki międzykulturowej.
Z internetowych form edukacji
skorzystały dotychczas osoby zamieszkałe w Polsce, a także zagranicą, m.in. w
Argentynie, Katarze, Singapurze, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej
Brytanii.
Zdaniem dyrektora COME, prof. Grażyny Wieczorkowskiej, studia
internetowe polegają na interakcji między wykładowcami i słuchaczami oraz między
uczestnikami takich form edukacji, a nie na umieszczaniu informacji w
internecie. Uważa ona, że ważne jest tworzenie form aktywizujących i
sprawdzających wiedzę studenta.
Zwolennicy nauki przez internet
podkreślają, że takie kształcenie daje możliwość dostosowania nauki do własnego
czasu i tempa, szybki kontakt z wykładowcą, a koszty zdobywania wiedzy są
mniejsze. Ponadto studenci "wirtualni" są zmuszeni do większej aktywności w
zdobywaniu wiedzy, dzięki czemu np. lepiej rozumieją czytane
lektury.
Przeciwnicy uważają, że nic nie jest w stanie zastąpić
bezpośredniego kontaktu z wykładowcą, a korzystający z takiej formy kształcenia
nie posiadają dostatecznej motywacji do nauki.
Uczestnicy kursów
internetowych, które prowadzi COME przez swoje hasło otrzymują dostęp do
materiałów dydaktycznych. Do nauki często wykorzystuje się również książki lub
płyty CD wysyłane pocztą. Na wykonanie określonych zadań studenci mają tydzień,
a wyniki pracy sprawdzane są za pomocą testów on-line i, jak w przypadku
studiów, egzaminów przeprowadzanych przez wykładowców. Osoby uczące się na
studiach podyplomowych biorą dodatkowo udział w wykładach podczas zjazdów na
uczelni.
"Kursy przez internet są bardzo wygodne, zwłaszcza dla osób
które pracują. Poza tym lubię nowości, a jest to jeszcze u nas nowa forma nauki
i chciałam jej spróbować, mimo że skończyłam już studia" - powiedziała jedna
z uczestniczek kursów języka angielskiego, Joanna Piątkowska.
W kraju
edukację internetową prowadzą m.in. Politechnika Warszawska i Polski Uniwersytet
Wirtualny - wspólna inicjatywa Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie
i Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Centrum Otwartej
Edukacji Multimedialnej, organizator środowego spotkania, jest międzywydziałową
jednostką Uniwersytetu Warszawskiego. Powołane zostało w 1999 roku. Zajmuje się
m.in. przygotowywaniem i prowadzeniem otwartych kursów multimedialnych,
promowaniem działań uniwersytetu w zakresie multimedialnej edukacji otwartej
oraz współpracą z podobnymi instytucjami w kraju i zagranicą.