Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Gimnazjaliści robią wizytówki Polski w UE

14 lutego 2003

Wybitni Polacy, dziewicze krajobrazy i elementy folkloru znalazły się na billboardach reklamujących Polskę w Unii Europejskiej, przygotowanych przez gimnazjalistów w ramach turnieju Liga XXI wieku. Zdaniem socjologa Pawła Śpiewaka, plakaty sfałszowały jednak polską rzeczywistość.

We wtorek oficjalnie poinformowano o zakończeniu pierwszego etapu turnieju. Polegał on na przedstawieniu przez szkołę billboardu będącego reklamówką Polski w strukturach UE. Plakaty miały zawierać hasło i rysunek je wyjaśniający. Do rywalizacji przystąpiło 510 szkół z różnych regionów Polski; najwięcej z woj. śląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego. Okazało się, że na plakatach dzieci umieszczały najczęściej (bo aż 145 razy) wybitnych i sławnych Polaków - Jana Pawła II, Fryderyka Chopina, Adama Małysza, Mikołaja Kopernika, a także Jolantę i Aleksandra Kwaśniewskich. W 97 pracach tematem przewodnim była piękna polska przyroda, w 57 - zabytkowe miasta, 47 - ekologiczne rolnictwo i zdrowa żywność.

W 39 przypadkach gimnazjaliści za wizytówkę Polski uznali bogatą kulturę, w 28 - bazę turystyczną, 27 - narodowe cechy Polaków (np. gościnność, religijność), 26 - staropolskie tradycje. Za produkty typowo polskie i atrakcyjne do UE dzieci uznały oscypki, toruńskie pierniki, ptasie mleczko, a nawet przyprawę "Kucharek". Symbolami Polski stały się dla nich z kolei bocian, żubr, orzeł biały, rycerz, znak Solidarności, narty, sól i rumiane jabłuszko (symbole gościnności) oraz godło "Teraz Polska".

Dzieła gimnazjalistów skrytykował socjolog Paweł Śpiewak - jeden z panelistów dyskusji kończącej pierwszy etap konkursu. Jego zdaniem, plakaty "porażają swoją brzydotą" i "świadczą o kryzysie wyobraźni estetycznej młodego pokolenia". Wg Śpiewaka, prace dzieci pokazały, że Polska nie ma Unii nic do zaoferowania, a jej rzeczywistość jest nienowoczesna i zaściankowa. Prace uczniów surowo ocenił także Bogdan Góralczyk z MSZ. Zarzucił uczniom, że patrzą wstecz, a nie naprzód, a wzorców szukają najczęściej w postaciach historycznych. Patrzmy do przodu (...) Naszym atutem jest nasza młodzież - dobrze wykształcona, znająca języki obce – przekonywał. Nieco lepiej plakaty ocenił Jarosław Ziębiński, prezes jednaj z agencji reklamowych. Uznał on, że tematyka prac była trudna. Przypomniał, że dorośli też mieli trudności ze stworzeniem jednolitej koncepcji promowania Polski w Europie.

Turniej Liga XXI wieku zakończy się w maju. Do finału zakwalifikowanych zostanie 15 gimnazjów. Walczyć będą m.in. o sprzęt komputerowy.


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę