Wybitni Polacy, dziewicze krajobrazy i elementy folkloru znalazły się na billboardach reklamujących Polskę w Unii Europejskiej, przygotowanych przez gimnazjalistów w ramach turnieju Liga XXI wieku. Zdaniem socjologa Pawła Śpiewaka, plakaty sfałszowały jednak polską rzeczywistość.
We wtorek oficjalnie poinformowano o zakończeniu pierwszego etapu turnieju. Polegał on na przedstawieniu przez szkołę billboardu będącego reklamówką Polski w strukturach UE. Plakaty miały zawierać hasło i rysunek je wyjaśniający. Do rywalizacji przystąpiło 510 szkół z różnych regionów Polski; najwięcej z woj. śląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego. Okazało się, że na plakatach dzieci umieszczały najczęściej (bo aż 145 razy) wybitnych i sławnych Polaków - Jana Pawła II, Fryderyka Chopina, Adama Małysza, Mikołaja Kopernika, a także Jolantę i Aleksandra Kwaśniewskich. W 97 pracach tematem przewodnim była piękna polska przyroda, w 57 - zabytkowe miasta, 47 - ekologiczne rolnictwo i zdrowa żywność.
W 39 przypadkach gimnazjaliści za wizytówkę Polski uznali bogatą kulturę, w 28 - bazę turystyczną, 27 - narodowe cechy Polaków (np. gościnność, religijność), 26 - staropolskie tradycje. Za produkty typowo polskie i atrakcyjne do UE dzieci uznały oscypki, toruńskie pierniki, ptasie mleczko, a nawet przyprawę "Kucharek". Symbolami Polski stały się dla nich z kolei bocian, żubr, orzeł biały, rycerz, znak Solidarności, narty, sól i rumiane jabłuszko (symbole gościnności) oraz godło "Teraz Polska".
Dzieła gimnazjalistów skrytykował socjolog Paweł Śpiewak - jeden z panelistów dyskusji kończącej pierwszy etap konkursu. Jego zdaniem, plakaty "porażają swoją brzydotą" i "świadczą o kryzysie wyobraźni estetycznej młodego pokolenia". Wg Śpiewaka, prace dzieci pokazały, że Polska nie ma Unii nic do zaoferowania, a jej rzeczywistość jest nienowoczesna i zaściankowa. Prace uczniów surowo ocenił także Bogdan Góralczyk z MSZ. Zarzucił uczniom, że patrzą wstecz, a nie naprzód, a wzorców szukają najczęściej w postaciach historycznych. Patrzmy do przodu (...) Naszym atutem jest nasza młodzież - dobrze wykształcona, znająca języki obce – przekonywał. Nieco lepiej plakaty ocenił Jarosław Ziębiński, prezes jednaj z agencji reklamowych. Uznał on, że tematyka prac była trudna. Przypomniał, że dorośli też mieli trudności ze stworzeniem jednolitej koncepcji promowania Polski w Europie.
Turniej Liga XXI wieku zakończy się w maju. Do finału zakwalifikowanych zostanie 15 gimnazjów. Walczyć będą m.in. o sprzęt komputerowy.