Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2004-2012 Polska była liderem konsolidacji branży handlowej w UE - donosi "Rzeczpospolita".
W analizowanym okresie udziały rynkowe segmentu handlu nowoczesnego, czyli sieci dyskontów, supermarketów i hipermarketów, średnio rosły rocznie o 6-9 proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w UE - tylko w kilku krajach wyniki wyniosły 3-6 proc. - były to Niemcy, Czechy czy Hiszpania.
W większości rynków wyniki w zasadzie się nie zmieniały, ale we Francji, Włoszech czy Szwecji ten segment branży nawet traci wpływy - jego udział spadał średnio do 3 proc. rocznie. Liderami spadków są Słowacja i Estonia, gdzie wynosiły one nawet 3-6 proc. rocznie.
"Badania Komisji pokazują, że choć w ostatnich latach w Polsce konsolidacja handlu przebiegała szybko, jednak nie doprowadziło to do osłabienia konkurencji na rynku" - mówi Adam Jasser, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z badania wynika, że w latach 2004-2012 oferta produktowa rosła średnio co roku o 5 proc. (w przypadku niektórych wędlin czy serów nawet o 7-8 proc. rocznie), ale w przypadku niektórych segmentów (np. wody mineralnej) widać spadki.