Zgodnie z najnowszymi badaniami rynek spożywczy i gastronomiczny zmienia się w zaskakującym tempie. Wegetarianizm i flexitarianizm umacniają swoją pozycję, a ludzi, którzy stosują te diety będzie tylko więcej. Najważniejszym motywem ograniczania konsumpcji mięsa jest wątpliwość co do jego jakości. Taki pogląd deklaruje 54% badanych. Świadomość polskich konsumentów jest na wysokim poziomie, a sprawdzanie składu produktu nikogo już nie dziwi.
- Konsumenci stawiają większe wyzwania, takie jak hodowla bez antybiotyków, czy chociażby producenci zapewniający dobrostan zwierząt. Ważne są również rozwiązania zapewniające ograniczenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze. – komentuje Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso).
Rosnąca świadomość konsumentów wymaga również transparentności firmy. Konsument musi wiedzieć nie tylko co kupuje, ale również w jaki sposób zostało to wyprodukowane.
- Mówimy tutaj o produkcji „od pola do stołu”, rolnik nie może rozdzielać jakości „dla siebie” i „dla innych”. Ma wyprodukować dla wszystkich odbiorców wieprzowinę tak dobrej jakości, jak dla siebie. - stwierdza dr hab. Martyna Batorska z SGGW.
- Transparentność firmy i produkcji staje się coraz ważniejsza. Bardzo ważne jest, aby takie produkty certyfikować. Konsument musi mieć pewność jakiej jakości jest dany produkt, skąd pochodzi i jak został wyprodukowany. Jako pierwsi w Polsce prowadzimy produkcję z certyfikatem Zerowego Śladu Węglowego przyznanego przez niezależną organizację TÜV.– uważa Grzegorz Brodziak, Dyrektor Zarządzający Goodvalley.
Skuteczne ograniczanie i neutralizowanie emisji dwutlenku węgla jest nowym trendem w hodowli zwierząt. Świadomość wpływu na środowisko w dobie kryzysu klimatycznego jest kluczowa, jeżeli rolnictwo ma być traktowane w kategoriach odpowiedzialnej i zrównoważonej produkcji.
- Produkcja energii w biogazowniach przy wykorzystaniu odchodów zwierzęcych i biomasy rolniczej w znacznym stopniu przyczynia się do ograniczenia ilości gazów cieplarnianych. Takie rozwiązanie pozwala również zasilić gospodarstwo w układzie zamkniętym, a nadwyżki energii można sprzedawać na zewnątrz. Wyzwania, które stoją przed producentami rolnymi, którzy zajmują się wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, związane są z niestabilnością systemu wsparcia dla tego sektora. Ten nowy kierunek w dalszym ciągu wymaga wsparcia i przewidywalnej polityki ze strony państwa. – ocenia Grzegorz Brodziak.
Zadaniem producentów mięsa jest pokazanie konsumentom, że możliwa jest produkcja mięsa w sposób neutralny dla klimatu, z zachowaniem standardów dobrostanu zwierząt, bez użycia antybiotyków – czyli w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.
***
Informacje dodatkowe
By spełnić szereg wymagań TÜV, Grupa Goodvalley przez 365 dni w roku (od 2013 roku) kontynuowała strategię zrównoważonej produkcji. W ramach założeń na bieżąco monitorowała m.in. emisję gazów cieplarnianych. Zrealizowała też szereg dodatkowych usprawnień (m.in. w zakresie transportu). Organizacja certyfikująca oceniała 3 zakresy działalności produkcji mięsnej. Dwa spośród nich były obszarami kontrolowanymi przez Grupę (wśród nich pojawiły się takie elementy jak energia elektryczna, logistyka, opakowania). Trzecią (dodatkową) składową było zbadanie efektów ubocznych będących poza kontrolą Goodvalley (np. transport zakupionych paliw).