Skuteczne, sprawne posługiwanie się mową, które służy wywieraniu wpływu na ludzi to sztuka. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak ważna i jak ogromnie możemy nimi w ten sposób manipulować. Sztuka ta nosi miano retoryki i nie tak łatwo zgłębić jej tajniki.
Jednakże nie tylko samo mówienie jest takie ważne. Bardzo istotną rolę w procesie komunikacji międzyludzkiej odgrywa słuchanie. W słuchaniu ogromnie ważną umiejętnością jest milczenie.
Cele słuchania:
Elementy utrudniające skuteczne słuchanie:
Typy słuchania:
2. empatyczne (empatia - wczuwanie się w sytuację rozmówcy) otwarcie na drugiego człowieka, wczucie się
3. otwarte - nie ocenia się rozmówcy, by osądy nie zasłaniały nam naszego rozmówcy
4. świadome - do czego się dowiadujemy, odnosić do naszej wiedzy, doświadczenia
5. krytyczne - słuchając zastanawiamy się, jakie słabe strony ma nasz rozmówca, ale w celu, by rozmówca zdał sobie z nich sprawę, z popełnianych błędów