Inspekcje JHARS przeprowadziły kontrolę przetworów z mięsa czerwonego. Pod lupę wzięły jakość handlową kiełbas, pasztetów, konserw mięsnych, wędlin surowych i dojrzewających, produktów blokowych i wędzonek. Okazało się, że produkty te mają albo za dugą datę ważności, albo zafałszowany skład. Oto, co jemy!
Kontrola uwzględniła także wyroby należące do grupy Premium, czyli posiadające znak PDŻ, wyróżnienia, np.: Najwyższa jakość 2010, Produkt najwyższej jakości Jesień 2009 oraz określenia w nazwie, np. „Premium”, „staropolska”, „domowa”, „ekstra”, „zakonna”, „wiejska”, „wyrób ze starej Spiżarni”, „kresowa”, itp. Słowem inspekcja nikogo nie pominęła.
Kontrolę przeprowadzono w 96 zakładach przetwórstwa mięsnego, co stanowi 9,3% zakładów przetwórstwa mięsnego, prowadzących działalność na terenie kraju. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w grupie kiełbas grubo rozdrobnionych, tj. 38,1% tych wyrobów poddanych ocenie oraz w grupie kiełbas homogenizowanych, tj. 22,6% tych produktów poddanych ocenie. Co zakwestionowano? Głównie zawyżoną zawartość wody, tłuszczu, soli i skrobi oraz obecność niedeklarowanych surowców.
Niestety niektórzy producenci nieuczciwie podchodzą do kwestii znakowania. Tutaj nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 129 partii przetworów z mięsa czerwonego (tj. 35,7% skontrolowanych partii), w tym 29 partii wyrobów (tj. 48,3% skontrolowanych partii) należących do grupy Premium. Większość poddanych kontroli partii wędlin wykazała nieprawidłowości w zakresie nie jednego, ale nawet kilku wymagań dotyczących oznakowania.
Inne stwierdzone nieprawidłowości:
- nieprawidłowo podany wykaz składników - w wykazie brakowało składników wszystkich surowców użytych do produkcji, np. alergenów, dozwolonych substancji dodatkowych, wody, soli, aromatów, przypraw – nieprawidłowości te zostały uznane za zafałszowanie,
- nieprecyzyjne oznaczenie wyrobu gotowego – brakowało informacji o rodzaju wyrobu, procesie technologicznym i sposobie obróbki termicznej zastosowanej w procesie produkcji,
- stosowanie informacji wprowadzającej konsumenta w błąd co do trwałości produktu przez bezpodstawne wydłużenie terminu przydatności do spożycia nawet o 16 dni - nieprawidłowości te zostały uznane za zafałszowanie.
Oczywiście nie obyło się bez kar. Zastosowano:
- 53 decyzje administracyjne, w tym:
* 21 kar pieniężnych na łączną kwotę 34 304 złotych,
* 32 decyzje nakazujące poddanie zabiegowi prawidłowego oznakowania partii towaru o łącznej masie 5,0 t i wartości 42 705 złotych,
- 55 zaleceń pokontrolnych zobowiązujących producentów do usunięcia nieprawidłowości,
- 8 grzywien w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 1 750 złotych - w tym za nie zgłoszenie prowadzenia działalności gospodarczej do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora, przechowywanie przeterminowanych przypraw i dodatków funkcjonalnych oraz brak badań przechowalniczych przy deklaracji zgodności produkcji z PN-A-82007,
- przekazali 5 spraw do Inspekcji Weterynaryjnej - m. in. z uwagi na bezpodstawne wydłużenie terminu przydatności do spożycia, stosowanie jednocześnie aktualnego i nieaktualnego identyfikacyjnego numeru weterynaryjnego, nieaktualne Opisy Produktów stanowiące część Księgi HACCP.