Ministerstwo Finansów przygotowało zmiany w obecnie obowiązujących przepisach dotyczących zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych sprowadzanych na terytorium Polski. Podatek akcyzowy ma zostać zastąpiony tzw. podatkiem samochodowym.
Obecnie Polska jest jedynym państwem członkowskim, które opodatkowuje akcyzą samochody osobowe sprowadzane na swoje terytorium. W pozostałych państwach członkowskich sprowadzanie samochodów osobowych związane jest z obowiązkiem uiszczania opłat o charakterze fiskalnym, do których należą:
(....) Biorąc pod uwagę zalecenia Komisji oraz projektowane zmiany w polskim systemie prawnym, należy stwierdzić, iż są one ze sobą zgodne. Wysokość bowiem projektowanego podatku samochodowego ma być uzależniona od pojemności silnika oraz od poziomu emisji spalin.
Odnosząc się natomiast do wpływu projektowanej zmiany Ministerstwa Finansów na sytuację podatników, należy stwierdzić, iż jeżeli podstawa obliczania wysokości podatku zostanie utrzymana, tj. będzie ustalana na podstawie pojemności silnika oraz poziomu emisji spalin i tym samym będzie zgodna z komunikatem Komisji, większe obciążenia finansowe będą ponosili właściciele aut używanych, pozbawionych katalizatorów.