Polacy kupili w październiku 19 tys. 806 nowych aut, czyli o 38 proc. mniej niż przed rokiem. Jest to najgorszy wynik miesięcznej sprzedaży od grudnia 2001 roku.
Sprzedaż nowych samochodów od początku tego roku spadła o 3,8 proc. do 275 tys. 395 sztuk - poinformowała firma Samar.
Kryzys na polskim rynku samochodów osobowych trwa niezmiennie i nic nie zapowiada jego szybkiego końca. Przyczyny spadku sprzedaży samochodów nowych wciąż pozostają takie same. Na rynek niekorzystnie oddziałują wprowadzone w maju zmiany w ustawie o podatku VAT, ograniczające możliwość odliczania tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy – napisano w opracowaniu Samara.
Według Samara, innym czynnikiem negatywnie oddziałującym na sprzedaż jest wzrost cen nowych samochodów. Ceny w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły średnio o ponad 6,3 proc., a od początku bieżącego roku o 5,6 proc.
Istniejąca alternatywa w postaci możliwości zakupu sprowadzonego z krajów Europy Zachodniej, tańszego samochodu używanego oraz zwiększone koszty wymiany posiadanego auta na nowe (ze względu na spadek cen samochodów na rynku wtórnym, wywołany podażą znacznie przewyższającą obecny popyt), dodatkowo pogłębiają kryzys na rynku aut nowych – napisano w raporcie.
W czołowej dziesiątce sprzedawanych w Polsce marek samochodów jedynie Honda i Ford zdołały utrzymać rosnący trend sprzedaży. Liderem rynku pozostaje Fiat. Sprzedaż marki wyniosła w ciągu dziesięciu miesięcy tego roku 45 tys. 791 sztuk, o 5,9 proc. mniej niż przed rokiem, z czego na październik przypada 2 tys. 641 aut (spadek o 60,6 proc.).
Na drugim miejscu plasuje się Skoda; wynik tej marki od początku roku to 34 tys. 399 sztuk (spadek o 1,1 proc.), w tym w październiku 2 tys. 532 auta (spadek o 31,8 proc.) Trzecia jest Toyota - 30 tys. 450 sprzedanych od początku roku samochodów (spadek o 1,7 proc.) W październiku sprzedano 1 tys. 740 aut tej marki (47,7 proc. spadku). Na czwartą pozycję awansowało Renault ze sprzedanymi od początku roku 26 tys. 617 autami, czyli o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej oraz z 1 tys. 925 autami sprzedanymi w październiku (spadek o 38,6 proc.) Na piąte z czwartego miejsca spadł Opel, który od początku roku sprzedał 26 tys. 330 aut (spadek o 1,9 proc.), a w październiku 1 tys. 412 aut (spadek o 46 proc.).