Dla zwiększenia bezpieczeństwa klientów, z 4 do 20% wzrośnie stawka gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych dla biur podróży. Tak przewiduje jeden z pomysłów Ministerstwa Gospodarki, mającego na celu poprawę bezpieczeństwa klientów firm oferujących usługi turystyczne.
Obecnie biura podróży, przed rozpoczęciem działalności, muszą uzyskać gwarancje bankowe albo ubezpieczeniowe, minimum 4 procent od przychodu danego biura osiągniętego w poprzednim roku. Resort gospodarki zastanawia się nad zwiększeniem tej stawki do 20%. Wtedy, w razie bankructwa biura, jego klienci będą mieli większe szanse na odzyskanie pieniędzy. Dzisiaj w przypadku plajty biura pieniądze z gwarancji wystarczają zwykle na zorganizowanie powrotu do kraju . Oprócz gwarancji drugim zabezpieczeniem jest tzw. umowa ubezpieczenia na rzecz klientów. Polega ona na tym, że każdy klient biura podróży jest ubezpieczony np. w razie odwołania wyjazdu lub gdy okaże się że biuro właśnie ogłosiło upadłość. W takim przypadku turyści mogą zwracać się do ubezpieczyciela, z wnioskiem o zwrot wpłaconych pieniędzy. Minusem tej sytuacji dla podróżnych będzie zapewne wzrost kosztów wypoczynku, bo z pewnością biura podróży wzrost stawki odbiją sobie na klientach.