– Influencerzy i twórcy internetowi, którzy mają potężne zasięgi i miliony fanów, mają wpływ na życie pewnej części społeczeństwa. Więc jeżeli oni powiedzą, że trzeba uważać na drodze albo trzymać dwie ręce na kierownicy, żeby móc wyprowadzić samochód z poślizgu, to ta wiedza zacznie krążyć – mówi Jakub Przygoński, zawodowy kierowca rajdowy, członek zespołu Orlen Team. Na jego zaproszenie znane osobistości ze świata social mediów, telewizji i sportu mierzą się w czwartej edycji zawodów rajdowych TikTok Speed Games. Jedna z najpopularniejszych platform rozrywkowych chce w ten sposób promować bezpieczną jazdę i odpowiedzialność na drodze, zwłaszcza przed okresem wakacyjnych wyjazdów.
– Popularność sportów motorowych na TikToku stale rośnie. Globalnie hashtag #cartok zbliża się do 20 mld wyświetleń, hashtagi związane z motosportem mają ponad 7 mld odsłon. Podobnie jest w Polsce. Sporty motorowe zaczęły być bardzo popularne na TikToku zwłaszcza na przestrzeni ostatniego roku – mówi agencji Newseria Biznes Paula Kornaszewska, Head of Operations, TikTok Central & Eastern Europe.
Jak wskazuje, dynamika sportów motorowych dobrze wpisuje się w specyfikę platformy, ale TikTok stawia też mocny akcent na promowanie bezpieczeństwa. W ubiegłym roku zainicjował m.in. challenge #bezpiecznamajowka w celu zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo w ruchu drogowym podczas długiego weekendu majowego. Dużym echem odbiła się też akcja „Baba za kierownicą”, obecnie ten hashtag ma blisko 60 mln wyświetleń.
– Sporo inicjatyw dotyczących bezpieczeństwa na drodze jest też organizowanych oddolnie przez naszych użytkowników – mówi Paula Kornaszewska. – Rola platform cyfrowych w promowaniu tego zagadnienia jest ogromna, one są w tej chwili nawet bliższe użytkownikom niż tradycyjne media. Obserwowanie swojego ulubionego twórcy, który edukuje, jak bezpiecznie zachowywać się na drodze, jak reagować w trudnych sytuacjach, to wiedza bardziej przystępna, łatwiejsza do przyswojenia, poniekąd też ciekawsza niż nauka tradycyjnymi kanałami.
Nauka bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy, w połączeniu z zabawą i zdrową rywalizacją, jest też celem czwartej edycji TikTok Speed Games – zawodów rajdowych z udziałem najpopularniejszych gwiazd i sportowców. To cykl wydarzeń organizowanych przez TikToka we współpracy z zawodowym kierowcą rajdowym Kubą Przygońskim. W ten sposób platforma chce promować odpowiedzialność na drodze, zwłaszcza przed szczytem wakacyjnych wyjazdów.
– Kuba Przygoński pojawił się na naszej platformie i chcieliśmy połączyć to, co robi – czyli kontekst szybkich samochodów, wyścigów, driftu – z edukacją. Tak powstał TikTok Speed Games – projekt, do którego zapraszamy m.in. twórców internetowych, popularnych aktorów, piosenkarzy czy prezenterów telewizyjnych. Oni mają szansę trochę się zabawić, poczuć ogromne emocje, prowadząc wspaniałe auta, a jednocześnie dowiedzieć się trochę więcej na temat bezpiecznej jazdy, np. na temat tego, jak auto reaguje w czasie poślizgu i jak wyjść z takiej sytuacji. To wszystko mogą też zobaczyć nasi użytkownicy w aplikacji. A każdy, kto ma prawo jazdy, powinien taką wiedzę mieć – mówi Paula Kornaszewska.
– Zawodnicy Speed Games uczą się dobrej pozycji za kierownicą, uczą się, jak musi być przysunięty fotel, jak trzymać kierownicę. Są też szkoleni, że jeśli wpadną w poślizg, to trzymając kierownicę jedną ręką, nie wyprowadzą z niego samochodu – dodaje Jakub Przygoński. – Platformy rozrywkowe to jest nowy nośnik mediów. Influencerzy, którzy mają potężne zasięgi i miliony fanów, mają wpływ na życie pewnej części społeczeństwa. Więc jeżeli oni powiedzą, że trzeba uważać albo trzymać dwie ręce na kierownicy, żeby móc wyprowadzić samochód z poślizgu, to ta wiedza zacznie krążyć.
Dotychczasowe edycje Speed Games zgromadziły na torach wyścigowych wiele znanych osobistości ze świata social mediów, telewizji i sportu. W tym roku dołączyli do nich m.in. tancerka i aktorka Agnieszka Kaczorowska, aktorzy Nikodem Rozbicki, Wiktoria Gąsiewska, a także Wojciech Gola, Magdalena Pieczonka i Robert Buczyński, czyli Buczooo z kanału „Hi_5”. W trakcie zawodów mieli okazję poćwiczyć bezpieczną jazdę w ekstremalnych warunkach oraz konkurować ze sobą na profesjonalnym torze wyścigowym.
– Podczas Speed Games mamy m.in. konkurencję dotyczącą bezpieczeństwa jazdy, czyli wjazd na szarpak, kiedy samochód nagle wpada w poślizg i nasz zawodnik jest postawiony w sytuacji niebezpiecznej, z której musi wyprowadzić samochód – mówi Kuba Przygoński.
– Mamy tutaj bardzo doświadczonych instruktorów, którzy pokazują m.in., jak kontrolować hamowanie, jak kontrolować kierownicę podczas jazdy i ułożyć fotel, żeby czuć pewnie samochód. To są rzeczy, o których na co dzień zapominamy – dodaje Adrian „Medusa” Salamon, utytułowany zawodnik sportów walki i popularny twórca internetowy. – TikTok Speed Games jest eventem, na którym możemy się fajnie bawić, a przy okazji nabyć doświadczenia, które może się przydać w niekontrolowanych sytuacjach na drodze.
– Speed Games to dla mnie duża frajda, zabawa, ale przede wszystkim nauka bezpiecznej jazdy. Jestem mamą, więc to dla mnie ważne, żeby prowadzić samochód bezpiecznie. Zachowywanie się w poślizgu to jest coś, czego nikt mnie dotąd nie uczył. A tutaj mam możliwość zdobyć tę wiedzę i poczuć w rękach – dodaje aktorka Agnieszka Kaczorowska.
Pierwsze z pięciu zaplanowanych wydarzeń w ramach czwartej edycji Speed Games odbyło się 24 maja br. na Torze Modlin w Nowym Dworze Mazowieckim. Jego zwieńczeniem był wyścig gwiazd, w którym najlepsi okazali się właśnie Agnieszka Kaczorowska i Nikodem Rozbicki. Kolejne wydarzenia serii będą odbywać się aż do września br.
Newseria Biznes