Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Wiele możliwości w jednym ręku. Nowa strategia prowadzenia od John Deere teraz także w serii 7R oraz 8R/RT/RX

26 marca 2020
Wiele możliwości w jednym ręku. Nowa strategia prowadzenia od John Deere teraz także w serii 7R oraz 8R/RT/RX

Wielogodzinna praca w polu nie należy do najłatwiejszych. Bezpieczne sterowanie ciągnikiem wymaga absolutnego skupienia i jest wyczerpujące. Na rynku istnieją już jednak narzędzia, które w znaczny sposób ułatwiają pracę rolników. John Deere proponuje nową, teraz jeszcze szerzej dostępną strategię sterowania maszyną. Ergonomiczny i intuicyjny w obsłudze joystick CommandPro od niedawna dostępny jest także jako uzupełnienie serii ciągników 7R oraz 8R/RT/RX.

CommandPro to precyzyjnie zaprojektowana, wielofunkcyjna dźwignia umożliwiająca intuicyjne sterowanie układem jezdnym, układami hydrauliki zewnętrznej ciągnika oraz systemami zdalnego prowadzenia maszyny. Narzędzie zostało usytuowane na wygodnym podłokietniku CommandArm  na prawo od pozycji operatora. Skąd pomysł na takie rozwiązanie?

CommandPro to odpowiedź na konkretne potrzeby rolników, z którymi się spotykamy na co dzień współpracując zarówno z mniejszymi, jak i największymi przedsiębiorstwami. Praca na polu trwa często kilkanaście godzin i potrafi być naprawdę wyczerpująca. Bezpieczne prowadzenie wymaga maksymalnego skupienia tym bardziej, że operator rolniczej maszyny musi zwracać uwagę na wiele parametrów i funkcji. Stąd pomysł na to, by ułatwić rolnikom pracę i stworzyć uniwersalne narzędzie do sterowania ciągnikiem oraz podłączonymi do niego dodatkowymi maszynami. W efekcie tych poszukiwań powstał joystick CommandPro, który pozwala w bardzo prosty sposób kierować ciągnikiem, precyzyjnie sterować jego prędkością, ale także wieloma podzespołami przy użyciu jednej ręki oraz bez użycia pedałów – komentuje Szymon Kaczmarek, specjalista John Deere Polska.

Dodatkowo CommandPro został też wyposażony w aż 11 programowalnych przycisków umożliwiających przypisanie do nich wybranych funkcji i czynności. Joystick zapamiętuje te ustawienia, posiada także funkcję, która umożliwia używanie różnych ustawień dla różnych operatorów. Od teraz wszystkie te udogodnienia dostępne są także w serii 7R oraz 8R/RT/RX.

Jedno urządzenie, mnóstwo możliwości

CommandPro wyposażono w przyciski ustawiania prędkości jazdy, przycisk reakcji na przyspieszanie, pokrętło regulacji prędkości, konfigurowalne przyciski i przełączniki kołyskowe, a także przycisk aktywacji. Tryby pedałów i joysticka są aktywne jednocześnie. Działanie tych dwóch sposobów sterowania reguluje prosta zasada: polecenie wyższej prędkości jest zawsze nadrzędne.  Z kolei funkcja ActiveZero cały czas utrzymuje prędkość wyjściową 0 km/h (0 mph) do momentu wydania polecenia przyspieszenia, niezależnie od obciążenia lub prędkości obrotowej silnika. Za pomocą tego narzędzia polecenie maksymalnej i zerowej prędkości wydamy za pomocą jednego ruchu dźwigni do przodu lub do tyłu. CommandPro umożliwia też łatwe sterowanie trybem pełzania. Operator maszyny może także zaprogramować aż trzy ustawienia prędkości i skorzystać z opcji tempomatu. Innowacją jest także możliwość sterowania narzędziami połączonymi z ciągnikiem przez ISOBUS za pomocą jednego joysticka, którym kierujemy całą maszyną.

CommandPro – jak to działa?

W jaki sposób działa CommandPro? Omówmy przykładowo zastosowanie przycisków ustawień prędkości jazdy. Narzędzie umożliwia operatorowi określenie dwóch ustawień prędkości. Kierujący maszyną powinien najpierw wybrać potrzebną prędkość, naciskając przycisk ustawienia prędkości 1 lub 2. Po przesunięciu joysticka w prawo następuje aktywacja ustawienia prędkości, która będzie stopniowo dostosowywana aż do osiągnięcia zadanej wartości. Co ważne, operator może także ustawić maksymalną prędkość jazdy za pomocą pokrętła regulacji prędkości lub w systemie CommandCenter. Kierowca ma także możliwość określenia konkretnych ustawień prędkości podczas zmiany kierunku jazdy. Przykładowo: ciągnik jedzie do przodu z prędkością 10 km/h (6.2 mph), a ustawienie prędkości dla szybkiej zmiany kierunku na jazdę do tyłu wynosi 5 km/h (3.1 mph). Oznacza to, że podczas szybkiej zmiany kierunku jazdy ciągnik przyspieszy do 5 km/h (3.1 mph) w przeciwnym kierunku.

Ciekawie rozwiązany został także tryb pełzania. Po przesunięciu joysticka do zakresu pełzania (w lewo) ciągnik jedzie bardzo powoli w wybranym kierunku. Prędkość jest zależna od położenia dźwigni i może wynosić od 0 do 2 km/h (0–1.2 mph). Dla całego zakresu pełzania łatwo także ustawić maksymalną: 5 km/h (3.1 mph) oraz minimalną  prędkość wynoszącą 600 m/h za pomocą pokrętła regulacji prędkości jazdy.

Z kolei sposób reakcji na przyspieszenie został rozwiązany przy użyciu trzech diod umiejscowionych w pobliżu przycisków ustawień. Przy trybie płynnego przyspieszania i zwalniania— świeci jedna dioda. W przypadku standardowego nabierania prędkości lub zwalniania — aktywne są dwie diody. Przy szybkim przyspieszaniu i zwalnianiu świecą wszystkie trzy lampki.

Sprawdź jak działa CommandPro

CommandPro to uniwersalne rozwiązanie ułatwiające pracę i poprawiające jej wydajność. Podczas szkolenia pracowników odnośnie najefektywniejszego używania narzędzia przydatny może okazać się symulator jazdy dostępny online pod adresem: https://tiny.pl/tz5kh

 

Biuro prasowe John Deere Polska


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę