Bayer i Syngenta – choć UE nie zezwala na sprzedaż niektórych pestycydów we własnym obszarze, te firmy mogą eksportować acetamiprydz i inne substancje zakazane pl.boell.org. W rezultacie surowce te mogą trafić poprzez pośredników do Polski, np. w składzie mieszanek lub gotowych preparatów.
Produkcja techniczna i formulacji jest strukturalnie podzielona: części trafiają do Polskich firm jak Nufarm, które rejestrują i sprzedają gotowe preparaty (np. Carnadine) nufarm.com.
Przy braku surowców lokalnych, importerzy szukają surowca za granicą – zwłaszcza z Chin, co zwiększa zależność od tamtejszych cen i jakości.
Brak krajowej produkcji technicznego acetamiprydu powoduje zależność od producentów zagranicznych (Chiny), co może prowadzić do przerw w dostawach, presji cenowej i potencjalnego obniżenia jakości.
Import z Rosji (lub prekursorów przez Ukrainę) – nawet jeśli częściowy – otwiera drogę dla preparatów o niepewnym statusie rejestracyjnym, co może narażać polskich rolników na użycie środków bez oficjalnej homologacji.
Polska implementuje unijne decyzje (np. okres rejestracji acetamiprydu), ale system kontroli importu pozostawia luki – szczególnie na poziomie przesiewów i certyfikacji nowych mieszanek i preparatów.
Zdywersyfikować źródła surowca – rozważyć rozwój krajowej lub europejskiej produkcji technicznego acetamiprydu, by zmniejszyć uzależnienie od Chin.
Wzmocnić kontrolę importu – monitorować mieszanki i gotowe preparaty pod kątem statusu rejestracyjnego i substancji zakazanych.
Wspierać krajowy łańcuch – promować rozwój firm takich jak Nufarm, które mogą lokalnie przetwarzać surowiec i zapewnić legalne, efektywne produkty.
Edukacja i audyty rolnicze – zapewnić rolnikom jasne informacje o źródłach preparatów oraz przeprowadzać szkolenia w zakresie bezpiecznego stosowania i legalności preparatów.
Polski rynek opiera się na gotowych formulacjach importowanych i surowcach z Chin.
Korporacje takie jak Bayer czy Syngenta każdego dnia kształtują dostęp i jakość preparatów poprzez globalne łańcuchy dostaw.
Obecne ryzyka to uzależnienie od zewnętrznych producentów, luki w systemie kontroli importu oraz możliwe wejście nielegalnych preparatów.
Wzmocnienie niezależności produkcyjnej i regulacyjnej to klucz do stabilności i bezpieczeństwa rolnictwa polskiego.
Dane z serwisu Export Genius wskazują, że ukraińska firma „Okrema From The Designated Chemical Warehouse” sprowadziła 22 000 kg acetamiprydu technicznego (97 %) thetradevision.com+4exportgenius.in+4volza.com+4.
To sugeruje istnienie kanału importu surowca, prawdopodobnie z Chin lub Indii, który służy do krajowego przygotowywania gotowych mieszanek.
Z danych Eximpedia wynika, że przez Ukrainę importowane są mieszanki typu "UNI‑KS 3,5 % KE", zawierające acetamipryd (20 g/l) i lambdacyhalotrynę (15 g/l) eximpedia.app.
Oznacza to, że oprócz surowca, na rynek trafiają gotowe, niekoniecznie lokalnie wytworzone preparaty.
Globalne dane handlowe (Volza, Cybex) pokazują, że największym dostawcą acetamiprydu surowcowego są Chiny (50 %) i Indie (37 %), z udziałem Niemiec (4 %) volza.com+1volza.com+1.
Brazylia jest jednym z największych importerów gotowego i technicznego acetamiprydu, co wskazuje na wysokie zastosowanie w regionie Mercosur jako całości federalregister.gov+5volza.com+5zauba.com+5.
Dane z Cybex sugerują, że w listopadzie 2024 roku do Brazylii dostarczono m.in. mieszanki bifentryna + acetamipryd .
Greenpeace dokumentuje obecność w UE owoców (np. limonki z Brazylii) z pozostałościami substancji wycofanych w UE, często eksportowanych przez firmy takie jak Bayer i BASF .
To pokazuje, że nawet jeśli kraj Mercosur używa substancji niedozwolonych w UE, produkty mogą wracać na europejski rynek z pozostałościami.
Ukraina:
Utrzymuje import zarówno technicznego surowca (np. ok. 22 ton rocznie), jak i gotowych mieszanek (kombinacje z innymi insektycydami).
Sugeruje to utrzymywanie się kontrowersyjnych praktyk, mimo pobieżnej harmonizacji prawnej z UE.
Mercosur:
Region masowo importuje acetamipryd (surowiec i gotowe preparaty), głównie z Azji.
Eksportowane do UE produkty mogą zawierać niedozwolone pestycydy, co dowodzi istnienia jednostronnych standardów fitosanitarnych zauba.com+6volza.com+6volza.com+6.
Kontrola importu: UE musi wzmocnić kontrole graniczne dla owoców i warzyw z tych regionów, by wykrywać pozostałości acetamiprydu i innych zakazanych substancji.
Współpraca międzynarodowa: Warto angażować się w negocjacje handlowe (np. z UE-Mercosur), by wprowadzać obowiązek harmonizacji fitosanitarnych norm również za granicą.
Wsparcie alternatyw fitosanitarnych: Zachęcanie partnerów z Ukrainy i Mercosur do stosowania bezpieczniejszych metod ochrony roślin.
oprac, e-red, ppr.pl