W dniach 23-26 kwietnia br. grupa polskich przedsiębiorców reprezentujących branżę spożywczą miała okazję uczestniczyć w Międzynarodowych Targach DJAZAGRO w Algierii. Wyjazd był zorganizowany w ramach branżowego projektu promocyjnego pt. „Promocja polskich firm reprezentujących branżę spożywczą do Algierii, 23-26 kwietnia 2012 r.”.
Na tegoroczną X edycję Targów DJAZAGRO przyjechało aż 470 wystawców. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Algierze także zaaranżował polskie stoisko narodowe i udostępnił bezpłatnie każdemu przedsiębiorcy część wynajętej powierzchni wystawienniczej, celem promocji i prowadzenia rozmów biznesowych. Program branżowego projektu obejmował udział w Międzynarodowych Targach DJAZAGRO w Algierze oraz w spotkaniach biznesowych na miejscu.
Ponieważ w delegacji bardzo liczną grupę stanowili polscy przedstawiciele branży mleka w proszku, dlatego też 24 kwietnia br. spotkanie zorganizowano w siedzibie organizacji państwowej importującej mleko w proszku dla państwowych mleczarni - L’Office National Interprofessionnel du Lait (ONIL*).
W trakcie spotkania organizacja ONIL zaprosiła do udziału w konkursach przetargowych polskie firmy zajmujące się produkcją mleka w proszku, jednocześnie podkreślając szczególne warunki prowadzonych postępowań przetargowych, prowadzące do przyznania firmie pozycji na liście dostawców.
Tego samego dnia odbyło się także spotkanie w siedzibie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Algierze, w którym wzięło udział kilku przedstawicieli biznesu z Algierii, m.in. importerzy i hurtownicy zainteresowani polskimi produktami - mlekiem w proszku, konserwami, herbatą, kawą, gotowymi produktami mlecznymi tj. serami, a także nowoczesnymi maszynami rolniczymi.
Warto tutaj dodać, że słodycze (ciastka, batony, biszkopty, itp.) także cieszą się dużym zainteresowaniem w Algierii, gdyż są to produkty tradycyjnie spożywane w dużych ilościach. Algierczycy czerpią zwyczaje żywieniowe z Francji, dlatego też coraz częściej poszukiwane są tu produkty BIO i zdrowa żywność.
W trakcie spotkania poruszone zostały kwestie dotyczące problemów we współpracy handlowej pomiędzy Polską a Algierią, w tym warunki wwozu artykułów spożywczych do Algierii, oczekiwane przez stronę algierską terminy ważności produktów, prawidłowe etykietowanie towarów oraz bezpieczny sposób rozliczania. W spotkaniu uczestniczył także właściciel największego gospodarstwa rolnego znajdującego się 120 km od Algieru, zainteresowany współpracą z polskimi firmami w zakresie kompleksowego dostarczenia silosów zbożowych, od zakupu po budowę na miejscu.
Algieria została uznana przez Ministra Gospodarki za rynek perspektywiczny w 2012 r. pod względem rozwoju potencjalnych możliwości współpracy i wymiany handlowej z Polską, a zorganizowany przez ARR projekt wpisuje się w aktualnie realizowany plan współpracy resortów rolnictwa Polski i Algierii
* Głównym zadaniem ONIL jest zwiększenie spożycia mleka w Algierii poprzez sukcesywne ogłaszanie kolejnych konkursów przetargowych na dostarczanie dobrej jakości mleka. ONIL ograniczył grupę potencjalnych oferentów wyłącznie do producentów mleka, eliminując tym samym handlowców z udziału w postępowaniu przetargowym. Według informacji ONIL Algieria jest największym światowym importerem mleka w proszku, gdzie rocznie spożywa się 130 l mleka na 1 osobę.
8957887
1