Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Poprawa zbytu polskich produktów ogrodniczych

14 października 2003

Zadanie takie postawiły przed sobą Regionalna Wielkopolska Izba Rolno-Przemyslowa, Wielkopolska Giełda Rolno-Ogrodniacza oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie. O narodzinach pomysłu i drogach jego realizacji rozmawialiśmy w Poznaniu z prezesem Zarządu RWIRP, Ewą Marciniak.

Dla realizacji wszystkich zamysłów niezbędna jest dobra strategia oraz środki na jej przeprowadzenie. Wygląda na to, że Hortilogistyka spełnia przynajmniej jedno z tych założeń mających doprowadzić do poprawy zbytu polskich produktów ogrodniczych. Pokazuje jak zabrać się za wypromowanie produktu. Pozostaje natomiast pytanie gdzie producenci warzyw i owoców mogą uzyskać dodatkowe środki na działalność wystawienniczą? 

Regionalna Wielkopolska Izba Rolno-Przemysłowa ma dopiero pięć lat. Została założona przez stu rolników i handlowców działających na obszarach wiejskich, którzy postawili sobie za cel wspólną promocję. Jednym z celów strategicznych było wystawienie się w Berlinie. Dla Wielkopolski jest to rynek historyczny. W 2000 roku Izba była organizatorem pierwszej ekspozycji narodowej na targach Grune Woche w Berlinie. W roku następnym również się zaprezentowaliśmy, co zaowocowało bardzo poważnymi kontaktami handlowymi, ale również doświadczeniem, że jest potrzebna duża masa wystandaryzowanego towaru. Wspólnie z Wielkopolską Giełdą Rolno-Ogrodniczą próbowaliśmy przekazać rolnikom, że takie są potrzeby rynku, i że dobrze byłoby co roku prezentować się na berlińskich wystawach. Jednak jest to bardzo drogie przedsięwzięcie. Stąd powstał pomysł – w czasie kiedy doszło do rozdziału Polagry-Farm i Polagry-Food, przez co wygospodarowały się wolne powierzchnie wystawiennicze – by ściągnąć do Poznania, dzięki życzliwości zarządu MTP producentów, aby z pomocą Izby mogli wziąć udział w targach – nauczyć się wystawiennictwa, przygotować do targów zagranicznych.  Obecna, trzecia edycja Hortilogistyki wpisała się już w kalendarium targowe. W tej chwili dokonuje się tu konkretnych transakcji handlowych i wielu producentów zyskało potrzebną wiedzę i doświadczenie, a  tym wystawcom, którzy jeszcze nie wiedzą o możliwych do uzyskania dopłatach do eksportu – do 60% kosztów całej wystawy , łącznie z kosztami noclegów i hoteli – zostanie przedstawiona kompleksowa informacja.

Producenci mogą uzyskać także pomoc finansową w ramach funduszy strukturalnych. Czy informacje na ten temat także są propagowane przez Izbę?

Do wzięcia są fundusze z IV działania SAPARD-u. Przewidzieliśmy także kompleksową informację na ten temat. Z tym, że tu zdaliśmy się na wyspecjalizowaną w tej dziedzinie firmę, która zaprezentuje całokształt zagadnienia. Każdy zainteresowany Sapardowskimi środkami producent będzie miał okazję do zadania pytań i sądzę, że usłyszy na nie odpowiedzi.

Dziękuję za rozmowę.


POWIĄZANE

Podczas nadchodzącej 15. edycji Targów Sadownictwa i Warzywnictwa, które odbędą ...

Podczas gali wieńczącej pierwszy dzień Forum Rynku Spożywczego i Handlu uhonorow...

EIT Food już po raz siódmy organizuje warsztaty projektowania produktów żywności...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę