prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska
- Piasecka Szkoła Główna Handlowa
Marek
Gąsiorowski, Fundacja Funduszu Współpracy
Ekspertyza:
Możliwości i
koniecznosci przyjęcia przez Polskę
procedur rejestracji zastrzeżonych
znaków
dla produktów spożywczych
W Unii Europejskiej prowadzona jest polityka ochrony nazw i znaków pochodzenia produktów dających gwarancje jakości, miejsca pochodzenia i tradycyjnego charakteru danego produktu. Istota i procedura ochrony produktów żywnościowych ze względu na pochodzenie związane są z polityką Komisji Europejskiej w zakresie jakości żywności i regulowane są rozporządzeniami Rady Europejskiej nr 2081/92 oraz nr 2082/92. Przyjęcie regulacji prawnych w UE na ten temat na tak wysokim szczeblu oznacza, że kraje członkowskie nie mają dowolności w stosowaniu tych rozporządzeń, ale muszą przyjąć je w całości i ściśle do nich stosować.
Zastrzeganie znaków dla produktów spożywczych w Unii Europejskiej wynika z prowadzonej polityki bezpieczeństwa żywności, ochrony konsumenta oraz jakości sprzedawanych produktów żywnościowych. Równocześnie wskutek przyznawania znaków Unia Europejska wspiera dywersyfikację w produkcji żywności, dając tym samym konsumentom szerszy wybór produktów, których pochodzenie i właściwości oraz szczególne cechy mogą zidentyfikować kupujący. Produkty żywnościowe stają się mniej masowe i mniej anonimowe. Takie działania – wsparte prawem UE – wpisuje się w tendencję indywidualizacji konsumpcji i segmentowania rynku.
Fundacja Funduszu Współpracy, w ramach Polsko Amerykańskiego Projektu Rozwoju Produktów Lokalnych „Agro-Smak”, podejmuje problematykę ochrony produktów regionalnych oraz rodzimej żywności próbując uwrażliwić zarówno decydentów, jako i producentów na możliwości takich produktów na rynku europejskim oraz propozycje z tego stanu wynikające opisuje niniejsza ekspertyza.
Rozporządzenia nr 2081 i 2082 wskazują, że przedmiotem ochrony jest nazwa pochodzenia produktów rolnych lub artykułów żywnościowych, pochodzenie graficzne produktów lub produkty o gwarantowanej, tradycyjnej specjalności z danego regionu czy kraju.
Wniosek o rejestrację składa grupa producentów i zawiera on zbiór warunków wymagań wytwarzania produktu, zwany specyfikacją produktu, która stoi na straży oryginalności produktu oraz jest podstawowym dokumentem dla organów kontroli i nadzoru. Kontrolowana jest zgodność ze specyfikacją, a nie zgodność z normami. Wniosek złożony zostaje do stosownej instytucji na terenie kraju, w którym znajduje się dane miejsce lub regon geograficzny, z którego pochodzi produkt.
Po zweryfikowaniu uzasadnienia dla takiego wniosku, państwo członkowskie przekazuje dokumentację wraz ze specyfikacją do Komisji, która dokonuje rejestracji, zgodnie z przyjętą procedurą.
Doświadczenie krajów europejskich wskazuje, że tego typu produkty stały się ważnym źródłem dochodu dla mieszkańców wsi i że podwyższają one atrakcyjność terenów wiejskich.
Należy oczekiwać, że w momencie, kiedy Polska stanie się członkiem UE, lokalni producenci żywności będą mieli możliwość korzystania z unijnych instrumentów przeznaczonych na podtrzymanie lokalnej tradycji i dziedzictwa wiejskiego.
W prawie polskim konieczne regulacje dotyczące rejestracji oznaczeń geograficznych (nazwa pochodzenia i oznaczenie geograficzne) oraz sposobów wprowadzenia na rynek takich produktów są rozproszone w różnych aktach prawnych, niepełne, niespójne, nie zachowują miedzy sobą odpowiedniej logiki i podobnego podejścia do problemu. Z kolei przepisy prawne regulujące wytwarzanie i ochronę produktów o specyficznych cechach jakości wynikających z tradycyjnego sposobu wytwarzania tego produktu nie zostały wdrożone do prawa polskiego.
Nie powstają akty prawne umożliwiające w Polsce wdrożenia systemu organizacyjnego umożliwiającego, poza samą rejestracją, także kontrolę wytwarzania i wprowadzenia na rynek tradycyjnych produktów żywnościowych zgodnie z procedurami UE. Nie powstają struktury organizacyjne i procedury postępowania, by skutecznie wykorzystać dorobek prawny UE oraz krajowe zasoby surowcowe i technologiczne, wynikające z tradycji i dziedzictwa materialnego kraju.
Efektywna ochrona rodzimej żywności, w całym swym zróżnicowaniu regionalnym i biologicznym oraz specyfice smaku i składu, możliwa będzie jedynie w sytuacji wprowadzenia systemu prawnego i organizacyjnego zgodnego z omawianymi Rozporządzeniami Unii Europejskiej.
Zawarte w ekspertyzie propozycje rozwiązań jako produkt wyjścia przyjmują zarówno dosłowne zapisy Rozporządzeń Rady UE jak i intencje, jakie przyświecały Ustawodawcy, czyli Unii Europejskiej w tworzeniu jej polityki rozwoju obszarów wiejskich. Jest godne uwagi, że spośród możliwości rejestracji znaków regionalnych wybrano jedynie żywność i produkty pochodzenia rolniczego, dając tym samym szanse producentom rolnym i przetwórcom działającym na obszarach wiejskich na lepszy rozwój. Nie można, więc – jak w polskich rozwiązaniach – traktować rejestracji znaków regionalnych jedynie jako ochrony własności intelektualnej, ponieważ rzecz dotyczy zupełnie innych procesów, zjawisk i celów.
Przypominamy, że polityka „żywności jakościowej”, ma na celu zachowanie zróżnicowanej tożsamości produktów, prowadzonych ze względu na miejsce tradycyjnego ich pochodzenia i możliwości identyfikowania ich z konkretnym producentem, przez co stają się atrakcyjniejsze oraz tworzą na rynku jakościowo bogatszą oferty dla konsumenta. Tym samym producenci tych produktów oraz ich produkty mogą sprostać konkurencji produktów masowych.
Trzeba przypominać, że zgodnie z rangą aktów prawnych regulujących te kwestie przez Radę Unii Europejskiej i Komisję Europejską zapisy tam zawarte obowiązują państwa członkowskie w całości i są bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich, które mają obowiązek wprowadzenia przepisów prawnych i administracyjnych koniecznych do stosowania postanowień Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 oraz 2082/92.
By zachować to co można zachować z naszego dziedzictwa kulturowego, zwyczajów żywieniowych dorobku kulinarnego oraz biorąc pod uwagą rangę sprawy, przepisy Unii Europejskiej, które obowiązują na ten temat, zasady funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze żywnościowym, warunki konkurencji i tendencje kształtowania się popytu na żywność w krajach Unii Europejskiej wskazane byłoby:
Istotnym czynnikiem w polityce rejestracji tych znaków – oprócz realizacji
celów wynikających z ochrony konsumenta – jest polityka UE wobec rozwoju
obszarów wiejskich, podnoszenia ich atrakcyjności raz tworzenia miejsc
pracy.
Działania zmierzające do rejestracji znaków, wspierane z funduszy
europejskich przyczyniają się do realizacji celów regionalnych polityki
strukturalnej UE na obszarach wiejskich. Wśród tych celów szczególnie ważne jest
zachowanie tożsamości wsi i regionów, dziedzictwa kulturowego, tworzenie
alternatywnych źródeł zarobkowania dla rolników.
Jest, więc zastanawiające,
dlaczego w Polsce – jak dotąd – uczyniono niewiele, by umożliwić a zwłaszcza
rozpropagować ideę oraz konieczność, konieczność nade wszystko procedury
rejestracji takich znaków świadczących pochodzeniu żywności
Przyszłe korzyści dla konsumentów producentów
Jest prawdą, że procedury rejestracji produktów określonym pochodzeniu geograficznymi i specyficznej tradycyjnej jakości są ściśle określone i wymagają należytego przygotowania się do tego zarówno instytucji rządowych jak i samych producentów, ale prawdą jest także, że wskutek ich przyjęcia w proces rozwoju lokalnego można osiągnąć znaczne efekty, spośród których najważniejsze są:
W podsumowaniu można stwierdzić, że podjęcie przez Polskę
procedury rejestracji znaków ochraniających produkty żywnościowe ze względu na
pochodzenia daje niepowtarzalną szansę realizacji własnych celów rozwojowych,
włącznie z celem naczelnym – tworzeniem miejsc pracy i poprawą sytuacji
dochodowej ludności wiejskiej, w tym – rolniczej.