Amerykańska Zagraniczna Służba Rolnicza USDA (FAS) dostarcza terminowe raporty na temat rynków zagranicznych za pośrednictwem bazy danych Global Agriculture Information Network (GAIN). Każdego roku dodawanych jest średnio 2 półroczne raporty. Dodatkowo opracowywane są bieżące, tygodniowe dwutygodniowe i miesięczne raporty dotyczące najważniejszych wydarzeń w poszczególnych krajach, które mają bezpośredni wpływ na rolnikctwo i handel zagraniczny amerykańskich produktów rolnych.
Raporty GAIN (Światowa Sieć Informacji Rolnej) są opracowywane przez globalną sieć wywiadu rynkowego FAS, która obejmuje oficerów służb zagranicznych FAS i lokalnie zaangażowany personel w ponad 90 zagranicznych biurach na całym świecie. Dostarczają informacji wywiadowczych, wglądu i analiz w prawie 200 krajach, dostarczając informacji na temat zagranicznych rynków rolnych, warunków upraw i dynamiki rolno-politycznej interesującej dla rolnictwa USA.
Raporty te zawierają oceny kwestii towarowych i handlowych dokonane przez pracowników GAIN.
Poniżej prezentujemy wybrane przez redakcję ppr najnowsze i najważniesze informacje, które również mogą być przydadtne dla polskich eksporterów.
Poniższe raporty GAIN zostały opublikowane 28 czerwca 2023 r.
_______
Republika Dominikany: Republika Dominikany ponownie przedłuża termin wdrożenia systemu identyfikowalności importowanych napojów alkoholowych do grudnia 2023 r.
29 września 2021 r. Generalna Dyrekcja Podatków Wewnętrznych (DGII) Republiki Dominikany (DR) wydała rozporządzenie 07-21, wdrażające system kontroli podatkowej i identyfikowalności napojów alkoholowych i cygar (TRAFICO) w celu zwalczania nielegalnego handlu i uchylania się od płacenia podatków w sektorach napojów alkoholowych i papierosów. Wdrożenie TRAFICO mogłoby potencjalnie zaszkodzić amerykańskiemu eksportowi napojów alkoholowych na rynek Dominikany i prawdopodobnie stanowi naruszenie zasady traktowania narodowego Światowej Organizacji Handlu (WTO). Po przesunięciu wdrożenia systemu dla importowanych napojów alkoholowych do czerwca 2023 r., władze DGII poinformowały niedawno Pocztę, że zdecydowały się ponownie przedłużyć termin wdrożenia systemu do grudnia 2023 r.
Egipt: Egipt powiadamia o kolejnym przesunięciu wymogu certyfikacji wyrobów mleczarskich Halal do 1 października 2023 r.
W dniu 16 czerwca 2023 r. Egipt powiadomił Światową Organizację Handlu (WTO) o nowym wymogu i procedurze halal dla produktów spożywczych poprzez powiadomienie uzupełniające o technicznych barierach w handlu (TBT). Powiadomienie odracza wymóg certyfikacji halal importowanego mleka i produktów mlecznych do 1 października 2023 r.
Indonezja: raport dotyczący zmian klimatu w Indonezji
Indonezja jest kluczowym interesariuszem i aktywnym uczestnikiem światowych forów środowiskowych. Będąc domem dla rozległych lasów deszczowych, Indonezja zajmuje dziesiąte miejsce na świecie pod względem emisji gazów cieplarnianych (GHG), głównie ze względu na zmianę użytkowania gruntów i emisje z sektora energetycznego. Indonezja jest dominującym na świecie producentem i eksporterem oleju palmowego, co jest źródłem kontrowersji w debacie środowiskowej Indonezji na arenie międzynarodowej. Niniejszy raport zawiera przegląd kluczowych międzynarodowych zobowiązań Indonezji w zakresie zmian klimatu i polityki wewnętrznej, a także inicjatyw rządu USA i USDA na rzecz partnerstwa z Indonezją w zakresie inicjatyw środowiskowych.
Japonia: Japonia zachowuje planowane kontyngenty taryfowe na masło i NFDM w JFY2023
26 maja japońskie Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa potwierdziło, że utrzyma wielkość kontyngentu taryfowego na masło na poziomie 8 000 ton i odtłuszczonego mleka w proszku (NFDM) na poziomie 750 ton na japoński rok podatkowy 2023, zgodnie z swoje poprzednie ogłoszenie w styczniu.
Maroko: Aktualizacja dotycząca zboża i paszy
Rząd Maroka opublikował swoje pierwsze szacunki produkcji pszenicy i jęczmienia dla zbiorów w 2023 r., w tym 2,98 mln ton pszenicy zwyczajnej, 1,18 mln ton pszenicy durum i 1,35 mln ton jęczmienia. Chociaż szacunki dotyczące produkcji pszenicy i jęczmienia w MY 2022/23 wzrosły o 62 procent w porównaniu z poprzednim sezonem, Maroko doświadczyło suszy cztery z ostatnich pięciu sezonów, a produkcja pszenicy jest znacznie poniżej historycznych średnich. 31 maja 2023 r. rząd Maroka wstrzymał program wsparcia importu pszenicy zwyczajnej, ponieważ ceny światowe spadły wraz z nowymi światowymi plonami pszenicy (227–251 USD za tonę) i innymi spadającymi presjami inflacyjnymi. Ponadto rząd Maroka utrzyma zerowe cła importowe na pszenicę i jęczmień do 31 grudnia 2023 r., aby zachęcić do budowania zapasów.
Maroko: detaliczna żywność
Maroko jest rynkiem wrażliwym na ceny, na którym nie ma znacznych ilości amerykańskiej żywności i napojów w sektorze detalicznym. W 2022 roku eksport produktów konsumenckich z USA do Maroka osiągnął 155 milionów dolarów. Post zidentyfikował ograniczone ilości amerykańskich owoców morza, czekoladek, sosów i napojów spirytusowych dostępnych na wybranych marokańskich półkach detalicznych. Najlepsze perspektywy to migdały, pistacje, koncentraty białkowe, przetwory spożywcze, sery, ryż, owoce morza, piwo, wódki i likiery, sosy i przyprawy. Umowa o wolnym handlu między USA a Marokiem jest jedyną amerykańską umową o wolnym handlu na kontynencie afrykańskim.
Holandia: Żywność detaliczna
Obroty holenderskiego sektora detalicznego zostały wycenione na 48,7 mld USD w 2022 r. Sektor jest stosunkowo skonsolidowany, a dwóch największych detalistów spożywczych kontroluje prawie 60 procent rynku. Ceny detaliczne niektórych podstawowych artykułów zakupowych wzrosły o 15 procent, co spowodowało, że konsumenci odwiedzali wiele supermarketów i coraz częściej wybierali produkty marek własnych. Jednocześnie zapotrzebowanie na produkty wytwarzane w sposób zrównoważony, produkty zdrowe i pożywne, produkty gotowe oraz żywność pochodzenia roślinnego pozostaje duże. Oczekuje się, że zakupy online będą zyskiwać na popularności, a konsumenci będą nadal korzystać z usług dostawy artykułów spożywczych do domu. Oczekuje się, że udział w rynku usług szybkiej dostawy również będzie rósł. Wreszcie, detaliści będą nadal inwestować w innowacyjne koncepcje usług gastronomicznych, aby przyciągnąć klientów do swoich sklepów stacjonarnych.
oprac. e-mk, fot. ppr.pl źródło: USDA