Ponad 216 mln zł ma być przeznaczone w najbliższych latach na rozbudowę infrastruktury rowerowej, kajakowej i żeglarskiej w woj. Pomorskim, m.in. na nowe trasy rowerowe, szlaki kajakowe, porty i przystanie żeglarskie. Ponad połowa tej kwoty pochodzi z UE.
W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele zarządu województwa pomorskiego i samorządów lokalnych, które będą realizować łącznie 34 projekty podpisali umowy o dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość umów to ponad 216 mln zł, z czego prawie 133 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych.
Planowane inwestycje wchodzą w skład trzech turystycznych przedsięwzięć strategicznych samorządu województwa pomorskiego: „Pomorskie Szlaki Kajakowe”, „Pomorskie trasy rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9” oraz „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”.
Dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Marta Chełkowska poinformowała, że powstanie ponad 600 km tras rowerowych, w tym pomorska trasa rowerowa o znaczeniu międzynarodowym R-10 (docelowo EuroVelo 10) – wzdłuż morza, od strony Ustki przez Łebę, Władysławowo, Trójmiasto, Nowy Dwór Gdański oraz Krynicę Morską, aż do wschodniej granicy województwa. R-9 zwana Wiślaną Trasą Rowerową (docelowo EuroVelo 9) ma prowadzić przez Żuławy Gdańskie, Tczew, Gniew i Kwidzyn aż po południową granicę województwa.
W ramach infrastruktury dla rowerzystów mają powstać 73 miejsca wypoczynku ze stołami i ławeczkami, stojakami na rowery i tablicami informacyjnymi. „Nowe trasy wpiszą się w europejską sieć długodystansowych szlaków rowerowych EuroVelo, stając się dzięki temu częścią międzynarodowego systemu rowerowego” – podkreśliła Chełkowska. Całkowita wartość projektów to ponad 141 mln zł, z czego ponad 73 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.
Na terenie powiatu tczewskiego Wiślana Trasa Rowerowa ma mieć ponad 66 km i kilkanaście miejsc postojowych. Liderem projektu realizowanego przez pięć gmin jest gmina miejska Tczew. Prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki powiedział PAP, że na terenie powiatu mają być zrealizowane prace o wartości ponad 13 mln zł. Przypomniał, że Trasa ma prowadzić wzdłuż Wisły (po obu jej stronach), do morza. Zaznaczył, że województwo Kujawsko-pomorskie „ma już zbudowaną Wiślaną Trasę”. Prezydent Tczewa powiedział, że budowa ścieżek w ramach projektu „jest najtańsza”, bo ponadto ma powstać wiele mostków, wiaduktów, które ułatwią przemieszczanie się jednośladem. „W Tczewie np. będziemy musieli wyburzyć jeden z mostków i zbudować całkowicie nowy” – dodał. Częścią trasy ma być system informacji i oznaczeń adresowany do rowerzystów. Zwrócił uwagę, że prace związane z budową trasy powiat rozpoczął już dwa lata temu. Najwięcej prac ma być wykonywanych w 2018 i 2019 roku.
Natomiast do 2019 roku mają zostać zrealizowane projekty w zakresie szlaków kajakowych. Szlaki wodne i infrastruktura turystyczna dla kajakarzy mają powstać wzdłuż 24 pomorskich rzek, m.in. Czernicy, Brdy, Wdy, Wierzycy, Raduni, Słupi, Motławy, Martwej Wisły, Szkarpawy, Nogatu i Tugi. Szlaki mają zostać oznakowane i wyposażone w infrastrukturę turystyczną. m.in. stanice kajakowe, przystanie, pomosty, przenoski. Te miejsca mają być wyposażone m.in. w stojaki na kajaki, wiaty, ławki, kosze na śmieci, paleniska, suszarki do kajaków, stojaki na rowery i lampy solarne. Tylko na szlaku Motławy i Martwej Wisły ma powstać 14 przystani kajakowych. W opinii władz Gdańska realizacja projektu przyczyni się nie tylko do zwiększenia atrakcyjności szlaków Motławy i Martwej Wisły, ale też wpłynie na zwiększenie dochodów mieszkańców terenów nabrzeżnych z turystyki oraz na ograniczenie niekontrolowanego wpływu turystyki na środowisko, głównie w zakresie gospodarki odpadami i nieczystościami. Na rozwój szlaków kajakowych na Pomorzu ma być wydane 50 mln zł, z tego 41 mln zł ma pochodzić z UE.
Nowoczesna infrastruktura żeglarska: przystanie żeglarskie, pomosty z trapami i umocnieniami brzegu, drogi z miejscami postojowymi i monitoringiem ma powstać w ramach projektu „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”. Planuje się wykonanie 10 inwestycji, w tym trzy mosty udrożniające ruch żeglugi śródlądowej i pozwalające na dalszy rozwój turystyki wodnej w obszarze Dolnej Wisły i Zalewu Wiślanego. Przystanie żeglarskie połączą powstałą sieć Pętli Żuławskiej z portami Zatoki Gdańskiej. Planowane jest uruchomienie nowej trasy żeglugowej na Tudze poprzez m.in. uruchomienie nieczynnych mostów zwodzonych. Prace mają być zrealizowane najpóźniej do 2022 roku, ale część z nich ma być zrealizowana już do 2019 i 2020 roku. Całkowita wartość realizowanych projektów to ponad 24 mln zł, w tym 18 mln zł pochodzi z UE.
Bożena Leszczyńska, Jacek Ensztein (PAP)