Przez trzy miesiące 850 zespołów z ponad pół tysiąca szkół ponadgimnazjalnych będzie inwestować wirtualne 100 tys. zł w akcje spółek giełdowych i lokaty bankowe. Kto zostanie rekinem giełdowym dowiemy się 15 stycznia 2004 r.
To wielki skok zainteresowania Szkolną Internetową Grą Giełdową (SIGG),
bowiem w poprzedniej edycji, trwającej od października 2002 r. do połowy
stycznia 2003 r., uczestniczyły tylko 122 zespoły z 77 szkół. W sumie złożyły
one ponad 16 tys. zleceń, zaś wirtualny obrót sięgnął 52 mln zł. Wyniki
inwestycyjne były wówczas bardzo dobre: najlepszy zespół zarobił blisko 40
proc., a ponad połowie udało się osiągnąć zysk (w tym czasie WIG20 zyskał 13
proc.). W obecnej edycji najwięcej szkół zgłosiło się z województwa
mazowieckiego oraz śląskiego - w sumie stanowią ok. 30 proc.
Uczniowie
startujący w grze będą czuli się jak prawdziwi inwestorzy giełdowi, bowiem w
SIGG inwestuje się pieniądze w systemie notowań ciągłych on line w oparciu o
dane giełdowe. Tak jak w biurach maklerskich od wartości zleceń potrącana będzie
prowizja. Wygra ten zespół, którego portfel akcji i lokat bankowych osiągnie
najwyższą wartość. Najlepsi wyjadą na zagraniczne kursy i szkolenia, dostaną
komputery, sprzęt elektroniczny i książki.
Od początku października
zespoły mogły grać "na sucho", aby najlepiej przygotować się do właściwej
rozgrywki. Niektórzy podeszli do tego jak najbardziej serio i inwestowali bardzo
intensywnie zupełnie jak na giełdzie robią to tzw. day-traderzy - potrafili
złożyć nawet po ponad 300 zleceń. Najwyższe zwroty z portfeli przekraczały 10
proc.
Twórcami projektu SIGG jest Kancelaria Prezydenta RP oraz Giełda
Papierów Wartościowych w Warszawie, zaś organizatorem Fundacja Edukacji Rynku
Kapitałowego w ramach programu "Internet w szkołach - Projekt Prezydenta RP".
"Gazeta Wyborcza" jest patronem medialnym.