Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu szóstoklasisty

4 lipca 2003

Wyniki majowego ogólnopolskiego egzaminu gimnazjalnego oraz wyniki sprawdzianu pisanego w kwietniu przez szóstoklasistów przedstawiła w czwartek 3 lipca br. w Warszawie Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Egzamin gimnazjalny: średnio 31,8 pkt i 25,75 pkt

31,8 pkt na 50 możliwych to średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej; 25,75 pkt na 50 - to średni wynik egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej.

Średni wynik egzaminu z części humanistycznej otrzymany przez uczniów ze szkół w gminach wiejskich, to 30,8 pkt, w gminach miejsko-wiejskich - 30,91, a w szkołach miejskich - 32,92.

Średni wynik egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej otrzymany przez uczniów w gminach wiejskich, to 25,22 pkt, w gminach miejsko-wiejskich - 24,58, a w gminach miejskich - 26,66.

Dziewczęta dużo lepiej niż chłopcy poradziły sobie z egzaminem z wiedzy humanistycznej i otrzymały średnio 33,87 pkt, podczas gdy chłopcy otrzymali tylko średnio 29,85 pkt.

Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej chłopcy napisali minimalnie lepiej niż dziewczęta. Średni wynik chłopców to 25,78 pkt; dziewcząt - 25,71 pkt.

Podczas egzaminu gimnazjalnego z wiedzy humanistycznej sprawdzane były dwie umiejętności: "czytanie i odbiór tekstu" i "tworzenie tekstu własnego".

Średni wynik uzyskany z "czytania i odbioru tekstu" to 19,43 pkt. na 25 możliwych. Średni wynik z "tworzenia własnego tekstu" to: 12,4 pkt. na 25 możliwych.

Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej sprawdzał cztery umiejętności. Gimnazjaliści nieźle poradzili sobie z trzema z nich. Ze "stosowania terminów, pojęć i procedur niezbędnych w praktyce życiowej" gimnazjaliści otrzymali średnio 7,56 pkt na 15 możliwych. Z "wyszukiwania i stosowania informacji" średni wynik to 8,48 pkt na 12 możliwych. Z "wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności": 7,35 pkt na 15 możliwych.

Najgorsze wyniki gimnazjaliści dostali ze "stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów". W tej części egzaminu uczniowie musieli rozwiązać zadania otwarte (uczeń musi sam zanalizować problem, sporządzić właściwe równanie i rozwiązać je). Średni wynik otrzymany przez gimnazjalistów to 2,36 pkt na 8 możliwych.

Średni wynik szkół z części humanistycznej, to 31,5 pkt (najwyższy wynik szkoły w Polsce to 46,7 pkt). Średni wynik szkół z części matematyczno-przyrodniczej to 25,55 pkt (najwyższy wynik -46,97 pkt).

Można zauważyć, że największe skupiska wysokich wyników (powyżej 29 pkt) z części humanistycznej występują w powiatach położonych w województwach: mazowieckim, śląskim i małopolskim. Dużo wyników średnich (23,8-26,2 pkt) i wyżej średnich (26,3-29 pkt) występuje także w województwie podkarpackim i lubelskim. Żaden powiat z woj. mazowieckiego, małopolskiego i podkarpackiego nie uzyskał wyniku niżej średniego (22-23,7 pkt) i niskiego (19,8-21,9 pkt). Charakterystyczne jest także występowanie wysokich wyników w dużych miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Przemyślu, Lublinie, Kaliszu, Tarnowie i Szczecinie - powiedziała kierownik wydziału egzaminów gimnazjalnych CKE Teresa Chrostowska.

Największa koncentracja wyników niskich występuje na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i na pograniczu województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego - dodała.

W części matematyczno-przyrodniczej najwięcej wysokich wyników mają powiaty województwa mazowieckiego. Po cztery powiaty o wynikach wysokich mają także województwa łódzkie i świętokrzyskie. Trzy powiaty uzyskały wyniki wysokie w województwie małopolskim. Po dwa powiaty z wynikami wysokimi mają województwa: lubelskie i podkarpackie. Największa koncentracja wyników niskich i niżej średnich jest w woj. warmińsko-mazurskim. Również w województwie lubuskim żaden powiat nie uzyskał wyniku wyżej średniego - podała Chrostowska.

Egzamin gimnazjalny jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. W tym roku egzamin ten pisało ponad 570 tys. uczniów trzecich klas gimnazjów. Rozwiązywali oni w tym samym czasie takie same zadania, przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Prace gimnazjalistów sprawdzali egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez uczniów z egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej wyniósł 30,17 pkt na 50 możliwych, a z części matematyczno-przyrodniczej - 28,16 pkt na 50 możliwych.

Sprawdzian w VI klasach: średnio 28,6 pkt na 40 możliwych

28,6 pkt na 40 możliwych to średni wynik otrzymany przez uczniów VI klas szkół podstawowych podczas kwietniowego ogólnopolskiego sprawdzianu - poinformowała w czwartek w Warszawie Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Średni wynik sprawdzianu otrzymany przez uczniów ze szkół w gminach wiejskich to 27,7 pkt, szkół w gminach miejsko-wiejskich - 28, a w gminach miejskich - 29,6 pkt.

Średni wynik otrzymany przez dziewczęta wyniósł 29,6 pkt, a przez chłopców - 27,7 pkt.

Sprawdzian zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym ma wykazać nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie ze zrozumieniem, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Średni wynik z "czytania" to 7,9 pkt na 10 możliwych, a z "pisania" - 8,91 pkt na 12 możliwych. Z "rozumowania" - 5,44 pkt na 8 możliwych, a z "korzystania z informacji" - 1,74 pkt na 2 możliwe. Z "wykorzystania wiedzy w praktyce" - 4,67 pkt na 8 możliwych.

Średni wynik szkół to 28,1 pkt (najwyższy wynik osiągnięty przez szkołę to 39 pkt). Najniższy wynik osiągnięty przez powiat to 24,9 pkt, najwyższy - 32,1 pkt.

Tak jak w ubiegłym roku statystycznie najsłabiej wypadli uczniowie na terenach Polski zachodniej i północnej, choć w części powiatów jest poprawa.

Kiedy w ubiegłym roku patrzyliśmy na mapę Polski z wynikami sprawdzianu, to najsłabsze wyniki były tam, gdzie kiedyś było PGR- y. W tym roku na popegeerowskich obszarach widać zróżnicowanie. To cieszy. Oznacza to bowiem, że wyciągnięto wnioski z ubiegłorocznego sprawdzianu i przyniosło to bardzo drobne, sygnalne, pozytywne efekty - powiedziała minister edukacji Krystyna Łybacka.

Im wcześniejszy etap edukacji, tym łatwiej o wyrównanie szans edukacyjnych i nadrobienie błędów edukacyjnych. Im późniejszy etap edukacji, tym trudniej to zrobić - dodała.

Sprawdzian dla szóstoklasistów jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły, choć wynik nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do rejonowego gimnazjum. W tym roku przystąpiło do niego ok. 540 tys. szóstoklasistów. Wszyscy w tym samym czasie rozwiązywali identyczne zadania, przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Prace uczniów oceniali egzaminatorzy zewnętrzni okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez szóstoklasistów podczas sprawdzianu wyniósł 29,5 pkt na 40 możliwych.


POWIĄZANE

Rola mikrobiomu i diety w utrzymaniu zdrowych jelit Mikroorganizmy zamieszkują z...

Na różnych etapach życia nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze ulega zmian...

Związek Polskich Przetwórców Mleka zaprasza na bezpłatne szkolenie pt.: „Opakowa...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę