biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu szóstoklasisty

4 lipca 2003

Wyniki majowego ogólnopolskiego egzaminu gimnazjalnego oraz wyniki sprawdzianu pisanego w kwietniu przez szóstoklasistów przedstawiła w czwartek 3 lipca br. w Warszawie Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Egzamin gimnazjalny: średnio 31,8 pkt i 25,75 pkt

31,8 pkt na 50 możliwych to średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej; 25,75 pkt na 50 - to średni wynik egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej.

Średni wynik egzaminu z części humanistycznej otrzymany przez uczniów ze szkół w gminach wiejskich, to 30,8 pkt, w gminach miejsko-wiejskich - 30,91, a w szkołach miejskich - 32,92.

Średni wynik egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej otrzymany przez uczniów w gminach wiejskich, to 25,22 pkt, w gminach miejsko-wiejskich - 24,58, a w gminach miejskich - 26,66.

Dziewczęta dużo lepiej niż chłopcy poradziły sobie z egzaminem z wiedzy humanistycznej i otrzymały średnio 33,87 pkt, podczas gdy chłopcy otrzymali tylko średnio 29,85 pkt.

Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej chłopcy napisali minimalnie lepiej niż dziewczęta. Średni wynik chłopców to 25,78 pkt; dziewcząt - 25,71 pkt.

Podczas egzaminu gimnazjalnego z wiedzy humanistycznej sprawdzane były dwie umiejętności: "czytanie i odbiór tekstu" i "tworzenie tekstu własnego".

Średni wynik uzyskany z "czytania i odbioru tekstu" to 19,43 pkt. na 25 możliwych. Średni wynik z "tworzenia własnego tekstu" to: 12,4 pkt. na 25 możliwych.

Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej sprawdzał cztery umiejętności. Gimnazjaliści nieźle poradzili sobie z trzema z nich. Ze "stosowania terminów, pojęć i procedur niezbędnych w praktyce życiowej" gimnazjaliści otrzymali średnio 7,56 pkt na 15 możliwych. Z "wyszukiwania i stosowania informacji" średni wynik to 8,48 pkt na 12 możliwych. Z "wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności": 7,35 pkt na 15 możliwych.

Najgorsze wyniki gimnazjaliści dostali ze "stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów". W tej części egzaminu uczniowie musieli rozwiązać zadania otwarte (uczeń musi sam zanalizować problem, sporządzić właściwe równanie i rozwiązać je). Średni wynik otrzymany przez gimnazjalistów to 2,36 pkt na 8 możliwych.

Średni wynik szkół z części humanistycznej, to 31,5 pkt (najwyższy wynik szkoły w Polsce to 46,7 pkt). Średni wynik szkół z części matematyczno-przyrodniczej to 25,55 pkt (najwyższy wynik -46,97 pkt).

Można zauważyć, że największe skupiska wysokich wyników (powyżej 29 pkt) z części humanistycznej występują w powiatach położonych w województwach: mazowieckim, śląskim i małopolskim. Dużo wyników średnich (23,8-26,2 pkt) i wyżej średnich (26,3-29 pkt) występuje także w województwie podkarpackim i lubelskim. Żaden powiat z woj. mazowieckiego, małopolskiego i podkarpackiego nie uzyskał wyniku niżej średniego (22-23,7 pkt) i niskiego (19,8-21,9 pkt). Charakterystyczne jest także występowanie wysokich wyników w dużych miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Przemyślu, Lublinie, Kaliszu, Tarnowie i Szczecinie - powiedziała kierownik wydziału egzaminów gimnazjalnych CKE Teresa Chrostowska.

Największa koncentracja wyników niskich występuje na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i na pograniczu województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego - dodała.

W części matematyczno-przyrodniczej najwięcej wysokich wyników mają powiaty województwa mazowieckiego. Po cztery powiaty o wynikach wysokich mają także województwa łódzkie i świętokrzyskie. Trzy powiaty uzyskały wyniki wysokie w województwie małopolskim. Po dwa powiaty z wynikami wysokimi mają województwa: lubelskie i podkarpackie. Największa koncentracja wyników niskich i niżej średnich jest w woj. warmińsko-mazurskim. Również w województwie lubuskim żaden powiat nie uzyskał wyniku wyżej średniego - podała Chrostowska.

Egzamin gimnazjalny jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. W tym roku egzamin ten pisało ponad 570 tys. uczniów trzecich klas gimnazjów. Rozwiązywali oni w tym samym czasie takie same zadania, przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Prace gimnazjalistów sprawdzali egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez uczniów z egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej wyniósł 30,17 pkt na 50 możliwych, a z części matematyczno-przyrodniczej - 28,16 pkt na 50 możliwych.

Sprawdzian w VI klasach: średnio 28,6 pkt na 40 możliwych

28,6 pkt na 40 możliwych to średni wynik otrzymany przez uczniów VI klas szkół podstawowych podczas kwietniowego ogólnopolskiego sprawdzianu - poinformowała w czwartek w Warszawie Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Średni wynik sprawdzianu otrzymany przez uczniów ze szkół w gminach wiejskich to 27,7 pkt, szkół w gminach miejsko-wiejskich - 28, a w gminach miejskich - 29,6 pkt.

Średni wynik otrzymany przez dziewczęta wyniósł 29,6 pkt, a przez chłopców - 27,7 pkt.

Sprawdzian zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym ma wykazać nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie ze zrozumieniem, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Średni wynik z "czytania" to 7,9 pkt na 10 możliwych, a z "pisania" - 8,91 pkt na 12 możliwych. Z "rozumowania" - 5,44 pkt na 8 możliwych, a z "korzystania z informacji" - 1,74 pkt na 2 możliwe. Z "wykorzystania wiedzy w praktyce" - 4,67 pkt na 8 możliwych.

Średni wynik szkół to 28,1 pkt (najwyższy wynik osiągnięty przez szkołę to 39 pkt). Najniższy wynik osiągnięty przez powiat to 24,9 pkt, najwyższy - 32,1 pkt.

Tak jak w ubiegłym roku statystycznie najsłabiej wypadli uczniowie na terenach Polski zachodniej i północnej, choć w części powiatów jest poprawa.

Kiedy w ubiegłym roku patrzyliśmy na mapę Polski z wynikami sprawdzianu, to najsłabsze wyniki były tam, gdzie kiedyś było PGR- y. W tym roku na popegeerowskich obszarach widać zróżnicowanie. To cieszy. Oznacza to bowiem, że wyciągnięto wnioski z ubiegłorocznego sprawdzianu i przyniosło to bardzo drobne, sygnalne, pozytywne efekty - powiedziała minister edukacji Krystyna Łybacka.

Im wcześniejszy etap edukacji, tym łatwiej o wyrównanie szans edukacyjnych i nadrobienie błędów edukacyjnych. Im późniejszy etap edukacji, tym trudniej to zrobić - dodała.

Sprawdzian dla szóstoklasistów jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły, choć wynik nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do rejonowego gimnazjum. W tym roku przystąpiło do niego ok. 540 tys. szóstoklasistów. Wszyscy w tym samym czasie rozwiązywali identyczne zadania, przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Prace uczniów oceniali egzaminatorzy zewnętrzni okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez szóstoklasistów podczas sprawdzianu wyniósł 29,5 pkt na 40 możliwych.


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę