Wyniki majowego ogólnopolskiego egzaminu gimnazjalnego oraz wyniki sprawdzianu pisanego w kwietniu przez szóstoklasistów przedstawiła w czwartek 3 lipca br. w Warszawie Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Egzamin gimnazjalny: średnio 31,8 pkt i 25,75 pkt 
31,8 pkt na 
50 możliwych to średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej; 
25,75 pkt na 50 - to średni wynik egzaminu z części 
matematyczno-przyrodniczej.
Średni wynik egzaminu z części humanistycznej 
otrzymany przez uczniów ze szkół w gminach wiejskich, to 30,8 pkt, w gminach 
miejsko-wiejskich - 30,91, a w szkołach miejskich - 32,92.
Średni wynik 
egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej otrzymany przez uczniów w gminach 
wiejskich, to 25,22 pkt, w gminach miejsko-wiejskich - 24,58, a w gminach 
miejskich - 26,66.
Dziewczęta dużo lepiej niż chłopcy poradziły sobie z 
egzaminem z wiedzy humanistycznej i otrzymały średnio 33,87 pkt, podczas gdy 
chłopcy otrzymali tylko średnio 29,85 pkt.
Egzamin z wiedzy 
matematyczno-przyrodniczej chłopcy napisali minimalnie lepiej niż dziewczęta. 
Średni wynik chłopców to 25,78 pkt; dziewcząt - 25,71 pkt.
Podczas 
egzaminu gimnazjalnego z wiedzy humanistycznej sprawdzane były dwie 
umiejętności: "czytanie i odbiór tekstu" i "tworzenie tekstu 
własnego".
Średni wynik uzyskany z "czytania i odbioru tekstu" to 19,43 
pkt. na 25 możliwych. Średni wynik z "tworzenia własnego tekstu" to: 12,4 pkt. 
na 25 możliwych.
Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej sprawdzał 
cztery umiejętności. Gimnazjaliści nieźle poradzili sobie z trzema z nich. Ze 
"stosowania terminów, pojęć i procedur niezbędnych w praktyce życiowej" 
gimnazjaliści otrzymali średnio 7,56 pkt na 15 możliwych. Z "wyszukiwania i 
stosowania informacji" średni wynik to 8,48 pkt na 12 możliwych. Z "wskazywania 
i opisywania faktów, związków i zależności": 7,35 pkt na 15 
możliwych.
Najgorsze wyniki gimnazjaliści dostali ze "stosowania 
zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów". W tej części 
egzaminu uczniowie musieli rozwiązać zadania otwarte (uczeń musi sam zanalizować 
problem, sporządzić właściwe równanie i rozwiązać je). Średni wynik otrzymany 
przez gimnazjalistów to 2,36 pkt na 8 możliwych.
Średni wynik szkół z 
części humanistycznej, to 31,5 pkt (najwyższy wynik szkoły w Polsce to 46,7 
pkt). Średni wynik szkół z części matematyczno-przyrodniczej to 25,55 pkt 
(najwyższy wynik -46,97 pkt).
Można zauważyć, że największe skupiska 
wysokich wyników (powyżej 29 pkt) z części humanistycznej występują w powiatach 
położonych w województwach: mazowieckim, śląskim i małopolskim. Dużo wyników 
średnich (23,8-26,2 pkt) i wyżej średnich (26,3-29 pkt) występuje także w 
województwie podkarpackim i lubelskim. Żaden powiat z woj. mazowieckiego, 
małopolskiego i podkarpackiego nie uzyskał wyniku niżej średniego (22-23,7 pkt) 
i niskiego (19,8-21,9 pkt). Charakterystyczne jest także występowanie wysokich 
wyników w dużych miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Przemyślu, Lublinie, 
Kaliszu, Tarnowie i Szczecinie - powiedziała kierownik wydziału egzaminów 
gimnazjalnych CKE Teresa Chrostowska.
Największa koncentracja wyników 
niskich występuje na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i na pograniczu 
województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego - dodała.
W części 
matematyczno-przyrodniczej najwięcej wysokich wyników mają powiaty województwa 
mazowieckiego. Po cztery powiaty o wynikach wysokich mają także województwa 
łódzkie i świętokrzyskie. Trzy powiaty uzyskały wyniki wysokie w województwie 
małopolskim. Po dwa powiaty z wynikami wysokimi mają województwa: lubelskie i 
podkarpackie. Największa koncentracja wyników niskich i niżej średnich jest w 
woj. warmińsko-mazurskim. Również w województwie lubuskim żaden powiat nie 
uzyskał wyniku wyżej średniego - podała Chrostowska.
Egzamin 
gimnazjalny jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem 
ukończenia szkoły. Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez 
niego szkoły ponadgimnazjalnej. W tym roku egzamin ten pisało ponad 570 tys. 
uczniów trzecich klas gimnazjów. Rozwiązywali oni w tym samym czasie takie same 
zadania, przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Prace 
gimnazjalistów sprawdzali egzaminatorzy z okręgowych komisji 
egzaminacyjnych.
W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez uczniów z 
egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej wyniósł 30,17 pkt na 50 
możliwych, a z części matematyczno-przyrodniczej - 28,16 pkt na 50 
możliwych.
Sprawdzian w VI klasach: średnio 28,6 pkt na 40 
możliwych 
28,6 pkt na 40 możliwych to średni wynik otrzymany przez 
uczniów VI klas szkół podstawowych podczas kwietniowego ogólnopolskiego 
sprawdzianu - poinformowała w czwartek w Warszawie Centralna Komisja 
Egzaminacyjna.
Średni wynik sprawdzianu otrzymany przez uczniów ze szkół 
w gminach wiejskich to 27,7 pkt, szkół w gminach miejsko-wiejskich - 28, a w 
gminach miejskich - 29,6 pkt.
Średni wynik otrzymany przez dziewczęta 
wyniósł 29,6 pkt, a przez chłopców - 27,7 pkt.
Sprawdzian zwany 
kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym ma wykazać nie tylko wiedzę uczniów, ale i 
ich umiejętności. Ma służyć ocenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie 
ze zrozumieniem, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i 
wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Średni wynik z "czytania" to 7,9 pkt 
na 10 możliwych, a z "pisania" - 8,91 pkt na 12 możliwych. Z "rozumowania" - 
5,44 pkt na 8 możliwych, a z "korzystania z informacji" - 1,74 pkt na 2 możliwe. 
Z "wykorzystania wiedzy w praktyce" - 4,67 pkt na 8 możliwych.
Średni 
wynik szkół to 28,1 pkt (najwyższy wynik osiągnięty przez szkołę to 39 pkt). 
Najniższy wynik osiągnięty przez powiat to 24,9 pkt, najwyższy - 32,1 
pkt.
Tak jak w ubiegłym roku statystycznie najsłabiej wypadli uczniowie 
na terenach Polski zachodniej i północnej, choć w części powiatów jest 
poprawa.
Kiedy w ubiegłym roku patrzyliśmy na mapę Polski z wynikami 
sprawdzianu, to najsłabsze wyniki były tam, gdzie kiedyś było PGR- y. W tym roku 
na popegeerowskich obszarach widać zróżnicowanie. To cieszy. Oznacza to bowiem, 
że wyciągnięto wnioski z ubiegłorocznego sprawdzianu i przyniosło to bardzo 
drobne, sygnalne, pozytywne efekty - powiedziała minister edukacji Krystyna 
Łybacka.
Im wcześniejszy etap edukacji, tym łatwiej o wyrównanie szans 
edukacyjnych i nadrobienie błędów edukacyjnych. Im późniejszy etap edukacji, tym 
trudniej to zrobić - dodała.
Sprawdzian dla szóstoklasistów jest 
powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia 
szkoły, choć wynik nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do rejonowego gimnazjum. W 
tym roku przystąpiło do niego ok. 540 tys. szóstoklasistów. Wszyscy w tym samym 
czasie rozwiązywali identyczne zadania, przygotowane przez Centralną Komisję 
Egzaminacyjną. Prace uczniów oceniali egzaminatorzy zewnętrzni okręgowych 
komisji egzaminacyjnych.
W ubiegłym roku średni wynik otrzymany przez 
szóstoklasistów podczas sprawdzianu wyniósł 29,5 pkt na 40 
możliwych.