W warunkach gospodarki rynkowej wysoka wydajność nie gwarantuje rolnikom
zaspokojenia potrzeb rodziny oraz rozwoju gospodarstwa. Potrzebna jest
odpowiednia jakość oraz nowatorstwo techniczno-technologiczne i marketingowe.
Siła gospodarstwa rolnego polega dzisiaj na wysokiej jakości pracy. Troska o
nią wymaga kompleksowego sterowania działaniami, które prowadzą do jej
wzrostu [3]. Producentowi rolnemu trudno jest samodzielnie dotrzeć do niezbędnych
informacji. Nie jest on w stanie odpowiednio ich wykorzystać, gdyż wymaga to
od niego coraz nowszej wiedzy i umiejętności. W tej sytuacji niezbędną pomoc
rolnik otrzymuje od instytucji zajmujących się doradztwem rolniczym [5]. Van
den Ban i Hawkins [5] uważają, że doradztwo rolnicze to forma świadomego
oddziaływania społecznego – świadome przekazywanie informacji, aby móc pomóc
ludziom w formułowaniu trafnych decyzji. Trudnością w dokonywaniu wyboru jest
to, że nie jest się pewnym jaki będzie wynik. Niepewność tę zmniejsza
wiedza (informacja) potrzebna do rozwiązania problemu. Dzięki niej dokładniej
formułuje się problem i dokonuje wyboru. Informacje są zatem warunkiem trwałego
sukcesu, pozwalają określić sytuację gospodarstwa i zapewnić mu prawidłowe
funkcjonowanie. Wiedza stała się czwartym – obok ziemi, pracy i kapitału
– czynnikiem produkcji, a tym samym przedmiotem planowania, kontroli i
koordynacji [2].
Informacji z zakresu urządzeń i systemów do pozyskiwania mleka dostarczają
rolnikom pracownicy działu marketingu "DeLaval". Ich działalność
ma na celu doprowadzenie do specjalizacji produkcyjnej gospodarstw co ma
przyczynić się do zmniejszenia jednostkowego kosztu produkcji, zwiększenia
dochodu, a w efekcie społecznym – "uzawodowienia" pracy rolnika (w
przeciwieństwie do tradycyjnego chłopskiego gospodarstwa, ujmowanego jako
"sposób życia") [4]. "DeLaval" w środowisku wiejskim spełnia
funkcję integrującą producentów mleka. Przedmiotem badań było poznanie
oddziaływania specjalistów działu marketingu "DeLaval" na rolników
– producentów mleka.
Metodyka badań
Badaniami objęto pracowników działu marketingu "DeLaval" pracujących
na terenie województwa dolnośląskiego ze szczególnym uwzględnieniem ich
działań zmierzających do podjęcia współpracy z rolnikami. Materiały źródłowe
gromadzono korzystając z wywiadu, rozmowy kierowanej, obserwacji uczestniczącej
oraz analizy materiałów historycznych. Aby uniknąć jednostronnego
przedstawienia analizowanego problemu przeprowadzono również badania wśród
klientów "DeLaval". Zbiorowość próbną zdefiniowano na podstawie
bazy danych firmy (celowo), spośród nich do badań szczegółowych wybrano 25
rolników (losowo). W wytypowanych obiektach przeprowadzono wywiad z
wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu dotyczącego współpracy z "DeLaval".
Zgromadzony materiał badawczy opracowano wykorzystując metodę monografii.
Wyniki badań
Rolnictwo jest specyficznym działem gospodarki. W jego obrębie mamy do
czynienia z oddziaływaniem na siebie wielu złożonych czynników. Dlatego samo
wyposażenie rolnictwa w urządzenia do produkcji nie gwarantuje uzyskania
oczekiwanych efektów ekonomicznych. Wraz ze sprzętem musi być dostarczona
fachowa wiedza połączona z doradztwem. W przeciwnym razie urządzenia mogą
zostać wykorzystane w niewłaściwy lub niepełny sposób, a to może
doprowadzić do niespełnienia oczekiwań i braku zadowolenia ze strony użytkownika.
Firma kładzie szczególny nacisk na program edukacyjno-doradczy. Wobec
pracowników terenowych stawia wysokie wymagania odnośnie ich wiedzy fachowej
nie tylko technicznej ale i zagadnień społecznych, które pomagają im w
kontaktach z klientami. Dlatego też pracownicy terenowi "DeLaval"
uczestniczą we wszelkich działaniach mających na celu zdobycie nowej wiedzy,
zarówno organizowanych przez firmę jak i indywidualnie. Pracownicy działu
marketingu współpracują również z innymi instytucjami, których statutowym
zadaniem jest dbałość o rozwój rolnictwa (ODR, wyższe uczelnie, szkoły
rolnicze, służby surowcowe), wyszukując rolników do współpracy.
Istnieją dwie możliwości nawiązania współpracy. Pierwsza z nich opiera się
na inicjatywie pracowników terenowych, którzy posiadając dane o rolnikach
gospodarujących na ich obszarze działania składają im wizyty w
gospodarstwie. Najczęściej rolnicy otrzymują zaproszenie na grupowe
prezentacje i pokazy, gdzie mają możliwość zapoznania się z rozwiązaniami,
które go interesują. Mogą również poznać opinię rolników współpracujących
już z "DeLaval". Często firma organizuje spotkania z przyszłymi
klientami podczas zebrań środowiskowych (członków Spółdzielni
Mleczarskiej), podczas których rolnicy mogą zapoznać się z ofertą firmy lub
uzyskać informacje dotyczące sytuacji w branży mleczarskiej.
Drugą możliwością rozpoczęcia współpracy jest inicjatywa samych rolników.
Ze strony "DeLaval" dominujący staje się wkład pracowników działu
promocji, którzy wysyłają sygnały do potencjalnych nabywców w postaci ogłoszeń
i reklam. Są oni również autorami i współtwórcami fachowych czasopism i
wydawnictw, które docierają do potencjalnych klientów. Hodowcom bydła w nawiązaniu
współpracy z firmą pomagają również liczne publikacje zamieszczone w
czasopismach specjalistycznych, a także programach telewizyjnych, w których
"DeLaval" przedstawiona jest jako ekspert w prezentowanej przez siebie
dziedzinie.
O sposób nawiązania współpracy z "DeLaval" zapytano rolników. Z
udzielonych odpowiedzi wynika, że 2/3 nawiązało ją z pomocą pracowników
terenowych, głównie dzięki prezentacjom i pokazom odbywającym się w
gospodarstwach współpracujących z "DeLaval" (tabela 1). Podczas
takich spotkań rolnicy mogą bezpośrednio uczestniczyć w przebiegu
prezentacji nowoczesnych rozwiązań i technologii. Nieco inny charakter mają
ekspozycje organizowane na targach (24% badanych nawiązało współpracę)
– tu firma prezentuje swoje osiągnięcia i nowości, a udział rolnika
ogranicza się do obserwacji i rozmowy z pracownikami. Inni skorzystali z
zaproszeń na spotkania, na których zapoznali się z ofertą handlową, takie
spotkania doprowadziły do współpracy z co piątym producentem. Kolejnych 20%
hodowców po raz pierwszy zetknęło się z firmą podczas imprez otwartych i
szkoleń, których "DeLaval" było jednym ze współorganizatorów. Z
1/3 badanych rolników współpraca została nawiązana podczas wizyty złożonej
im w ich gospodarstwie przez pracownika "DeLaval". Bezpośredni
kontakt pozwolił na określenie potrzeb gospodarstwa i możliwości dalszej współpracy.
Stwierdzić należy, że oddziaływanie pracowników marketingu "DeLaval"
jest wielopłaszczyznowe – starają się oni urozmaicać metody oddziaływania
na rolników tak, aby każdy z nich mógł wybrać tę, która jest dla niego
odpowiednia. Na uwagę zasługuje fakt dużej liczby klientów (40%), którzy
rozpoczęli współpracę z własnej inicjatywy (tabela 1). Wiąże się to ze
skuteczną działalnością pracowników odpowiedzialnych za promocję firmy,
ugruntowanej pozycji "DeLaval" na rynku oraz zadowoleniu ze współpracy
dotychczasowych klientów. Rolnicy wychodzący z inicjatywą współpracy są
dla firmy partnerami, których nie trzeba przekonywać o celowości jej podjęcia.
Zazwyczaj mają także sprecyzowane wymagania wobec "DeLaval".
Tabela 1
Podjecie współpracy rolników z "DeLaval"
Lp. | Wyszczególnienie | % |
1 |
Z własnej inicjatywy: - znajomi - broszury - ogłoszenia prasowe - telewizja - inne |
40,00 |
2 |
Z inicjatywy pracowników "DeLaval" - prezentacje - wizyty - pokazy - wystawy - imprezy otwarte - szkolenia |
60,00 |
źródło: obliczenia własne
Do podjęcia współpracy z własnej inicjatywy z "DeLaval", rolników
skłoniły informacje przekazywane przez znajomych lub sąsiadów (1/3
badanych), natomiast co piąty skontaktował się z firmą pod wpływem
informacji zawartych w broszurach, ulotkach i katalogach. Ogłoszenia prasowe
zachęciły do współpracy 12% rolników, tyle samo nawiązało kontakt pod wpływem
audycji telewizyjnych. Z przytoczonych danych wynika, że dominującą formą
przekazu informacji dotyczącej "DeLaval" były bezpośrednie kontakty
między producentami mleka. Środki masowego przekazu okazały się mniej
skuteczne niż broszury, katalogi i ulotki.
Jednym z etapów współpracy jest określenie potrzeb rolnika, co wymusza
przeprowadzenie analizy stanu gospodarstwa. Jej wynikiem jest określenie słabego
ogniwa w systemie produkcyjnym. Dokonuje jej rolnik przy udziale pracownika
"DeLaval". Zadaniem pracownika terenowego jest przedstawienie
optymalnego rozwiązania, które przy najmniejszych nakładach i zmianach
organizacyjnych przyniesie oczekiwany efekt. Po ich ustaleniu wykonuje się
analizę finansową przedsięwzięcia z ustaleniem czasu zwrotu inwestycji. Na
jej podstawie rolnik dokonuje wyboru. Do momentu realizacji zamówienia
gospodarstwo jest przygotowywane do zainstalowania nowych maszyn (prace
budowlane, modernizacja instalacji elektrycznej). Przygotowania obejmują również
przyszłego użytkownika – głównie są to szkolenia w obiektach, gdzie
już działają takie urządzenia. Dzięki temu ma on możliwość zasięgnięcia
dodatkowych informacji, opinii i praktycznych porad.
"DeLaval" chce doprowadzić do sytuacji, w której zakupiony sprzęt będzie
prawidłowo wykorzystywany. Rolnik, który zakupił sprzęt w "DeLaval",
otoczony jest fachową opieką przez firmę – otrzymuje informacje o
szkoleniach, seminariach, wykładach gdzie może podnosić swoje kwalifikacje.
Często w celu poznania nowych urządzeń i sposobów gospodarowania, "DeLaval"
organizuje wyjazdy zagraniczne, które mogą się przyczynić do zmiany sposobu
zarządzania w gospodarstwach współpracujących. Zainstalowanie urządzeń nie
oznacza końca współpracy między pracownikami marketingu a rolnikami. Starają
się oni śledzić dalsze jego poczynania, przyjmują oni uwagi dotyczące
funkcjonowania sprzętu przekazując je osobom odpowiedzialnym za produkty, co
pozwala na wprowadzenie zmian konstrukcyjnych lub technologicznych. Są oni również
dla rolników źródłem fachowej wiedzy, a w bardziej skomplikowanych
zagadnieniach kontaktują rolnika ze służbami doradczymi.
Wnioski
Przeprowadzone badania pozwoliły sformułować następujące wnioski:
Literatura
[1] Encyklopedia popularna PWN. (1997) Świat Książki, Warszawa.
[2] Mendel T.: (1994) Rola informacji o partnerze gospodarczym w procesie
podejmowania decyzji. (w:) Przeobrażenia systemów kierowniczych w okresie
przechodzenia do gospodarki rynkowej. AE Poznań. 63-67.
[3] Obłój K.: (1994) Strategia sukcesu firmy. PWE Warszawa.
[4] Turowski J.: (1995) Socjologia wsi i rolnictwa. Towarzystwo Naukowe KUL
Lublin.
[5] Van den Ban A. W., Hawkins H. S.: (1997) Doradztwo rolnicze. Małopolskie
Stowarzyszenie Doradztwa Rolniczego. Kraków.