Wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS Consumer Index) wzrósł w lutym o 8,1 pkt wobec stycznia br. - do 26,6 pkt - poinformował w środę Zespół Badań Społecznych OBOP w TNS Polska w lutowym raporcie społeczno-politycznym "Barometr Nastrojów Ekonomicznych".
Minimalny poziom wskaźnik osiągnął na początku 2002 r., kiedy wyniósł -45 pkt., a maksymalny w pierwszej połowie 2008 r., kiedy wyniósł 13,7 pkt.
"Po styczniowym dołku, nastroje ekonomiczne znacznie się poprawiły. Mimo to odsetek negatywnych ocen sytuacji ekonomicznej nadal wyraźnie przewyższa odsetek ocen pozytywnych (...). Na wzrost wskaźnika klimatu konsumenckiego z -34,7 do -26,6 pkt wpłynęły przede wszystkim ocena zmian w sytuacji ekonomicznej Polski, roczna prognoza zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz roczna prognoza sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski oraz ocena zmian w sytuacji finansowej gospodarstwa domowego również wzrosły, ale w mniejszym stopniu" - poinformowano w raporcie TNS Polska.
Zdaniem autorów raportu niski poziom TNS Consumer Index wynika w większym stopniu ze złych ocen sytuacji gospodarczej kraju niż sytuacji gospodarstw domowych.
Zgodnie z raportem wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wyniósł w lutym -33,8 pkt, co oznacza, że w porównaniu ze styczniem 2013 r. ocena gospodarki poprawiła się o 9 pkt. Na poprawę sytuacji wpłynął głównie wzrost oceny zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz jej roczna prognoza.
W dokumencie podano, że w lutym 2013 r. Polacy lepiej ocenili sytuację gospodarstw domowych. Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wzrósł o 7 pkt. i ukształtował się na poziomie -19,5 pkt, podczas gdy w styczniu było to 26,5 pkt. "Na obserwowany wzrost wartości wskaźnika wpłynęła przede wszystkim poprawa rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - napisano.
W raporcie wskazano, że wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej optymistyczny jest klimat konsumencki.
Badanie przeprowadzono w dniach 8-11 lutego 2013 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
8839925
1