Wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS Consumer Index) spadł w marcu o 3,6 pkt wobec lutego br. - do minus 30,2 pkt - poinformował w wtorek Zespół Badań Społecznych OBOP w TNS Polska w marcowym raporcie społeczno-politycznym "Barometr Nastrojów Ekonomicznych".
Według analityków z TNS Polska wielkość marcowego wskaźnika oznacza, że odsetek ocen negatywnych przewyższa odsetek ocen pozytywnych. "Na pogorszenie się klimatu konsumenckiego wpłynęły przede wszystkim ocena zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz roczna prognoza sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Pozostałe elementy składowe wskaźnika również spadły, ale w niewielkim stopniu" - napisano w raporcie.
W komunikacie podano, że wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wyniósł w marcu minus 37,1 pkt. "Jest to o 3,3 punktu mniej niż przed miesiącem. Na pogorszenie się sytuacji wpłynął głównie spadek oceny zmian w sytuacji ekonomicznej Polski" - wyjaśniono.
Zgodnie z badaniami TNS Polska w marcu Polacy gorzej oceniali kondycję finansową gospodarstw domowych w porównaniu do lutego 2013 r. Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych spadł o 3,8 punktu i obecnie wynosi minus 23,3 pkt. "Na obserwowany spadek wartości wskaźnika wpłynęło przede wszystkim pogorszenie rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - napisano.
Wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej optymistyczny jest klimat konsumencki.
Minimalny poziom wskaźnik osiągnął na początku 2002 r., kiedy wyniósł -45 pkt., a maksymalny w pierwszej połowie 2008 r., kiedy wyniósł 13,7 pkt.
Badanie przeprowadzono w dniach 1-4 marca 2013 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.