Jak przypomina ,,Puls Biznesu'', najwięksi gracze na polskim rynku kawiarni przestrzegali przed podwyżką VAT na kawę z mlekiem z 8 proc. do 23 proc., jaka została dokonana półtora roku temu. Ich zdaniem miało to spowolnić rozwój sieci, odstraszyć konsumentów, a nawet doprowadzić do zmiany modelu biznesowego. Te przewidywania okazały się jednak nietrafne.
Na potwierdzenie tej tezy gazeta zwraca uwagę na szybkie tempo rozwoju kawiarni Green Caffe Nero, które nabrało rozpędu w ostatnich kilkunastu miesiącach. Zdaniem szefa spółki, Adama Ringera, wyższa stawka podatku VAT nie zrobiła krzywdy rozwijanej przez niego sieci kawiarni. Green Caffe Nero zamierza otwierać po ok. 10 punktów rocznie. Obecnie ma 24 lokale, jak również trzy w budowie.
Z kolei spółka CHI Polska, będąca właścicielem Costa Coffee i Coffeeheaven, na sytuację w Polsce skarży się głównie w globalnych raportach finansowych. "Puls Biznesu" zwraca uwagę na to, że spółka zarządza obecnie 105 kawiarniami, mimo że wcześniej chwaliła się około 110. Firma obecnie koncentruje się na rebrandingu Coffeeheaven na Costa Coffee. Do końca tego roku CHI Polska otworzy trzy lub cztery kawiarnie, natomiast od przyszłego roku finansowego (luty 2016 r.) zamierza otwierać rocznie 8-10 punktów.