Poniżej prezentujemy notatkę Copa Cogeca dotyczącą głównych elementów porozumienia politycznego odnośnie środków przejściowych dla Wspólnej Polityki Rolnej w odniesieniu do roku 2014.
23 października osiągnięto porozumienie polityczne odnośnie środków przejściowych dla WPR.
Tekst ustawodawczy powinien zostać przyjęty i opublikowany w Dzienniku Urzędowym do końca 2013 r. W związku z tym, głosowanie w COMAGRI PE powinno odbyć się dn. 4 listopada br. Następnie będzie miało miejsce głosowanie na sesji plenarnej 18-21 listopada br. (do
potwierdzenia), przed oficjalnym przyjęciem porozumienia w pierwszym czytaniu w Radzie w grudniu.
Do wdrożenia rozwiązań przejściowych nie potrzeba ani aktów delegowanych ani wykonawczych.
Główne elementy porozumienia politycznego1 Parlamentowi udało się wprowadzić motyw, w którym wyjaśnia, że obciążenia administracyjne
związane ze stosowaniem rozwiązań przejściowych powinny zostać ograniczone do minimum.
Nowe rozporządzenie w sprawie płatności bezpośrednich wejdzie w życie w 2015 r., by dać
państwom członkowskim czas na przygotowanie się do jego wdrożenia. Następujące środki
przejściowe będą obowiązywać w 2014 r.:
? Liniowe cięcia w płatnościach bezpośrednich, by nie przekroczyć pułapów krajowych
w 2014 r., a także konwergencja zewnętrzna, mogą obowiązywać powyżej pewnych
progów ustalonych przez państwa członkowskie i powyżej €5 000 w państwach
członkowskich, które nie stosują płatności podlegających redystrybucji ani elastyczności
między filarami (patrz poniżej).
? Płatności powiązane z produkcją: w 2014 r. państwa członkowskie mogą zwiększyć
maksymalny poziom wsparcia w ramach płatności powiązanych z produkcją2 zgodnie
z Art. 68 rozporządzenia 73/2009 do 6,5% pułapu krajowego (aktualny poziom wynosi
3,5%).
? Płatności podlegające redystrybucji, tzn. dobrowolne dodatkowe płatności dla
pierwszych 30 kwalifikujących się hektarów gospodarstwa (lub średniego rozmiaru
gospodarstwa w danym kraju): państwa członkowskie mogą zadecydować do 1 marca
2014 r. o zastosowaniu tego zapisu nowej WPR już w 2014 r., wykorzystując do 30%
pułapu krajowego.
? Przedłużono stosowanie jednolitej płatności obszarowej (SAPS) do 31 grudnia 2014 r.
(obejmuje ona również kwalifikujące się obszary, które nie były utrzymane w dobrej
1 Analiza w oparciu o dok. Rady 15049/13 z dn. 24 października 2013 r. [NEN(13)8435 (rev.1)]. Wszystkie
elementy podlegają sprawdzeniu.
2 Konkretne wsparcie dla rolników z tytułu konkretnych rodzajów działalności rolnej, które są ważne
z punktu widzenia ochrony środowiska lub poprawy jego kondycji; poprawy jakości produktów rolnych;
poprawy sprzedaży produktów rolnych; stosowania wyższych norm dobrostanu zwierząt; rozwiązywania
konkretnych problemów, z którymi zmagają się producenci produktów mlecznych, wołowiny i cielęciny,
mięsa owiec i kóz oraz ryżu, które to rodzaje produkcji znajdują się w trudnej sytuacji gospodarczej i na
obszarach wrażliwych środowiskowo, lub, w przypadku tych samych sektorów, wsparcie dla
niskoopłacalnych rodzajów produkcji; za pośrednictwem funduszy wzajemnego inwestowania
obejmujących choroby zwierząt i roślin oraz incydenty środowiskowe zgodnie z warunkami określonymi
w Art. 71.
kulturze rolnej dn. 30 czerwca 2003 r.). Można również przyznać rolnikom dopłaty
przejściowe w 2014 r.
? Elastyczność między filarami: do 31 grudnia 2013 r. państwa członkowskie mogą podjąć
decyzję o przeniesieniu w 2014 r. do 15% pułapu krajowego z filaru I do filaru II lub do
15% (lub 25% w przypadku państw członkowskich, gdzie płatności bezpośrednie wynoszą
mniej niż 90% średniej unijnej) pułapu krajowego z filaru II do filaru I.
? Zasada wzajemnej zgodności: usunięto odniesienie do dyrektywy w sprawie
zrównoważonego stosowania pestycydów.
Jeśli chodzi o rozporządzenie horyzontalne, wykaz beneficjentów na rok gospodarczy 2013
zostanie opublikowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami, tzn. nie obejmie osób
fizycznych.
W ramach jednolitej WOR, zasady przejściowe pozwolą na utrzymanie wsparcia dla
jedwabnika w 2014 r., zanim działalność ta nie trafi do nowego systemu płatności
bezpośrednich. Będzie można również zachować wsparcie krajowe dla niektórych sektorów
rolnych w południowej Finlandii.
Trzy instytucje podjęły następujące decyzje odnośnie rozwoju obszarów wiejskich:
? Państwa członkowskie nadal mogą podejmować nowe zobowiązania w 2014 r. zgodnie
z rozporządzeniem 1698/2005 w przypadku instrumentów z osi 1 i 2
? Art. 20 - oś 1 – Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego: szkolenia
zawodowe, podejmowanie działalności przez młodych rolników, korzystanie z usług
doradczych, tworzenie struktur doradczych, instrumenty obejmujące inwestycje
i innowacje, instrumenty wsparcia dla rolników objętych systemami jakości żywności
i grup producentów - instrumenty obejmujące wcześniejszą emeryturę i dostosowanie
gospodarstw do wysokich norm ustalonych w przepisach wspólnotowych nie zostały
objęte zasadami przejściowymi, gdyż zostaną one zniesione przed kolejnym okresem
programowania.
? Art. 36 – oś 2 – Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich: ONW, Natura
2000, instrumenty rolno-środowiskowe, dobrostan zwierząt, inwestycje nieprodukcyjne,
wszystkie instrumenty związane ze zrównoważoną gospodarką obszarami leśnymi.
? Wydatki związane z prawnymi zobowiązaniami podjętymi w ramach tych instrumentów
mogą zostać pokryte z nowej koperty finansowej. Należy zaplanować te wydatki w PROW
2014-2020.
? Należy złożyć wnioski o wsparcie przed przyjęciem PROW 2014-2020.
? Aktualne zasady wzajemnej zgodności będą obowiązywać do 31 grudnia 2014 r., nawet
jeśli instrumenty objęte zasadą wzajemnej zgodności zostaną wdrożone w ramach
nowego programu (zalesianie i tworzenie obszarów zalesionych, tworzenie systemów
rolno-leśnych, instrumenty rolno-środowiskowo-klimatyczne, rolnictwo ekologiczne,
Natura 2000 i ramowa dyrektywa wodna, obszary o naturalnych ograniczeniach,
dobrostan zwierząt, usługi leśno-środowiskowe i klimatyczne).
? Jeśli chodzi o nawadnianie, Komisja zachęca państwa członkowskie do podejmowania
nowych zobowiązań prawnych zgodnie z Art. 46 ust. 3 rozporządzenia w sprawie rozwoju
obszarów wiejskich.
Przyjęto również rozwiązania przejściowe dla wykorzystania starej koperty finansowej (stare
zasady, stare środki finansowe) rozwoju obszarów wiejskich.
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 335/2013 zmieniające rozporządzenie
(WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr
1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) obejmuje następujące elementy:
1. Państwa członkowskie nie mogą podejmować żadnych nowych zobowiązań
prawnych wobec beneficjentów jeśli chodzi o następujące środki:
? system wcześniejszych emerytur (zniesiony w nowym programie – uznany przez
Komisję za środek niewystarczający) – Art. 1 ust. 2 rozporządzenia 335/2013
? spełnianie norm – Art. 1 ust. 3 rozporządzenia 335/2013
? zalesianie (znacznie zmienione w nowym wniosku) – Art. 1 ust. 5 rozporządzenia
335/2013
2. Państwa członkowskie mogą przedłużyć czas trwania obowiązujących zobowiązań
jeśli chodzi o następujące środki:
? rolno-środowiskowe – Art. 1 ust. 4 rozporządzenia 335/2013
? dot. dobrostanu zwierząt – Art. 1 ust. 4 rozporządzenia 335/2013
? leśno-środowiskowe – Art. 1 ust. 7 rozporządzenia 335/2013
3. Jeśli chodzi o wsparcie techniczne, państwa członkowskie mogą wykorzystać stare środki
finansowe na wydatki związane z działaniami przygotowawczymi na rzecz
następnego okresu programowania. Wydatki związane z następującymi działaniami są
kwalifikowalne (Art. 1 ust. 8 rozporządzenia 335/2013):
? ocena ex ante programu
? koszty przygotowania strategii rozwoju na szczeblu lokalnym (brak funduszy dla
indywidualnych lokalnych grup działania)
? zapewnienie sprawnego przejścia z jednego okresu programowania do drugiego
4. Państwa członkowskie nie podejmują nowych zobowiązań prawnych (Art. 1 ust. 9
rozporządzenia 335/2013):
? na rzecz programów i/lub środków, w przypadku których przyznana kwota zostanie
wykorzystana przed ostatecznym terminem kwalifikowalności
? od dnia, w którym zaczynają podejmować zobowiązania zgodnie z ramami prawnymi dla
okresu programowania 2014-2020
5. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość przesuwania kwot odnoszących się do
niektórych środków, które nie będą już wymagały takiego finansowania, na rzecz innych
środków. Próg elastyczności w odniesieniu do przesuwania środków pomiędzy
osiami wzrasta z 1% do 3% (Art. 1 ust. 1 rozporządzenia 335/2013).
9309711
1