W listopadzie br. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich w porównaniu do ubiegłego miesiąca, zarówno w przypadku sytuacji bieżącej, jak i przyszłej, jednak wskaźniki ufności konsumenckiej są niższe niż w listopadzie 2011 r. - wynika z badania GUS.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,3 pkt proc. i ukształtował na poziomie -29,8
"Do wzrostu bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w listopadzie 2012 r. przyczyniły się wszystkie składowe tego wskaźnika, szczególnie: oceny dokonywania obecnie ważnych zakupów (wzrost o 2,8 pkt. proc.) oraz zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich 12 miesiącach (wzrost o 2,7 pkt. proc.)" - napisano w raporcie GUS.
W porównaniu do listopada 2011 roku poziom wskaźnika BWUK jest o 5,3 pkt. proc. niższy.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,0 pkt. proc i osiągnął poziom -38,6.
"Poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca odnotowano w przypadku wszystkich składowych wskaźnika WWUK, największą w przypadku perspektyw na oszczędzanie pieniędzy (wzrost o 3,3 pkt. proc.)" - napisano.
"Wskaźnik WWUK jest o 7,0 pkt. proc. niższy w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, co wynika przede wszystkim ze znacznie gorszych ocen dotyczących zmian poziomu bezrobocia (o 18,2 pkt. proc.)" - dodano.