Optymistyczne sygnały płyną z polskiej wsi. Nasi rolnicy są coraz bardziej nowocześni - więcej inwestują i surfują po sieci. Wynika to z badań agencji Martin & Jacob, które publikuje "Puls Biznesu".
Agencja przebadała grupę 1000 rolników z dużych gospodarstw, liczących powyżej 15 hektarów.
Szczególnie symboliczne są dane dotyczące Internetu. Jeszcze w 2005 r. 14 proc. rolników deklarowało korzystanie z sieci, podczas gdy w roku 2012 potwierdziło to 82 proc. Rolnicy są też bardziej wykształceni. W 2008 r. wyższe wykształcenie rolnicze miało 4 proc. z nich, a w roku ubiegłym już 11 proc.
Wg GUS, w 2011 r. wszyscy rolnicy zainwestowali 4,3 mld zł, z czego 1,6 mld zł poszło na budynki oraz maszyny, urządzenia i narzędzia. Zakupiono rekordową liczbę ciągników - 19,3 tys. Do wzrostu inwestycji przyczyniły się zarówno dotacje unijne jak i wyższe ceny zbóż.
Swoją sytuację materialną 48 proc. rolników dużych gospodarstw ocenia pozytywnie, a tylko 13 proc. negatywnie - wykazały badania agencji Martin & Jacob.