Grupa Żywiec spodziewa się, że w całym 2011 roku rynek piwa w Polsce wzrośnie o 1-2 proc., do 91 litrów na dorosłego Polaka z 90 litrów. Branża odczuwa jednak negatywne skutki spadku średniej ceny piwa - poinformował PAP w środę rzecznik prasowy Grupy Żywiec Sebastian Tołwiński.
- Od dawna dostrzegamy symptomy stabilizowania się rynku. Według prognoz Grupy Żywiec na koniec roku może on nieznacznie wzrosnąć z obecnych 90 do 91 l na dorosłego Polaka. Wszystko wskazuje na to, że z ilością powyżej 35 mln hl piwa Polska utrzyma się w pierwszej dziesiątce producentów piwa na świecie - powiedział PAP Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
Tołwiński szacuje, że w pierwszym półroczu 2011 roku rynek piwa w Polsce zwiększył się o około 5 proc.
Dodał jednak, że lipiec był najgorszym miesiącem pod względem sprzedaży - nie tylko dla branży piwnej, ale także napojów.
- Wszystko przez najmniejszą liczbę dni słonecznych i niskie temperatury. Opady w lipcu były aż trzykrotnie większe w porównaniu do lipca 2010, 2009, a nawet 2008 roku. Tak słabego miesiąca branża nie miała od dłuższego czasu. Jego słabe wyniki mogą rzutować na wyniki roczne branży piwnej - powiedział rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
Tołwiński zwraca uwagę, że spada średnia cena piwa na rynku.
- Zbliżyła się ona do poziomu z drugiej połowy 2008 roku. Dzieje się tak, ponieważ rośnie udział dyskontów, tanich opakowań i marek z segmentu ekonomicznego. Taki trend utrzyma się w najbliższym czasie - powiedział.
Grupa Żywiec szacuje, że segment piw specjalnych od 2008 roku urósł w Polsce o ok. 2,5 pkt proc.
- I chociaż w najbliższym czasie sytuacja diametralnie się nie zmieni, dominacja lagerów będzie słabnąć. Polski rynek staje się coraz bardziej nasycony, a jego wyróżniającą cechą jest poszukiwanie przez konsumentów odmienności smaku - powiedział Tołwiński.
- W pierwszej połowie 2011 r. wzrosty w piwnym portfelu Grupy Żywiec były zgodne z obecnymi tendencjami na rynku. Ponad 20 proc. dynamikę zanotowały nasze piwa specjalne, jak Desperados o smaku tequili czy Paulaner hefe weizen i dunkel. Piwo regionalne Leżajsk urosło jeszcze bardziej, podobnie jak Tatra. Nie jesteśmy również rozczarowani wynikami sprzedaży Królewskiego, Leżajska i Specjala w wariancie niepasteryzowanym - dodał.
Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej Grupy Żywiec w pierwszym półroczu 2011 roku wyniósł 159 mln zł w porównaniu z 215 mln zł w analogicznym okresie roku 2010. Zysk netto grupy spadł do 109 mln zł ze 159 mln zł rok wcześniej. Przychody netto ze sprzedaży zwiększyły się o 0,3 proc., osiągając wartość 1,768 mln zł.
Skonsolidowany wolumen sprzedaży Grupy wyniósł 5,8 mln hektolitrów, w porównaniu z 5,7 mln hektolitrów w analogicznym okresie 2010 roku.
- Pomimo wyższej sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągnięty przez Grupę zysk był niższy z uwagi na zwiększone inwestycje we wzmacnianie wartości naszych marek (...), presję rynkową na ceny detaliczne oraz zmiany w strukturze sprzedaży według kanałów z silnym rozwojem sieci dyskontowych - podała spółka w komentarzu do wyników.
6557455
1