Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Połączą jeziora Tyrkło i Buwełno?

3 grudnia 2015
Mazurskie samorządy chcą wiedzieć, czy ze środowiskowego i geologicznego punktu widzenia możliwe jest połączenie oddalonych od siebie o 2 km jezior Tyrkło i Buwełno. Budowa tej drogi wodnej poszerzy Szlak Wielkich Jezior, co postulują żeglarze.
Nowa droga wodna nazywana Pętlą Mazurską ma połączyć jeziora Niegocin i Śniardwy od wschodniej strony Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, przez jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło. Pierwszym etapem budowy tej drogi wodnej ma być połączenie jezior Tyrkło i Buwełno.

Mazurscy samorządowcy z Orzysza (lider projektu) oraz Miłek i Giżycka ogłosili w piątek przetarg na opracowanie analizy środowiskowej związanej z inwestycją.

Wartość projektu wyceniono na 1,4 mln zł, w 90 proc. jest on dofinansowany środkami tzw. pomocy technicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Jak powiedziała PAP pełnomocniczka mazurskich samorządów ds. powstania Pętli Mazurskiej Agnieszka Kombel, dokument, który powstanie w wyniku ogłoszonego w piątek przetargu przesądzi o tym, czy połączenie dwóch niezależnych teraz mazurskich jezior jest możliwe. W ramach tego przetargu powstanie też analiza ekonomiczna potencjalnej inwestycji i wspólna strategia działania samorządów regionu na rzecz tego przedsięwzięcia.

- Chodzi nam m.in. o sprawdzenie skutków środowiskowych takiej inwestycji, tego co się stanie pod względem przyrodniczym z jeziorami Buwełno i Tyrkło w razie ich połączenia - powiedziała PAP Kombel. Podkreśliła, że w planowanej inwestycji chodzi o wzmocnienie atrakcyjności turystycznej gmin, ale nie kosztem zdewastowania Mazur.

- Nikt na siłę, za cenę degradacji środowiska naturalnego Mazur takiej inwestycji nie wykona - zapewniła i powiedziała, że po uzyskaniu analizy będzie można starać się o kolejne niezbędne dokumenty, m.in. analizę oddziaływania na środowisko oraz do pozyskiwania pieniędzy unijnych z nowej perspektywy.

Jeden z wariantów połączenia Tyrkła z Buwełnem zakłada, że między jeziorami ma powstać podziemny tunel o długości 1 km. Podobnej budowli nie ma na świecie, te istniejące są dużo mniejsze.

- W analizie, którą zlecimy zwycięzca przetargu będzie musiał dokonać głębokich odwiertów w miejscu planowanej budowy tunelu, by stwierdzić, czy pod względem geologicznym wykonanie tunelu jest możliwe i oczywiście, jakie niesie za sobą skutki - wyjaśniła Kombel.

Analiza związana z przyrodniczymi skutkami budowy Pętli Mazurskiej ma być gotowa na koniec czerwca przyszłego roku.

Zbudowanie kanału między Tyrkłem a Buwełnem pozwoliłoby żeglarzom na opłynięcie jezior, m.in. Niegocin, Jagodne, Tałty, Mikołajskie i Śniardwy w pętli, co teraz jest niemożliwe bez przenoszenia łodzi lądem. Zdaniem żeglarzy, którzy od kilkudziesięciu lat postulują taką inwestycję, rozładowałaby ona letni tłok na Szlaku Wielkich Jezior.

- Tym przetargiem otwiera się zupełnie nowa perspektywa dla Orzysza. Teraz jesteśmy na uboczu Szlaku Wielkich Jezior, a dzięki Pętli Mazurskiej bylibyśmy jednym z kluczowych miast - powiedział PAP burmistrz Orzysza Tomasza Sulima.

O potrzebie zbudowania na Mazurach kolejnych kanałów mówiło się tu "od zawsze", jednak pomysły te zaczęły nabierać realnych kształtów wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i napływem środków pomocowych.    


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę