Spowolnienie gospodarcze odbija się na zachowaniach konsumentów - podaje Newseria.pl. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Carrefour Polska wynika, że Polacy stosują różne strategie oszczędzania na zakupach - kupują w tańszych sklepach, szukają promocji, korzystają z programów lojalnościowych (np. karty seniora) oraz wybierają produkty marki własnej sklepu. Jak podkreślają autorzy badania, nie kupujemy wcale mniej, kupujemy inaczej.
Barometr Carrefour, czyli analizę nastrojów konsumenckich, spółka realizuje wspólnie z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową.
Robert Noceń, dyrektor marketingu Carrefour Polska, mówi Agencji Informacyjnej Newseria, że barometr pokazuje nastroje konsumenckie i pozwala na wyznaczenie strategii handlowej, komunikacyjnej, tak by sprostać oczekiwaniom konsumentów w trudnych czasach. Kryzys wymusza poszukiwanie produktów najtańszych, czyli zmienia się percepcja koszyka zakupowego klienta.
Majowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -15,5 pkt. (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 pkt., co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
Najniższa od wielu lat dynamika konsumpcji to skutek spowolnienia gospodarczego, wynikającego ze złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych prognoz makroekonomicznych. Wprawdzie średnia wartość Barometru w 2013 roku jest wyższa niż średnia dla całego roku 2012, to według Bohdana Wyżnikiewicza, wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, zauważalny wzrost konsumpcji nastąpi dopiero w 2014 r.
Wszystko to wpływa na zmianę zachowań konsumpcyjnych Polaków.
Noceń podkreśla, że jako konsumenci szukamy tańszych zakupów, co nie oznacza, że nie kupujemy w ogóle. Obserwujemy zachowania, które są nieco anormalne do kryzysu światowego, np. rośnie nam sprzedaż produktów nieżywnościowych, podczas gdy na Zachodzie jest odwrotnie.
8910583
1