Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Plany i prognozy MMŚP na kolejne lata

23 grudnia 2014
Z badań kondycji sektora MMŚP wynika, że priorytetami biznesowymi przedsiębiorców na następne dwa lata będą m.in.: oparcie działań o strategię, inwestycje zwiększające możliwości produkcyjne firm oraz inwestycje w rozwój zawodowy pracowników. Inwestując, firmy tradycyjnie zamierzają korzystać ze środków własnych, chociaż MMŚP będące klientami firm leasingowych, deklarują większą otwartość na zewnętrzne finansowanie.

Prognozy MMŚP na 2015

Właściciele mikro, małych i średnich firm zapytani przez CBOS o prognozy na 2015 rok, odpowiadali, że przychody ich firm zwiększą się (większy optymizm widać wśród firm korzystających z leasingu – 53,9 proc. optymistycznych odpowiedzi, w stosunku do firm, które z leasingu nie korzystały 38,5 proc.). Zmniejszenia przychodów obawia się 7,9 proc. firm, które z leasingu korzystały oraz 17,7 proc. firm nie korzystających z tego narzędzia. Tradycyjnie sporą grupę stanowią przedsiębiorcy uważający, że przychody w 2015 pozostaną na podobnym poziomie jak rok wcześniej (twierdzi tak 43,8 proc. firm nie korzystających
z leasingu i 38,2 proc. korzystających).  

Firmy zapytane o poziom zatrudnienia w 2015 w większości uważają, że pozostanie on taki sam jak w 2014. Taką odpowiedź wskazało 83 proc. nie korzystających z leasingu oraz 66,2 proc. korzystających. Dodatkowo 1/3 respondentów z tej ostatniej grupy spodziewa się zwiększenia zatrudnienia. Mikro, małe i średnie firmy, które korzystały z leasingu w latach 2009-2013 lub/ i 2014 deklarują, że w 2015 roku przeciętne wynagrodzenie zwiększy się (50,1 proc. wskazań). Przedstawiciele firm, którzy z leasingu nie korzystali, są bardziej powściągliwi. Twierdzą,  że przeciętne wynagrodzenie pozostanie takie samo (59,3 proc.) – to najczęściej występująca odpowiedź w tej grupie.

Priorytety firm na 2 kolejne lata

Przedsiębiorcy pytani o dwuletnią perspektywę odpowiadają, że swoją działalność będą prowadzić w oparciu o skuteczną strategię (56,9 proc. firm korzystających z leasingu i 53,4 proc. nie korzystających). Rzadziej zamierzają się koncentrować się na wzroście efektywności operacyjnej (odpowiedzi 46,6 proc. nie korzystających z leasingu, oraz 43,1 proc. klientów firm leasingowych).
Dla ponad połowy firm kluczowe będą także inwestycje pozytywnie wpływające na możliwości produkcyjne (51,1 proc. korzystających i 50,3 proc. nie korzystających z leasingu), bardziej niż inwestycje modernizacyjne/ innowacyjne (odpowiedziało tak 49,7 proc. nie korzystających i 48,9 proc. korzystających z leasingu). Przy czym częściej będą to inwestycje w majątek trwały (69,2 proc. odpowiedzi wśród korzystających z leasingu, 61,1 proc. nie korzystających), niż w pracowników (38,9 proc. nie korzystający z leasingu oraz 30,8 proc. korzystających).
Pytani o sprawy kadrowe, pracodawcy wolą inwestować w rozwój zawodowy pracowników (deklaracje 78,3 proc. korzystających z leasingu, oraz 75,6 proc. nie korzystających z tego narzędzia), niż zgadzać się na rotację pracowników (odpowiedzi 24,4 proc. nie korzystających z leasingu oraz 21,7 proc. korzystających).

Jakimi opiniami wyróżniają się korzystający z leasingu?

Analizując priorytety biznesowe przedsiębiorstw na najbliższe dwa lata można zauważyć, że przedsiębiorcy, którzy korzystają z leasingu częściej niż inni deklarują prowadzenie działalności w UE i na świecie (19,3 proc.) oraz w całej Polsce (26,7 proc.), chociaż wśród tej grupy tak samo jak wśród firm nie korzystających z leasingu, przeważają deklaracje dotyczące prowadzenia działalności w danym regionie Polski (54 proc.).
MMŚP będące klientami firm leasingowych są bardziej otwarte na korzystanie
z zewnętrznego finansowania. Te firmy zapowiadają  finansowanie inwestycji nie tylko za pomocą  środków własnych (82,7 proc.), ale także środków zewnętrznych (17,3 proc.).Wśród firm nie korzystających z leasingu, kluczowe będą zasoby własne (89 proc.), a w dalszej kolejności środki zewnętrzne (11 proc.).
W 2015 roku 1/3 firm dotychczas korzystających z leasingu, będzie związana umową leasingową (nową lub dotychczasową). 14 proc. nie ma takich planów, a 59 proc. respondentów jeszcze nie podjęło decyzji w tej sprawie. Firmy, które nie korzystały
z leasingu w latach 2009-2014, w większości nie zamierzają tego robić (73,8 proc.) lub jeszcze nie podjęły decyzji (24,3 proc. odpowiedzi w tej grupie).  
Leasingobiorcy częściej od podmiotów, które z leasingu nie korzystają, zamierzają inwestować w innowacyjne produkty i usługi (46,5 proc. wskazań leasingobiorców, 33,6 proc. wskazań pozostałych firm). Jednak w większości MMŚP będą koncentrować się na utrzymaniu produkcji i sprzedaży dotychczasowych produktów/ usług (66,4 proc. - deklaracje firm nie korzystających z leasingu, 53,5 proc. deklaracje leasingobiorców).

„Analizując wyniki badań prowadzonych wśród właścicieli mikro, małych i średnich firm dostrzegamy zależności pomiędzy korzystaniem z leasingu, a prowadzeniem działalności innowacyjnej, otwartej na nowe rynki, opartej o długofalową strategię,  a jednocześnie skoncentrowanej na rozwoju pracowników. Z badań wynika, że leasing pozwala przedsiębiorcom skutecznie przełamywać bariery w rozwoju. Cieszy nas fakt, że w 2015 roku udział firm deklarujących korzystanie z leasingu będzie w dalszym ciągu wzrastał – powiedział Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę