Biogaz_III Forum 2025

Piechociński: Chcemy zwiększyć udział eksportu w PKB z 40 do 60 proc.

5 stycznia 2016
Resort gospodarki chce zwiększyć udział eksportu w polskim PKB z obecnych 40 proc. do 60 proc. do 2020 r. - powiedział w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Jak podkreślił, polska gospodarka przez czas spowolnienia gospodarczego przeszła "suchą nogą" dzięki eksportowi. Jego zdaniem znaczenie eksportu doskonale obrazuje wzrost jego udziału w polskim PKB. "18,5 proc. w roku 2000 i ponad 40 proc. w pierwszych trzech kwartałach roku 2013 jest tego namacalnym dowodem. Ten proces musi być kontynuowany" - zaznaczył. Dodał, że liczy, iż do 2020 r. Polska zwiększy udział eksportu w PKB do 60 proc.
Polska ma obecnie 60 tys. eksporterów i wyzwaniem - jak mówił wicepremier - jest przynajmniej podwojenie tej liczby do 2020 roku. "Dla bezpieczeństwa polskiej gospodarki, dla stabilnego rozwoju polskich przedsiębiorstw potrzebne jest otwarcie na świat, jak nigdy dotąd" - zaznaczył.
Powiedział też, że w tym roku spodziewa się nie mniej niż 3,1 - 3,2 proc. wzrostu PKB. "Jeśli nie wydarzy się nic dramatycznego, to może być nawet i lepiej. Potwierdzają to oceny nie nasze i nie optymistycznie nastawionych polityków obozu rządowego i koalicji, ale międzynarodowych agencji czy najwybitniejszych autorytetów. Dlatego tak ważne, aby w tym procesie szukać nowy partnerów i szukać nowych rynków" - zaznaczył.
Obecny na spotkaniu minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski powiedział, że szczególnie cieszy go, iż w zeszłym roku wartość marki Polska wzrosła o 5 proc. "Jesteśmy na 20. miejscu, z wartością szacowną na 497 mld dolarów. Dyplomacja ekonomiczna to coraz ważniejszy wymiar polskiej dyplomacji, a eksport stał się motorem wzrostu gospodarczego w Polsce" - powiedział Sikorski.
Jego zdaniem coraz więcej polskich firm chce wchodzić ze swoją ofertą na zagraniczne rynki. Świadczy o tym m.in. fakt, że w zeszłym roku polskie placówki zagraniczne udzieliły ponad 75 tys. odpowiedzi na zapytania skierowane do nich przez przedsiębiorców. "To jest 200 dziennie" - podkreślił.
Wspomniał również o dobrej współpracy pomiędzy resortem spraw zagranicznych i gospodarki. Jak powiedział, oba resorty wspólnie zorganizowały ponad tysiąc przedsięwzięć o charakterze biznesowym. "W wyniku zwiększającej się ekspansji polskich spółek na rynki zagraniczne wprowadzamy w MSZ nowe środki, aby poprawić naszą skuteczność. (...) Ambasadorowie mają obowiązek spotykania się z przedsiębiorcami przed objęciem przez siebie placówek" - tłumaczył. Dodał, że Polska będzie też wykorzystać organizacje międzynarodowe, szczególnie te o profilu gospodarczym na rzecz "wparcia zagranicznej ekspansji na rynki pozaeuropejskie".



POWIĄZANE

Raport zrównoważonego rozwoju firmy Tetra Pak za rok 2024 potwierdza redukcję em...

Związek Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM) pozytywnie ocenia rezultaty polskiej p...

O przyszłości młodych rolników w Europie i Azji na konferencji FAO w Budapeszcie...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę