W 2004 roku Inspekcja Handlowa (IH) na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrole sklepów wielkopowierzchniowych. Wykazały one nieprawidłowości dotyczące niezgodnego z prawem oznakowania produktów dostępnych w promocjach. W związku z wynikami analizy IH oraz powtarzającymi się skargami na nieuczciwe praktyki sklepów wielkopowierzchniowych Prezes UOKiK wszczął postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
W toku pierwszego z nich, prowadzonego wobec Elea (supermarket w Sopocie) Prezes Urzędu uznał, że spółka naruszyła prawo. W ubiegłorocznej, wrześniowej ofercie sklepu znalazły się produkty promocyjne oznakowane w niewłaściwy sposób. Informacje zawarte na ich opakowaniach sugerowały kupującym, że nabywają większą ilość towaru za niższą cenę lub otrzymują oni określany towar gratis. W rzeczywistości, za towar oferowany bezpłatnie – trzeba było zapłacić. Podobne praktyki stosowały spółki Morfena (supermarket w Gdańsku) i Real (Lublin, Olsztyn).
W przypadku analizowanych supermarketów Prezes UOKiK uznał, że tego typu działania stanowią nieuczciwą oraz wprowadzającą w błąd reklamę i naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Kontrolowane supermarkety zaniechały już stosowania wyżej wymienionych praktyk niezgodnych z prawem. Decyzje Prezesa nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.