W unijnej perspektywie finansowej na lata 2007-2013 przedsiębiorcy mogą skorzystać jeszcze z ok. 6 mld zł - wyliczają PARP, ZBP i resort gospodarki. Ogólnopolska kampania informacyjna, która ruszyła w poniedziałek, ma skłonić firmy do sięgnięcia po unijną kasę.
Organizatorami kampanii są: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Krajowy Punkt Kontaktowy Programu UE na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) "Instrumenty Finansowe dla MŚP" przy Związku Banków Polskich oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Patronami honorowymi są natomiast resort gospodarki i Komisja Europejska.
Jak mówił obecny na inauguracji wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, środki, które pozostały z kończącej się już perspektywy finansowej na lata 2007-2013 należy racjonalnie rozdysponować. "Chcemy stworzyć dodatkowe mechanizmy wymiany informacji, aby środki pozostające jeszcze do rozdysponowania były wydane najbardziej efektywnie, w tych obszarach, w których jest największa wartość dodana" - powiedział.
Z 6 mld zł, na które wskazują eksperci, ok. 3 mld zł pochodzą z Programu Innowacyjna Gospodarka i pozostałych programów krajowych, a na kolejne 3 mld zł szacowane są preferencyjne instrumenty zwrotne z Programu ramowego UE na rzecz konkurencyjności innowacji (CIP). Eksperci podkreślali, że środki te, w razie braku zainteresowania polskich przedsiębiorców, zostaną zwrócone do unijnej kasy, co będzie ze stratą dla całej polskiej gospodarki.
"PARP jeszcze w tym roku będzie organizowała szereg konkursów dla przedsiębiorców, ale również dla instytucji otoczenia biznesu, czyli instytucji, które będą kierowały wsparciem" - powiedziała prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak.
Wśród instrumentów oferowanych przez PARP wymieniła m.in. działania o charakterze pożyczkowym. Są one kierowane m.in. do firm rozpoczynających działalność gospodarczą, czyli tzw. startupów. "W związku ze słabszą sytuacją gospodarczą w Polsce wróciliśmy do działania, które jest bardzo potrzebne i pożądane przez przedsiębiorców, którzy chcą inwestować. Chodzi o Działanie 4.4 z Programu Innowacyjna Gospodarka. Jest to wsparcie o charakterze inwestycyjnym wysoko innowacyjnych projektów" - powiedziała. Dodała, że PARP oferuje także przedsiębiorcom możliwość skorzystania ze wsparcia o charakterze informacyjnym, doradczym i szkoleniowym.
Zdaniem prezesa Związku Banków Polskich Krzysztofa Pietraszkiewicza, choć nowa perspektywa finansowa rozpoczyna się od 2014 r., to pochodzące z niej fundusze będą mogły być użyte dopiero w 2015 r. "Oznacza to, że powstaje pewna luka, w której dostęp do środków może być ograniczony. Dlatego takie znaczenie mają fundusze dostępne z obecnego budżetu UE, w tym finansowanie zwrotne. Chcemy za pośrednictwem naszych ekspertów wspierać przedsiębiorstwa w pozyskaniu tych funduszy" - podkreślił.
Rozpoczęta w poniedziałek kampania informacyjna potrwa do 28 czerwca br., a szczegółowy wykaz terminów konferencji informacyjnych w poszczególnych województwach dostępny jest na stronie internetowej ZBP pod adresem www.zbp.pl/wsparciebiznesu. Organizatorzy planują spotkać się z ponad 2 tys. przedsiębiorców i podmiotów wspierających biznes w terenie. Przedsiębiorcy otrzymają także informacje o innych przydatnych narzędziach w prowadzeniu działalności gospodarczej w trudnych czasach. Należą do nich aktywne programy regionalne i lokalne oraz instrumenty zarządzania ryzykiem w biznesie.
8877867
1