W pierwszym kwartale 2011 roku zniknęło 6 tys. sklepów, a zarejestrowano tylko 3,6 tys. nowych. Najwięcej ubyło sklepów spożywczych, pisze "Rzeczpospolita", powołując się na raport HBI Polska.
W pierwszym kwartale wyrejestrowano 2534 sklepów spożywczych oraz 1914 odzieżowych. W dalszej kolejności zamykano sklepy obuwnicze (243), meblowe (222) oraz komputerowe (180).
Zdaniem Anny Czulec z HBI Polska szczególnie w dużych aglomeracjach Polacy dokonują zakupów raz w tygodniu. Ograniczają zakupy w osiedlowych sklepach do artykułów pierwszej potrzeby. To wszystko wpływa w bezpośredni sposób na spadek liczby małych punktów handlowych.
Można jednak wskazać takie sektory, w których sklepów przybywa więcej niż ubywa. Zaliczamy tutaj np. sklepy monopolowe oraz z artykułami sportowymi. Wśród sklepów spożywczych najszybciej przybywa dyskontów oraz supermarketów.