Łaciate i Milko to dwie marki Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol z Grajewa, które znalazły się w rankingu 300 najcenniejszych polskich marek, po raz czwarty przygotowanym przez dziennik Rzeczpospolita.
Łaciate uplasowało się na 50 pozycji – wartość marki to 180,2 mln. Milko znalazło się w rankingu na 198 miejscu z wartością 29,1 mln zł. Wartość tej marki wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 43 proc.
Łaciate to najbardziej znana marka polskiego mleka- wybiera je co trzeci Polak. Istnieje na rynku od 11 lat. W okresie czerwiec 2006- czerwiec 2007 marka Łaciate miała 30 proc. udział w rynku pod względem wartości i 25 proc. w ilości sprzedanego mleka. Poza mlekiem pod marką Łaciate produkowane są mleko zagęszczone, mleczka smakowe, śmietany, śmietanki do kawy, masło.
Milko to marka wprowadzona na rynek 4 lata temu. Świeże mleko, jogurty i maślanki Milko od razu zyskały znaczne grono sympatyków. – Cieszy nas fakt, że wartość marki Milko wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 40 proc. – mówi Edmund Borawski, prezes SM Mlekpol. -Jest to potwierdzeniem rosnącej sprzedaży produktów marki Milko, a co za tym idzie świadczy o przywiązaniu klienta do marki i jego zaufaniu – dodaje prezes Mlekpolu.
Oprócz Łaciatego i Milko w rankingu znalazło się jeszcze dziesięć innych „mlecznych” marek.
Pierwsze trzy miejsca w rankingu zajęły: Orlen, Telekomunikacja Polska oraz PZU.
Ranking najcenniejszych polskich marek został przygotowany przez dziennik Rzeczpospolita po raz czwarty. Łączna wartość 300 najdroższych marek przekroczyła 40 mld złotych.
Kryteria, jakimi organizatorzy rankingu kierowali się przy jego tworzeniu to: polskość marek, czyli miejsce ich powstania oraz marki konsumencie- czyli takie, z którymi finalny odbiorca ma bezpośrednią styczność.
Na potrzeby rankingu przy obliczaniu wartości marek zaadoptowano stosowaną powszechnie na świecie zasadę opłat licencyjnych. Jej istotą są hipotetyczne opłaty licencyjne, jakie właściciel ponosiłby na rzecz licencjodawcy, gdyby nie posiadał prawa własności do marki. Opłata taka z reguły ustalana jest w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Wartości obliczono przez zsumowanie zdyskontowanych przyszłych opłat licencyjnych.
6509065
1