biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Kolejna autostrada nie powstanie na Euro 2012

5 stycznia 2016

Do Euro 2012 roku najprawdopodobniej nie powstanie 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce. Polsko-macedońskie konsorcjum poinformowało Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że chce wypowiedzieć umowę na budowę drogi.

Według drogowców, takie rozwiązanie opóźniłoby inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówi, że resort i GDDKiA analizują sytuację. "Nie znamy - poza lakonicznym oświadczeniem - argumentacji wykonawcy. Dopiero jak poznamy uzasadnienie tej decyzji, będziemy mogli ją komentować. Poleciłem (...) aby GDDKiA przeanalizowała tę sytuację, bo to jest nowe zjawisko, jeśli chodzi o realizację projektów drogowych, i poprosiłem, żeby ta analiza była pogłębiona" - powiedział minister infrastruktury. Dodał, że polecił także zbadać, czy konsorcjum nie buduje poza A4 także innych odcinków dróg.

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, na 623 mln zł brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą opóźniło się, bo po jego wyborze dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados oraz konsorcjum z POLDiM na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie.

Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.

Autostrada zaprojektowana jest, jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.


POWIĄZANE

Współczesna hodowla zwierząt stawia coraz wyższe wymagania w zakresie higieny pr...

W pierwszym półroczu 2025 r. zlikwidowano w Polsce 2 707 stad świń, co przełożył...

Raport ekspercki dla PPR.pl Opracowanie na podstawie raportu USDA „Spanish Dried...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę