Do Euro 2012 roku najprawdopodobniej nie powstanie 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce. Polsko-macedońskie konsorcjum poinformowało Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że chce wypowiedzieć umowę na budowę drogi.
Według drogowców, takie rozwiązanie opóźniłoby inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówi, że resort i GDDKiA analizują sytuację. "Nie znamy - poza lakonicznym oświadczeniem - argumentacji wykonawcy. Dopiero jak poznamy uzasadnienie tej decyzji, będziemy mogli ją komentować. Poleciłem (...) aby GDDKiA przeanalizowała tę sytuację, bo to jest nowe zjawisko, jeśli chodzi o realizację projektów drogowych, i poprosiłem, żeby ta analiza była pogłębiona" - powiedział minister infrastruktury. Dodał, że polecił także zbadać, czy konsorcjum nie buduje poza A4 także innych odcinków dróg.
Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, na 623 mln zł brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą opóźniło się, bo po jego wyborze dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados oraz konsorcjum z POLDiM na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie.
Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.
Autostrada zaprojektowana jest, jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.