Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

KE prześwietli polskie drogi

5 stycznia 2016
KE poprosiła polskie władze, by przeprowadziły audyt kontraktów na budowę dróg będących przedmiotem skarg m.in. zagranicznych wykonawców. W razie stwierdzenia nieprawidłowości grozi nam zawieszenie wypłat funduszy UE

Komisja Europejska poprosiła polskie władze, by po pierwsze udzieliły więcej informacji o zarządzaniu kontraktami budowy dróg przez GDDKiA. Poprosiliśmy też władze audytowe w polskim ministerstwie finansów, by przeprowadziły audyt konkretnych kontraktów - powiedziała rzeczniczka KE ds. polityki regionalnej Shirin Wheeler. Wyjaśniła, że chodzi o kontrakty, które są przedmiotem skarg m.in. zagranicznych wykonawców.
Dodała, że audyt jest spodziewany w pierwszym kwartale przyszłego roku i dopiero po analizie jego rezultatów KE zdecyduje, co dalej. Analiza ta może zająć "miesiące lub tygodnie". Rzeczniczka zastrzegła, że za wcześnie spekulować, co zrobi KE, ale poinformowała, że gdyby Komisja stwierdziła "systemowe problemy z zarządzaniem" projektami współfinansowanymi przez UE (np. w obszarze przetargów), to może zawiesić wypłatę środków UE do czasu naprawy sytuacji lub poprosić o "korektę finansową".
Wheeler zaznaczyła, że to władze krajowe są głównie odpowiedzialne za zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy UE. Podkreśliła, iż wierzy w polskie władze, że właściwie przeprowadzą audyt.
O prośbie KE o audyt poinformował Reuters. Napisał, że dochodzenie może zadać poważny cios w reputację Polski, która w Brukseli podawana jest jako przykład dobrego korzystania ze środków UE. Według szacunków Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, na które powołuje się agencja, suma płatności, o które wykonawcy toczą spory z GDDKiA w sądzie, opiewa na 6 mld zł.
Reuters zauważa, że dzięki jednemu z największych projektów infrastrukturalnych w Europie - w ciągu czterech lat ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ale w tym samym czasie GDDKiA zostawiła dziesiątki wykonawców autostrad z niezapłaconymi rachunkami.

Czytaj także: Rząd wpompował w Fiata miliony, a teraz..
GDDKiA podkreśla jednak, że działa zgodnie z prawem, a spory z wykonawcami powstały głównie dlatego, że kontrahenci mieli problemy z zachowaniem wymaganej jakości budowanych dróg.



POWIĄZANE

Siedem do dziewięciu na dziesięć nowych kombajnów zamawianych przez farmerów w W...

Już nie odmrożony VAT, lecz susza i jej skutki będą w najbliższych miesiącach je...

Tak dobrych wiadomości jak dziś, e-petrol.pl nie miał od roku - z najnowszego ba...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę