Nowe ciągniki John Deere serii 5R i 5RN zostały zaprojektowane specjalnie po to, aby spełnić wymagania stawiane przez rolników ze średnich gospodarstw z produkcją mieszaną, małych gospodarstw z produkcją roślinną oraz gospodarstw specjalistycznych.
Wykorzystując sprawdzone rozwiązanie konstrukcji pełnoramowej, trzy nowe modele klasy Premium (o mocy 80 KM, 90 KM i 100 KM zg. z normą 97/68/EC) wyznaczają wysoki poziom wartości dla Klienta, poprzez wyższą moc i dopuszczalne dociążenie ciągnika, poprawiony komfort pracy operatora, lepszą ergonomię i wysoki poziom wydajności.
Nowe modele |
Zastępowany model |
Moc [KM] |
Przekładnia |
Przekładnia Opcje |
|
5620 |
|
|
|
5080 R / RN
|
5720 |
80 |
16/16 PowerQuad Plus 16/16 AutoQuad Plus |
16/16 + biegi pełzające |
5090 R / RN
|
5820 |
90 |
16/16 PowerQuad Plus 16/16 AutoQuad Plus |
16/16 + biegi pełzające |
5100 R / RN
|
New |
100 |
16/16 PowerQuad Plus 16/16 AutoQuad Plus |
16/16 + biegi pełzające |
Pełnoramowa konstrukcja nowych ciągników serii 5R z Mannheim zwiększa o 20% maksymalne dociążenie ciągnika w porównaniu z serią 5020. Umożliwia to używanie większych i cięższych narzędzi przy pracach. W efekcie wzrasta wydajność i zmniejsza się koszt prac w przeliczeniu na hektar powierzchni. W opcji dostępne jest fabryczne wyposażenie tych ciągników w przedni podnośnik, przedni WOM i dowolnie specyfikowane ładowacze czołowe. Pełna rama przenosi ciężar wymienionych elementów, eliminując powstawanie naprężeń na silniku czy przekładni. Wynikiem tego jest wzrost maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej do 6600 kg.
Ciągniki John Deere serii 5R napędzane są przez 4,5 l silniki PowerTechE, które posiadają certyfikat emisji spalin Tier IIIa. Dwuzawodowa jednostka common rail (HPCR) jest dobrze sprawdzoną konstrukcją z serii 6030 i dostarcza wysoki poziom mocy, użytkowego momentu obrotowego oraz ekonomiczne zużycie paliwa. Aby zapewnić optymalną pracę, silniki posiadają elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, dzielony system chłodzenia i chłodnicę powietrza doładowania. Nowa konstrukcja chłodnicy i ‘tempomat’ również poprawiają wydajność silnika i przebieg charakterystyk pracy. 7% mocy dodatkowej to dwa razy więcej niż w poprzedniej serii, a zakres mocy stałej został zwiększony o 20% do wartości 550 obr/min. Wysoki poziom momentu obrotowego już przy niskich obrotach silnika oraz 30% zapas tego momentu pozwalają poradzić sobie nawet z najcięższymi pracami.
John Deere oferuje do nowej serii 5R do wyboru dwie przekładnie. Zarówno PowrQuad Plus oraz AutoQuad Plus mają do dyspozycji 4 zakresy, a w każdym z nich 4 biegi przełączane bez sprzęgła pod obciążeniem. Przekładnia 16/16 PowrQuad Plus pozwala na pracę w zakresie od 3,3 do 40 km/h; jako opcja występują tu również biegi pełzające, zmniejszające prędkość minimalną do 1,5 km/h. Bardziej zaawansowana przekładnia 16/16 AutoQuad Plus pracuje w tym samym zakresie prędkości i również posiada opcję biegów pełzających. Jednak umożliwia ona bardziej wygodną i ekonomiczną pracę, gdyż automatyczna zmiana biegów (punkty zmiany) w zakresach, może być regulowana w zależności od wykonywanej pracy.
Dla zwiększenia wygody pracy, szczególnie przy wykorzystaniu ładowacza czołowego, obie rodzaje przekładni serii 5R posiadają elektrohydrauliczny rewerser. Nowy przycisk wysprzęglający (zmiana zakresów bez użycia sprzęgła nożnego) to kolejna opcja zaprojektowana, aby ułatwić pracę operatorowi, np. w czasie transportu. Inne cechy Premium, takie jak pojedyncza dźwignia zmiany biegów i zakresów, łagodna zmiana biegów (soft Shift), automatyczne dopasowywanie biegu do prędkości (speed matching) czy pozycja parkingowa przekładni występują w wyposażeniu standardowym.
Nowo zaprojektowana przechylna kabina 5R TechCenter to jasna kolorystyka wewnątrz i 310º pola widzenia. Klimatyzacja i nowy wygodny fotel Deluxe z pionową i poziomą amortyzacją pneumatyczną zapewniają komfort klasy premium oraz niezwykle niski poziom hałasu (74dB(A) przy pełnym obciążeniu). Poprawiona ergonomia łączy regulowaną w dwóch kierunkach kierownicę i nową dźwignię zmiany zakresów, o jeszcze bardziej wygodnym kształcie. Kolejne elementy to deska rozdzielcza z dwoma zegarami, panel wskaźników rodzaju pracy w słupku B kabiny, siedzenie pasażera, szklana klapa dachowa, uchylna przednia szyba i cztery światła robocze z przodu i tyłu ciągnika. Dogodne schowki i dodatkowa opcja FieldOffice czynią całą kabinę niezwykle komfortowym miejscem pracy.
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita ciągników nowej serii 5R została zwiększona o 500 kg. Oznacza to, że układ hydrauliczny z kompensacją ciśnieniową i pompą o stałym przepływie umożliwia maksymalny udźwig na poziomie 4,3 t we wszystkich modelach. System hydrauliczny natychmiast reaguje na aktualne zapotrzebowanie na przepływ oleju. W rezultacie zostało zmniejszone obciążenie silnika, a tym samym poprawiła się ekonomia zużycia paliwa. Cały system zaprojektowano pod 3 pary gniazd hydrauliki zewnętrznej z tyłu plus 2 pary gniazd (opcja) montowanych na środku ciągnika. Maksymalny udźwig przedniego podnośnika prawie 3t, umożliwia zamontowanie nawet ciężkich narzędzi.
Zarówno przedni jak i tylni WOM sterowne są elektrohydraulicznie za pomocą wielodyskowego sprzęgła w kąpieli olejowej, aby zapewnić płynne załączanie i długie użytkowanie układu. Tylni WOM to prędkości 540/540E w standardzie, jako opcja możemy zamówić układ 540/540E/1000 z odwracalnym wałkiem. Przedni WOM obraca się z prędkością 1000 obr/min.
Nowe ciągniki John Deere serii 5R mogą być wyposażone w trzy różne modele ładowaczy czołowych John Deere (doskonale współpracujących z wydajnym układem hydraulicznym), nieograniczających zwrotności ciągnika i sterowanych za pomocą zintegrowanego mechanicznego joysticka. Aby jeszcze bardziej podnieść wydajność takiego układu, możliwe jest takie wyposażenie fabryczne jak amortyzacja ładowacza czołowego czy system Memo oszczędzający czas przy pracach z powtarzalnymi cyklami.
Ciągniki John Deere serii 5RN dla gospodarstw specjalistycznych
Aby sprostać wymaganiom bardziej specjalistycznych gospodarstw, John Deere oferuje również pełny zakres serii 5R w odpowiadającej mu serii ‘wąskiej’ (Narrow). Przy szerokości maksymalnej 1,86 m ciągniki serii 5RN szczególnie dobrze sprawdzają się w sadach czy gospodarstwach warzywniczych, przy szerokościach rzędów pow. 2,5m.
Podsumowanie:
Nowe ciągniki John Deere serii 5R wyposażone są w bardziej ergonomiczną i komfortową kabinę, idealną do długich dni pracy. Zwiększony poziom masy dopuszczalnej tych ciągników zwiększa wielkość możliwego dociążenia i umożliwia pracę z większymi narzędziami. Bardziej wydajny układ hydrauliczny, ze zwiększonym udźwigiem we wszystkich modelach powoduje, że ciągniki serii 5R mogę pracować z narzędziami nawet o 0,5m szerszymi niż wcześniej. Dodatkowo wydajne silniki poradzą sobie z każdym obciążeniem w polu i na drodze. Przekładnia AutoQuad Plus to gwarantowany wzrost komfortu pracy operatora i większą wszechstronność, zmniejszająca zmęczenie i poprawiająca ekonomię zużycia paliwa.
Całkowicie nowe ciągniki serii 5R i 5RN gwarantują komfort na poziomie premium, zmniejszają nakłady kosztów i zwiększają wydajność.
Równocześnie z premierą nowych ciągników serii 5R, John Deere wprowadza nowy system numeracji ciągników dla wszystkich przyszłych serii. System ten umożliwi szybszą identyfikację serii poszczególnych modeli, poziomu mocy ciągnika oraz wyposażenia. Wszystkie te informacje będą naklejone na masce ciągnika.
Pierwsza cyfra oznaczenia (np. “5”) określa rozmiar i rodzinę ciągnika.
Kolejne trzy (np. “100”) wskazują poziom mocy nominalnej ciągnika, zg. z normą 97/68/EC, w tym przypadku 100 KM
Całość oznaczenia dopełnia litera (np. “R”), która określa poziom wyposażenia. Litery bliższe początkowi w alfabecie wskazują na niższy poziom specyfikacji ciągnika w porównaniu z tymi, które opisywane są przez litery dalsze. W niektórych modelach występuje dodatkowo druga litera (np. „N” – narrow (wąski), „V” – vineyard (winnica), F – fruit (owoc)), która określa specyficzne przeznaczenie i konstrukcję.
Stąd najmocniejszy model ciągnika John Deere z nowej serii 5R – 5100R – jest zbudowany na platformie serii 5, z mocą nominalną 100 KM (97/68/EC) i poziomem specyfikacji “R”, co oznacza wersję Premium rodziny ciągników serii 5. Nowa “wąska” wersja tych ciągników opisywana jest jako 5RN, a przykładowy model ma oznaczenie 5100RN.