Projekt określa też ograniczenia dla tworzenia takich sklepów w mniejszych gminach, proporcjonalnie do liczby mieszkańców.
Zgodnie z definicją zawartą w przekazanym PAP projekcie ustawy, wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest "sklep o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m kw., w którym jest prowadzona działalność handlowa".
Jak czytamy w projekcie, utworzenie sklepu o powierzchni sprzedaży do 2 tys. m kw. wymagać ma zezwolenia wójta lub burmistrza miasta, wydanego w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie uchwały rady gminy lub rady miasta.
Utworzenie sklepu o powierzchni ponad 2 tys. m kw. wymagać ma dodatkowo pozytywnej uchwały rady sejmiku wojewódzkiego.
We wniosku o zezwolenie przedsiębiorca będzie musiał podać m.in. informację o planowanej wielkości obrotów oraz dołączyć do niego "analizę ekonomicznych i społecznych skutków utworzenia WOH". Zakres takich analiz ma określać w rozporządzeniu Rada Ministrów.
Projekt zakłada też, że wojewoda lub burmistrz może odmówić zezwolenia w przypadku negatywnej opinii rady gminy lub rady sejmiku wojewódzkiego. Zaś gminy w swoich uchwałach mają uwzględniać analizy dotyczące m.in. zachowania równowagi "między różnymi formami handlu", kształtowanie właściwej konkurencji i rozwój rynku pracy.
Wojewoda może też odmówić zgody na lokalizację marketu, jeśli wniosek dotyczy utworzenia sklepu o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m kw. (artykuły spożywcze) i powyżej 600 m kw. (pozostałe artykuły) w gminie do 15 tys. mieszkańców.
Z odmową może też spotkać się firma planująca utworzenie sklepu powyżej 600 m kw. (artykuły spożywcze) i 1000 m kw. (pozostałe artykuły) w gminie do 50 tys. mieszkańców.
Z projektu wynika także, że gdy na każde 50 tys. mieszkańców przypada ponad jeden sklep o powierzchni ponad 2 tys. m kw. z artykułami spożywczymi i więcej niż jeden sklep o powierzchni handlowej przekraczającej 2 tys. m kw. z pozostałymi artykułami, wnioski o powstanie kolejnych sklepów mogą zostać odrzucone.
Za wydanie zezwolenia obowiązywać ma opłata 25 zł za każdy metr kw. planowanej powierzchni sprzedaży.