Polska branża spożywcza świeci triumfy za granicą. Eksperci ostrzegają jednak, że straci przewagę, gdy przestanie wygrywać ceną. Ich zdaniem należy popracować nad marką i skalą - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Eksport naszej żywności nieprzerwanie kwitnie od lat. W zeszłym roku wyniósł 20 mld euro, a w I połowie tego roku był o 10 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jednak cytowani przez gazetę eksperci ostrzegają, że ten sukces nie jest dany raz na zawsze.
W tej sytuacji polskie firmy powinny nauczyć się planować długofalowo. Eksperci proponują, by zacząć walczyć już nie tylko cenami, ale też jakością i marketingiem. Tym bardziej, że przewagi płacowe i technologiczne topnieją, więc branża musi myśleć o innowacjach, by uzasadnić wyższe, a przynajmniej już nie najniższe ceny. Ostrzegają, iż gdy wyrównają się ceny produkcji i surowców, możemy nie tylko utracić konkurencyjność w eksporcie, ale mieć problemy w kraju, bo staniemy się atrakcyjnym rynkiem dla producentów z Europy Zachodniej - czytamy w Pulsie Biznesu.