Oficjalna informacja Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłoszona po niedawno zakończonych targach Grune Woche głosi, że polskie wystąpienie na targach Zielony Tydzień w Berlinie było "pierwszym mocnym akcentem inaugurującym działania promocyjne polskiej żywności na rynkach zagranicznych" - zwraca uwagę Bogusław Barański, dyrektor Polskiego Klastra Mięsnego.
- Taki komunikat można odebrać jako przyznanie, że do tej pory Ministerstwo niewiele w sprawie promocji polskiej żywności zrobiło. To w zasadzie zgadza się z odczuciami wielu przedstawicieli polskiego sektora rolno-spożywczego, w tym i przedstawicieli branży mięsnej - uważa Barański. - Należy zatem cieszyć się, że potrzeba efektywnej promocji polskiej żywności jest przez resort coraz bardziej dostrzegana. Nasz eksport żywności, choć wciąż niemały, ma niestety słabe podstawy - ocenia.
- Głównym czynnikiem wznoszącym jest wciąż przede wszystkim niższa cena, a nie wysoka jakość, silna marka i spójne działania promocyjne na poziomie branżowym i narodowym - dodaje Barański. - Zresztą Ministerstwo Rolnictwa zdaje sobie z tego sprawę, bo w opracowanym niedawno przez resort projekcie strategii zrównoważonego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, wśród szeregu zagrożeń, wymienia się wprost "spadek konkurencyjności polskich produktów wynikającej z niższych kosztów produkcji" - zaznacza.