biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Coraz więcej galerii handlowych w mniejszych miastach

5 stycznia 2016
Większość galerii handlowych otwartych w 2011 r. powstała w miastach średnich i mniejszych, np. Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim czy Millenium Hall w Rzeszowie. W 2011 r. odnotowano poprawę na rynku nieruchomości handlowych - twierdzą analitycy.

W mijającym roku deweloperzy w większym stopniu zwrócili się w stronę ośrodków miejskich średniej wielkości oraz mniejszych. Powstają liczne projekty o regionalnym zasięgu, np. City Centre w Rzeszowie (47 tys. m kw.), Galeria Narew w Łomży (46 tys. m kw.) oraz Toruń Plaza w Toruniu (43 tys. m kw.).

"W 2011 roku systematycznie zwiększał się udział miast średnich i małych w całkowitej liczbie centrów handlowych, stanowiący obecnie 45 proc.; w 2012 roku ten wskaźnik się zwiększy" - twierdzi starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield Tomasz Górski.

Podkreśla jednak, że niezmiennym zainteresowaniem najemców w 2011 roku cieszyły się obiekty o ugruntowanej pozycji w dużych miastach. Pomimo najwyższych stawek czynszowych, gwarantowały one bowiem najemcom wysokie obroty i prawie nie występowały tam pustostany. Natomiast właściciele obiektów drugorzędnych i w mniejszych miastach, podobnie jak w latach poprzednich, musieli stosować elastyczną politykę czynszową oraz różnego rodzaju zachęty, np. dofinansowanie wykończenia sklepu, aby pozyskać nowych najemców. Pozytywnym sygnałem w 2011 roku był wzrost liczby odwiedzających i obrotów w tych obiektach.

"Jednak trend z lat poprzednich utrzymał się i praktycznie nie obserwuje się w mniejszych miastach galerii wynajętych w 100 proc. w dniu otwarcia" - podkreśla Górski.

Z raportu Jones Lang LaSalle - "Retail Barometer across CEE & SEE" o polskim rynku nieruchomości handlowych wynika, że rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie, przyciągając licznych zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców.

Obecnie centra handlowe oferują 7,5 mln m kw. powierzchni handlowej. W trakcie budowy jest 670 tys. m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych, które trafią na rynek w latach 2011-2013. W miastach dużych i średnich (powyżej 200 tys. mieszkańców) deweloperzy skupiają się na budowie nowych, jak i rozbudowie już istniejących, dobrze prosperujących obiektów handlowych. M.in. Galeria Echo w Kielcach została rozbudowana o 40 tys. m kw., a Silesia City Center w Katowicach powiększona o 19 tys. m kw. Rozbudowy zapewniają obecnie prawie 30 proc. nowej powierzchni w centrach handlowych w Polsce.



POWIĄZANE

W polskiej polityce wiejskiej i społecznej wrze coraz mocniej. Do redakcji ppr.p...

To, co wydarzyło się 15 sierpnia w województwie opolskim, wstrząsnęło środowiski...

Wśród najpopularniejszych gatunków lipca Kantar Polska wymienia pomidory, ziemni...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę